Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door serum »

Ik wil graag een grotere portaalfrees kopen (1500x3000) (ik maak graag meubelen) en heb een mooie offerte, maar loop even stuk op de vacuumpomp.

ik heb de keuze uit een 7kw watercirculatiepomp, maar heb er zo mijn bedenkingen over. Kan er geen info/ervaringen over vinden. Mij lijkt een zijkanaalpomp praktischer. (kleiner formaat) en als het water het vacuum moet verzorgen via een venturi, lijkt het mij op onderbuikgevoel ook een inefficiënte manier van werken tav een zijkanaal ventilator.

Iemand ervaring of een mening over een dergelijke vacuumpomp?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door DaBit »

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar dat water gaat toch niet door een venturi heen?
Volgens mij word dat water als afdichting van de schotten en verkleining van de kamer gebruikt, net zoals bij een 'echte' vacuumpomp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-ring_pump
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door serum »

Aaaahhh is dat het principe! ik dacht dat het geent was op een buizenstelsel waarbij het water door een buis werd gepompt en zo via een onder een kleine hoek ingestelde luchtbuis door de zuigende werking vacuum trok;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCmpomp

(kopje waterstraalpomp) maar ik denk inderdaad dat het aannemelijker is dat het om een afsluiting gaat van vloeistof.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door Sven »

Ga je een chineese machine kopen?

Zo ja, ik weet nog een ongebruikte zware chineese vacuumpomp die je misschien kan overnemen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door keesfrees »

Had je dit "draadje" al gevonden :
"Aanschaf machine werkbereik 3000x1500"
viewtopic.php?f=6&t=13350&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door Breaker »

Die vloeistofring vacuümpompen gaan lager bij minder debiet, de zijkanaal hebben meer volume bij minder vacuüm. Filtering is natuurlijk ook anders.

Waar je beter mee bent hangt van de toepassing af. Als heel weinig vacuüm verloren gaat en er met kleinere onderdelen wordt gewerkt ben je beter af met een dieper vacuüm. Werk je met grote onderdelen en is het materiaal poreus, dan ben je beter af met een hoog debiet.

Wat aannames doen en de pompkarakteristieken bekijken:
viewtopic.php?f=9&t=12010&hilit=vacuum#p126306
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door serum »

Dank je Kees! Die ga ik op mijn gemak doornemen.

Ik heb een offerte voor een 9kw ISO30 spindel, leadshine 2206/8nm closed loop 230vac, 25mm abba geleidingen, stofbescherming (bellow) op de X en de Y assen, vacuumtafel+ genoemde pomp, MACH3. (Geen fan van, maar goed om te bouwen naar edingcnc, ik heb nog een eding kaart liggen) Machine is 'zwaar' uitgevoerd (rond de 1700kg)

Upgrade van de closed loops naar yaskawa servo's kost 1200usd, maar wordt dan alsnog aangestuurd met step/dir en ze kennen geen linuxcnc icm de MESA kaarten.

Al die keuzes.

bedankt Breaker;

Ik heb hier een Edwards rv8 pomp staan voor diep vacuum van het frezen van aluminium plaatjes op een relatief klein oppervlakte. (en te gebruiken als vacuumpers) Ik vermoed dat een watervacuumpomp geschikt is om door een plaat MDF een plaat multiplex vast te zetten. Hoewel Ik zal er uiteindelijk ook delen van 30x30cm oid mee uit die plaat multiplex moeten frezen, alsnog 900cm2. Maar ik verlies geen 100% vacuum, omdat de getrokken sleuven dichtgehouden worden door het MDF spoilerboard. Je kan natuurlijk beter een 'overshoot' aan vacuum hebben dan dat je de onderdelen aan de andere kant van de straat op moet halen.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door rolandvs »

bedankt Breaker;

Ik heb hier een Edwards rv8 pomp staan voor diep vacuum van het frezen van aluminium plaatjes op een relatief klein oppervlakte. (en te gebruiken als vacuumpers) Ik vermoed dat een watervacuumpomp geschikt is om door een plaat MDF een plaat multiplex vast te zetten. Hoewel Ik zal er uiteindelijk ook delen van 30x30cm oid mee uit die plaat multiplex moeten frezen, alsnog 900cm2. Maar ik verlies geen 100% vacuum, omdat de getrokken sleuven dichtgehouden worden door het MDF spoilerboard. Je kan natuurlijk beter een 'overshoot' aan vacuum hebben dan dat je de onderdelen aan de andere kant van de straat op moet halen.[/quote]

Volgens mij als je juist freest verlies je juist vacuum op freeslijn.
Immers je zuigt door mdf spoilbord heen.
anders blijft je werkstuk ook niet liggen :shock:
verlies treedt altijd op en de weg van de minste weerstand.
Ik meen dat wij een vacuumpomp hebben van 150 Kuub met 200 mbar.
Zelf daar frezen wij het niet mee door omdat het te weinig vacuum op de tafel staat :x
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie