Aluminium poeder

Moderator: Moderators

Plaats reactie
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Aluminium poeder

Bericht door afc »

Al een poosje bezig met het opvolgen van de goede raad. "Neem de machine onder handen i.p.v. machine fouten met de besturing proberen te corrigeren"
Dit heeft er toe geleid dat mijn machine nu twee verticale assen heeft. De originele MC2 1500 toeren freeskop en
een ,op basis van scrap uit het verre verleden, extra verwisselbare Z-as met een hoge toeren spindel.
De eerste resultaten met een Proxxon slijpmachine (100 watt) met lange hals geeft in aluminium een goed resultaat. Een ronde en rechthoekige pocket is goed aan de maat en redelijk strak.
Echter met een onverwacht neven verschijnsel dat de lieve huishoudelijke vrede behoorlijk onder druk zet. Er hangt na dit frezen een wolk zeer fijn aluminium gruis dat neer daalt op alles waar je dit niet wil hebben. Ik sta op het punt om een spindel met een groter vermogen aan te schaffen.
Kan ik dan met een kleine frees (2 tot 6 mm) een wat groter spaan en dus wat minder stof achtige spaantjes werken of is dit voornamelijk van het freestype afhankelijk. De test heb ik uitgevoerd met een 3 mm frees met 8 groeven en een toerental van 20000 rpm gesmeerd met WD40.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium poeder

Bericht door serum »

Ik zou beginnen met een 2 snijder en als het erin zit de voeding omhoog. Als je stof maakt ben je niet aan het verspanen. En da's niet goed.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Aluminium poeder

Bericht door rkr »

idd niet wrijven maar snijden


een mooie omkasting kan natuurlijk ook geen kwaad, dat houd dan de spanen tegen, en reduceerd het geluid alvast een beetje
Plaats reactie