vlk bed en spoilboard

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

vlk bed en spoilboard

Bericht door DirkSchipper »

Ik snap iets niet.

Ik lees hier regelmatig dat mensen hun bed zo vlak mogelijk maken, tot op de 1/100 mm. Sommigen geven zelfs een klein vermogen uit om een gegarandeerd vlak en recht bed te kopen. En dan komt het: vervolgens leggen ze daar een MDF of ander spoil-board op. Die MDF platen die ik koop variëren meestal meerdere 1/10 mm's in dikte (over één plaat).

Wat is dan de zin van vlakken met die nauwkeurigheid?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: vlk bed en spoilboard

Bericht door andrefc101 »

Het spoil-board moet uiteraard ook wel gevlakt worden!
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vlk bed en spoilboard

Bericht door DirkSchipper »

Ja snap ik, maar MDF werkt onder invloed van luchtvochtigheid. Gauw 0,1 mm in dikte. Dat is al gauw 10x meer dan waarop ik mensen hier zie vlakken. Bovendien (het is niet voor niets een spoilboard) zitten en al snel wat freesbeschadigingen in. Dat is ook niet bevordelijk voor de vlakheid, ook al blijft de toplaag vlak ...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: vlk bed en spoilboard

Bericht door Benny_DS »

Volgens mij overdrijf je nu zelf met je 1/100mm. Ik geloof nooit dat mensen die veel geld uitgeven aan een perfect vlakke tafel er een spoiler board opleggen in MDF. Juist omdat ze zo een nauwkerige machine hebben en tot vlak boven de tafel kunnen gaan. Ik heb op mijn chinees wel een MDF liggen. Omdat het van kant tot kant dik 2 mm scheef lag. En die 0.1 of 0.2 mm dat het krimpt of uitzet doet me niks voor mijn (voorlopig) 2.5D freeswerk.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: vlk bed en spoilboard

Bericht door keesfrees »

Hoe kun je de hoogte meten van een ruw oppervlakte ?
Het programma "coast" van de BBC heeft zich eens afgevraagd hoe je de lengte van een kustlijn opmeet.
Conclusie was, het hangt er van af hoe lang je liniaal is :->

Dit schreef ik er eerder over :
viewtopic.php?f=2&t=12123#p132898

Dan vraag ik me nog af waarom de link over de temperatuur variatie niet (meer ?) werkt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie