instellen van werkstuk.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

instellen van werkstuk.

Bericht door beagle »

Een praktische vraag.
Ik bezit nu een freesmachine met zowel op de X-as als de Y-as een home switch.
In het verleden stelde ik telkens het werkstuk op de tafel. Bracht dan met de hand de frees naar het werkstuk en stelde zo de nul positie in. Dan zette ik de power op de Electronica, starte het CNC programma op en stelde de assen op 0,0,0
Waarna ik het programma liet frezen.

Ik zou die werkwijze graag willen veranderen. En door de machine de home te laten opzoeken en instellen. X=0.000. en Y=0.000
Maar mijn werkstuk staat ergens ongeveer midden op de freestafel. Hoe moet ik dan nu de nulpunten van het werkstuk bepalen. En/of moet ik gaan werken met workoffset codes G54 - G55- G56 etc
Beter nog : bestaat er een goed handleiding die dergelijke zaken uitlegt voor een leek.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door mark3 »

1-werkstuk nullen
2-machine homen
3-klaar
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door beagle »

verklaar dan eens meer voor een leek !!! a.u.b
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door FSSF »

mark3 schreef:1-werkstuk nullen
2-machine homen
3-klaar
Ik zou 1 en 2 omdraaien... :roll:

In principe doe je de machine zichzelf eerst laten homen, zodat het machine nulpunt bekend is(G53). Vervolgens jog je de assen naar het nulpunt van het werkstuk, die kan overal rondom het werkstuk liggen afhankelijk van hoe jij alles hebt uitgedacht of hoe jij je CAM programma gemaakt hebt. Dit is in principe G54 maar kan ook G55, G56 etc zijn. Dit zijn allemaal werkstuk nulpunten.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door Swets »

wat bedoel jij met de hand?

toch wel via je cnc besturingssoftware?

... je jog je machine's naar de goede positie.... ze je tellers op nul(of op een andere waarde, als je werkstuk bijvoorbeeld in de midden begin)... en je start je gcode...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door John Sellis »

Swets schreef:wat bedoel jij met de hand?

toch wel via je cnc besturingssoftware?

... je jog je machine's naar de goede positie.... ze je tellers op nul(of op een andere waarde, als je werkstuk bijvoorbeeld in de midden begin)... en je start je gcode...
Zo doe ik het ook
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door Benny_DS »

Ofwel moet je in je G-code programma perfect weten waar je je werkstuk gaat plaatsen, ofwel moet je het altijd met de hand goed zetten.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door pa3gmi »

Ik weet niet waar jij je nulpunt van het werkstuk legt, ik in de meeste gevallen linksonder en bovenvlak materiaal. Er kunnen situaties zijn, bijvoorbeeld bij 3D werk waar dit anders ligt.
Normaal is het materiaal iets groter dan het uiteindelijke werkstuk, zorg dat het in ieder geval haaks op je tafel ligt.
Eerst home je de machine, daarna jog je naar de linker zijkant en laat de frees juist aanlopen, laatste stapjes met 0,01 mm. Dan moet je nog wel rekening houden met de diameter van de gebruikte frees, als je een freesje hebt van bijvoorbeeld 3 mm, is de gevonden positie X = -1,5 mm deze waarde vul je in. Zo doe je dat ook met de Y as, dus de frees links onder juist laten raken. En tenslotte op de bovenzijde van je werkstuk, daar is aanraken gewoon Z = 0
Indien je materiaal wat ruim om je werkstuk past, kun je de ingestelde waarden wat verkleinen, dus in plaats van - 1,5
-1,2 mm dan is het wat makkelijker om de buitencontouren van je werkstuk ook daadwerkelijk binnen je materiaal te houden (schuin afgezaagd materiaal)

groeten,

Rien.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: instellen van werkstuk.

Bericht door beagle »

Bedankt pa3gmi , dat is duidelijk. ga ik even uitoefenen. als het echt niet lukt hoor je mij weder.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie