boren in 8.8 bouten

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door serum »

En Hugo noemt een belangrijk punt: de huid wil nog wel eens knap hard zijn..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door andrefc101 »

Mijn inziens zijn er maar twee problemen: het toerental is veel te laag voor zo'n klein boortje (zoals reeds gemeld), en zeker net zo belangrijk: eerst even een centertje boren (ook reeds gemeld). Dan is een gaatje in een boutje boren toch geen rocket science....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door serum »

Nee, echt niet.. En dan geen commentaar meer leveren op 'tenenkrommende filmpjes over 3d printen' hè diepchess? ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik geloof niet zo in een te laag toerental, hier lukt het ook mee.
Afbeelding
Mits je de juiste druk kunt geven, en een beetje geduld hebt.
Tuurlijk, het zal iets langzamer gaan.
Dat hele verhaal over snijsnelheid is weg op het moment dat je gaat vijlen. Dus te langzaam bestaat bijna niet voor conventionele snijmaterialen zoals HSS en koolstofstaal, er schijnen ook volhardmetaal vijlen te bestaan dus daar ook al niet.
Te snel ontwikkeld teveel warmte, en dan worden harde dingen zacht en is het over.
De verhouding snijsnelheid-voeding is altijd belangrijk, dus hebben sommige dingen wel invloed op elkaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door assink »

Heb m'n kolomboor ook vaak op het laagste toerental van zo'n 120 omw/min staan. Gewoon omdat ik het teveel gedoe vind om telkens die snaren om te gooien. Daar boor ik gaten van 2 tot 25mm mee.. De boortjes blijven gewoon heel mits er met beleid gewerkt wordt en de opspanning stabiel is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Dat hele verhaal over snijsnelheid is weg op het moment dat je gaat vijlen. Dus te langzaam bestaat bijna niet voor conventionele snijmaterialen zoals HSS en koolstofstaal, er schijnen ook volhardmetaal vijlen te bestaan dus daar ook al niet.
Maar da's appels en peren vergelijken.
De geometrie van de snijkant van die gereedschappen is heel anders.

Het duidelijkste is het bij beitelplaatjes voor de draaibank; dat zit zo in elkaar dat de spaan net na de punt land en
krult/breekt. Bij te lage snijsnelheid stroopt de spaan over het oppervlak, met veel meer wrijving en hogere specifieke snijkracht tot gevolg. Maar ook zonder dat extra gewrijf is de specifieke snijkracht bij lage snijsnelheden hoger dan bij hoge.

Willekeurig gegoogeld plaatje:
Afbeelding

Sandvik-Coromant heeft aardig wat documentatie over dit soort zaken.

Magoed, dat zegt hooguit dat je boortje met 100rpm minder gaatjes kan boren dan met 1000rpm voordat het arme ding bot is. Het wil niet zeggen dat je niet op 100rpm een gat kunt boren met een 1mm boortje. Dat doe ik ook, want ik ben net zoals Assink veel te lui om riemen te wisselen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Dabit, jaaa, dat kan allemaal wel, maar heb je de geometrie van een boor wel eens bekeken.

Ik ben bang dat Diep geen facet geslepen boor heeft.

En ik had het bewust over het meer conventionele verspanen.

Toch blijf ik van mening dat er meer kapot gaat door te hard draaien en teveel warmte ontwikkeling, dan door te langzaam draaien. Er van uit gaande dat de aanzet per tand wel correct is.
Om de juiste optimale technologie toe te kunnen passen moet je wel aan alle parameters kunnen voldoen, op het moment dat je er 1 weghaalt gaat alles onderuit. (stabiliteit, rondloop, eenduidige aanzet, koeling, spaanafvoer)

Even toelichten: aanzet per tand 0.03 rondloop wijkt 0.01 af, krijgt 1 tand 0.04, de andere 0.02 ( bij een 2 of 4 snijder) En 0.01 rondloop is best knap.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En ik had het bewust over het meer conventionele verspanen.
Ik heb een heel oud boekje over draaien gekregen bij mijn Emco, ergens van voor dat ik geboren was of in ieder geval niet lang daarna. Dat wijd ook een aantal bladzijden over snijsnelheden, krachten die hoog worden bij te lage snijsnelheden en het gebruik van de amperemeter :lol:

Eigenlijk zou je het gewoon eens moeten proberen. 1mm boortje op 1omw/min en dan met 0,05mm/min naar beneden, kijken of het lukt. Hmm, als ik de draaibank de klauwplaat laat positioneren (C-as bedrijf) dan moet-ie dat wel kunnen....

Maar jouw mening dat er meer stuk gaat door te hard draaien deel ik wel. En dat je op 250rpm best met een klein boortje een gat kunt boren ook. En dat de parameters op elkaar afstemmen belangrijker is dan welke parameter dan ook los eveneens. Het enige waar ik vraagtekens bij zet is dat je daadwerkelijk geen minimale snijsnelheid hebt. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik geloof niet zo in een te laag toerental, hier lukt het ook mee.
Afbeelding
Hugo, letterlijk die, maar dan 35 jaar oud, die gebruik ik dus om gaatjes te tappen tegenwoordig :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, diepchess, dat zou ik nu weer niet voor het tappen gebruiken.
Je hebt niet het juiste gevoel, arm is te lang. Als het zo makkelijk tapt kun je beter een accu boormachine pakken, kun je je concentreren op goed vasthouden.
(of je moet er een hulpstuk bij gemaakt hebben om hem netjes recht te houden, dat kun je nog wel 3D printen)
Ook het gebruik van de beroemde tapkrukjes vind ik niets, gebruik eigenlijk alleen een wringijzer, en bij een klein tapje een klein wringijzer. Heb je echt veel betere controle over de tap, beweegt ook niet snel opzij, waardoor je de tap breekt.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ADEALw_wcB
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ringijzers
Volgens mij zit een mens niet op de juiste manier in elkaar om een tapkrukje met 1 hand netjes om de hartlijn te laten draaien, en als je dan ook nog eens kracht moet zetten ben je zo uit de richting.
Een wringijzer bedien je met 2 handen (tussen duim en wijsvinger) en draai je er zo in, als het iets zwaarder gaat 1/4 slag terug om de spaan te breken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door skillalot »

Vreselijk die tapkrukjes ja, haat ze ook. Gebruik ze alleen als je in een krappe ruimte een schroefdraad wat op moet frissen en er anders niet bij kunt, anders de accuboormachine, of wringijzer. En bij losse onderdeeltjes het liefste de kolomboormachine, altijd recht er in.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door javanree »

Spreken is zilver, maken is goud !

Inmiddels 2 boutjes doorboord :mrgreen:

Afbeelding

Zoals gezegd : eerst centeren (centerboortje 1.5mm) en daarna met een goede HSS-Co boor (netjes facet geslepen) heel rustig in stapjes van circa 2mm er door gegaan. Af en toe een likje Rocol RTD en met 10 minuut 2 stuks gereed. En alles op 850 rpm, te lui om de snaar om te leggen...
Plaats reactie