Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door serum »

Ik wil graag een grotere portaalfrees kopen (1500x3000) (ik maak graag meubelen) en heb een mooie offerte, maar loop even stuk op de vacuumpomp.

ik heb de keuze uit een 7kw watercirculatiepomp, maar heb er zo mijn bedenkingen over. Kan er geen info/ervaringen over vinden. Mij lijkt een zijkanaalpomp praktischer. (kleiner formaat) en als het water het vacuum moet verzorgen via een venturi, lijkt het mij op onderbuikgevoel ook een inefficiënte manier van werken tav een zijkanaal ventilator.

Iemand ervaring of een mening over een dergelijke vacuumpomp?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door DaBit »

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar dat water gaat toch niet door een venturi heen?
Volgens mij word dat water als afdichting van de schotten en verkleining van de kamer gebruikt, net zoals bij een 'echte' vacuumpomp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-ring_pump
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?

Bericht door serum »

Aaaahhh is dat het principe! ik dacht dat het geent was op een buizenstelsel waarbij het water door een buis werd gepompt en zo via een onder een kleine hoek ingestelde luchtbuis door de zuigende werking vacuum trok;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCmpomp

(kopje waterstraalpomp) maar ik denk inderdaad dat het aannemelijker is dat het om een afsluiting gaat van vloeistof.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Water circulatie of zijkanaal vacuum?