Gatenkaas frezen/boren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GZalm
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:12

Gatenkaas frezen/boren

Bericht door GZalm »

Voor mijn werk moet ik een grote serie kunststof blokken maken met zo'n 30 potgaten per blok. Nu vroeg ik mij af hoe ik deze gaten er zo snel mogelijk in krijg. De gaten zijn rond 26,5 en 28mm diep. Mijn CNC freesbank heeft interne koeling door de spindle (21 bar). Welke boor en/of frees kan ik voor deze serie het beste kopen?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door Breaker »

GZalm schreef:kunststof blokken
Iets te algemeen voor een geschikt antwoord. De ene kunststof is de andere niet, net als het ene metaal verschilt van het andere.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door assink »

Als het een relatief zacht kunststof is, zou ik voor zo'n forstner bit gaan?
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door ingoo »

Van een forstnerboor had ik nog nooit gehoord, maar als ik naar de plaatjes kijk heb ik het gevoel dat het wel eens problemen kan geven met de spaanafvoer.
Voor potgaten in kunststof zou ik een gewone vingerfrees nemen. Wel eentje die goed scherp is.
Eventueel lucht erop om de spanen weg te blazen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:
GZalm schreef:kunststof blokken
Iets te algemeen voor een geschikt antwoord. De ene kunststof is de andere niet, net als het ene metaal verschilt van het andere.
Ja PMMA is nogal een verschil met HMPE, en daar tussen in zit nog een waslijst aan soorten.

Afhankelijk van de eisen die aan de bodem gesteld word, een vingerfrees is niet vlak onder, maar iets hol.
Als de bodem echt vlak moet, moet je dus met frees 12 circulair frezen, Anders kun je ook rustig een 16mm of zo nemen.
Met een helix naar beneden (ik zou met 2 omwentelingen beginnen, niet bij PMMA :oops: ) dan nog een vlak rondje op de bodem, en dan naar het midden, om een eventueel oneffenheidje nog weg te halen

Gewoon een zo scherp mogelijke VHM 2 snijder pakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door ingoo »

Inderdaad circulair frezen en niet de frees gebruiken als boor.
Maar het is ook niet bekend of het een gat voor een bout is of alleen maar een rond kamertje.
Tekening zou zeer verhelderend werken
GZalm
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:12

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door GZalm »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
De kunststof blokken zijn behoorlijk hard. De precieze gegevens van het materiaal moet ik even natrekken. Wat dat betreft wordt vervolgd.
Verder moeten de gaten gewoon ronde kamers worden. Helemaal vlak van onder is niet noodzakelijk.
Ik kan helaas geen luchtblazen tijdens het bewerken van het materiaal, wel flinke koeling, ook door de spindel.
Vooral de spanen gaan een uitdaging worden. Deze gaan zich vaak nesten om de frees heen. Is dit minder met een twee snijder?
Is voorboren met een VHM boor aan te raden? Of gewoon direct met een tweesnijder erin?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door janplastiek »

als de freesmotor sterk genoeg is, de toeren naar beneden, en de infeed aanzet snel, krijg je een dikke spaan die de warmte mee neemt, en de spanen slaan niet rond de frees.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gatenkaas frezen/boren

Bericht door javanree »

Ik zou niet voorboren, extra wissel kost tijd. Gewoon met spiraal in materiaal gaan. Als je geen perslucht hebt, leg het aan! Kunststof bewerken met gewone vloeistofkoeling is een drama. Je koelmiddel gaat er van kapot (veel stof vervuiling, soms chemische reacties en je emulsie blijft teveel aan de spanen kleven)
Plaats reactie