plunge in alu maakt eng geluid

Moderator: Moderators

bread
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2017 00:58

plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door bread »

Ik probeer aluminium te frezen en tijdens het verdiepen krijg ik knarsende geluiden. Ik wou vragen wat de optimale aanpak is, om het te minimaliseren.
Dit is mijn cnc: http://www.tecger-cnc.com/
De z-as zit vast aan 1x hiwin 20mm rail.

Bijvoorbeeld gebruik ik een nieuwe 3mm carbide 3-flute bestemd voor aluminium, mist koeling, ramping toolpath, dan freest hij prima 0,3 mm diep maar met het verdiepen heeft het moeite. Ik heb 20 tot 45 graden helling geprobeerd. Als het 10 graden of minder is gaat het piepen, waarschijnlijk door wrijving / langzame plunge.

Ik heb de feedrate verkregen met g-wizard en fusion 360.

Als ik de machine steviger wil maken, heeft het zin om van die vakwerken te plaatsen tussen de z-as plaat en router of is de lineare geleider al te zwak?

Ik heb vandaag geprobeerd een 8mm gat te boren met de kress router, de boor liep vast :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door serum »

Los van de stabiliteit van de machine; Plungen vermijden bij aluminium met frezen; daar zijn boren heel veel beter geschikt voor. Ik doe maar iets van 2 graden helical met een 8mm frees met een gatmaat van ~1,8x freesdiameter. (met de gewone feedrate) Plungen doe ik nooit. En een sleuf trekken wil je eigenlijk niet, dan heb je eigenlijk al vlot last van 'chatter'

Helical is al beter. optimaal is voorboren en dan dmv adaptive clearing verder te gaan. Met een 3mm frees kan je toch wel 6mm diepte ineens weghalen met een gereserveerde WOC.

Zie ik het goed? gebruikt de machine maar 1 lineaire geleider op de Z-as?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door audiomanics »

Plungen in Aluminium doe ik zeer regelmatig, en gewoon met een endmill. Wel gebruik ik het zogenaamde peckdrillen, waarbij de frees iedere keer een mm plunged en dan teruggetrokken wordt.
Ja, plungen klinkt niet zo mooi als gewoon frezen. Je hoort dat er toch iets meer werk verricht wordt maar het onrustbarende geluid komt echt van de stabiliteit (of eigenlijk de onstabiliteit) van je machine.
Overigens boor ik gewoon (pas-)gaatjes met een 1/8" (3,175mm) tweesnijder freesje in 20mm aluminium.. En dat is nog niet eens op de OpenSource Portaalfrees maar op mijn oude (en waarschijnlijk minder stabiele) eerste bouwsel..
Een boortje duikt beter, maar gaat ook eerder "zoeken" de kans dat het gat echt recht naar beneden gaat is niet heel groot. Een boortje heeft ook een punt en die moet, om het gat door en door te krijgen dus eigenlijk een stuk door je materiaal steken, ofwel zo in je tafel.. (of je moet er een dik stuk scrapplate onder hebben liggen)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bread
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2017 00:58

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door bread »

serum schreef:Ik doe maar iets van 2 graden helical met een 8mm frees met een gatmaat van ~1,8x freesdiameter. (met de gewone feedrate) Plungen doe ik nooit. En een sleuf trekken wil je eigenlijk niet, dan heb je eigenlijk al vlot last van 'chatter'

Helical is al beter. optimaal is voorboren en dan dmv adaptive clearing verder te gaan. Met een 3mm frees kan je toch wel 6mm diepte ineens weghalen met een gereserveerde WOC.

Zie ik het goed? gebruikt de machine maar 1 lineaire geleider op de Z-as?
Ja 1 lineaire geleider en onder de tafel zit er ook maar 1 maar wel 10cm breed.
Als ik 2 graden gebruik dan gaat het zoals ik zei piepen, ik denk omdat het met zo'n hoek geen spanen kan vastpakken. Bedoel je voorboren met een boor of endmill en hoe programmeer jij zoiets? Ik kan alleen een beetje overweg met cam programmas. Hoe moet ik het instellen dat het begint met adaptive clearing op de plek waar het gat gemaakt is?
bread
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2017 00:58

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door bread »

audiomanics schreef:Plungen in Aluminium doe ik zeer regelmatig, en gewoon met een endmill. Wel gebruik ik het zogenaamde peckdrillen, waarbij de frees iedere keer een mm plunged en dan teruggetrokken wordt.s
Met de twee snijder gaat het wel redelijk maar met een 1 snijder hapt het in de zijkanten van de gat. Ik heb met een 5mm endmill in staal weten te boren maar hij brak een tand. Met kleinere endmills <3mm lukt het prima alleen beperkte snelheid/diepte.

Wat zou ik minimaal moeten aanpassen aan mijn machine?

"Een boortje duikt beter, maar gaat ook eerder "zoeken"
Ik moest een 1mm gat dwars door een houten sieraad maken. Dacht ik boor het super precies op de cnc maar het begon af te wijken en te roken. Heb het maar met de hand gedaan. Het is raar dat mijn 50 euro kolomboor beter gaten boort dan de cnc.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door audiomanics »

Ach, zelfs op de draaibank zie ik, ondanks voor-centeren de boor of zelfs het tegencenter slingeren..
Stijfheid kan je bereik door op iedere as minimaal 2 rails én 4 wagentjes te gebruiken. En verder natuurlijk een zo kort mogelijke constructie.. die hoogte voor de Z, heb je die regelmatig nodig? Die enkele keer dat je iets van 4cm dik op de tafel legt. Als de kop van de spindel dat 10 cm boven het bed kan komen is dat meer dan voldoende.. een doorvoer-hoogte van 6cm is dan zelfs voldoende (maar een beetje krap)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door serum »

een 1 snijder plungen in aluminium, ik zou het niet doen op een dergelijke machine.
bread
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2017 00:58

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door bread »

serum schreef:een 1 snijder plungen in aluminium, ik zou het niet doen op een dergelijke machine.
Ik hoopte dat het beter zou snijden door de scherpe punt maar de frees buigt dus naar de zijkant als je plunged. Het freest wel goed horizontaal.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door Ballegooijen »

Ik moest vanmiddag wat gaatjes maken dus denk ik: ik film het even. Nu was het volgens mij Serum die tegen mij gezegd heeft dat ik geen filmpjes meer mocht plaatsen totdat de snelheid van mijn machine op orde was. Ik hoop maar dat dat nu zo is. (even los van het luchtfrezen omdat er al een gat zat)

https://youtu.be/m6SazS6DahQ
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door serum »

Kijk! dat begint op sommige delen toch op verspanen te lijken :)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door andrefc101 »

Het duurde mij een beetje te lang om het hele filmpje uit te zitten, maar hoor nu nog best wel luchtfrezen, of zijn mijn oren niet zo goed meer? Snelheid is prima, maar als je ipv lucht ook nog materiaal verspaand gaat het denk ik nog sneller.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door serum »

Absoluut waar, maar er waren delen dat er duidelijk freesgeluid te horen was. Nog niet het maximaal haalbare, maar voor de hobbiest is snelheid eigenlijk niet belangrijk. Als uiteindelijk het vormpje erin zit, ben je eigenlijk al zo blij als een kind op vrijdag-opblijfavond met een appelsapje en een bakje nibbits.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door Breaker »

Zeker een verbetering, maar geen plunge of rare geluiden, mis ik de relevantie?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: plunge in alu maakt eng geluid

Bericht door serum »

Relevantie is een rekbaar begrip op dit forum. (het gaat over frezen van aluminium) Wilde je net vragen wat voor wasmiddel je gebruikt. Je ruikt weer zo lekker fris.
Plaats reactie