Foutje .... bedankt!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door serum »

Nou weet ik niet hoe het komt, ik had de LAF goed staan in Eding (redelijk gereserveerd) en ging met Fusion een spiral out vanaf 0mm radi met 0,8 per omwenteling overstep met 1800mm/min, dat ging dus niet goed. (terwijl ik nooit stappenverlies had door een te hoge acceleratie of feed) Het leek alsof de LAF van eding dit niet opving. Ding stond te stuiteren als een malle alvorens hij wat stappen verloor. (was in december vorig jaar, meen dat Eding ergens een update heeft gehad mbt de LAF)

Heb vervolgens in Fusion 'Speed optimization' gebruikt en was er vanaf.

Het zou kunnen dat er in het 3d toolpath ergens een kleine radi is gemaakt waarbij er een grof stappenverlies optreedt. Aansturing van de motoren gaat volledig via opto-couplers (in de drivers zitten die dingen) en het werkt op een relatief lage frequentie (max 400khz?) Ik denk persoonlijk dat het eerder door stappenverlies komt dan door een storing.

Wel erg eigenaardig dat het mis ging toen je de stofzuiger aanzette. Misschien schrok ze gewoon een beetje van je non-masculine 'I want to break free' optreden. Want je weet.. Niemand zit daarop te wachten en freesmachines hebben ook gevoeletjes. Die muziek trekken ze prima, maar die beelden. Dat laat nogal een indruk achter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat Serum z'n denkbeeldige diagnose het meest waarschijnlijk is, welk deel moet ieder voor zich bepalen :lol: .
En nu gaat er vast iemand over hybride steppers beginnen.... :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DaBit »

Ja, als die stappen overslaan worden het swingers :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Het leek alsof de LAF van eding dit niet opving.
Ik heb onlangs de LAF wel behoorlijk verhoogd, ik meen van 3 naar 45 o.i.d. maar stappenverlies had ik toch moeten merken? en de frees ging in 1 rechte lijn naar de andere kant?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door serum »

Misschien toch gewoon kappen met die hele voorstelling als je gaat stofzuigen?

Die drive die je erop had gezet, kan daar niet toevallig iets mis mee zijn? als het aanhoudt, zou ik een as omwisselen qua driver.

Het blijft gewoon een gevoelig dametje, zo'n frees met stappenmotoren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Die drive die je erop had gezet, kan daar niet toevallig iets mis mee zijn? als het aanhoudt, zou ik een as omwisselen qua driver.
Alles is natuurlijk mogelijk maar ik heb deze gekocht van de "DriverDoctor" en het is vooralsnog de enige keer dat het is gebeurd. Ik wacht maar eens af of het nog een keer gaat voorkomen en voorlopig niet stofzuigen als het "Damentje" aan het werk is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door audiomanics »

Juist wel! en veelvuldig met van alles gaan schakelen. Als het dan niet in de fout wil gaan, dan zal het daar niet aan gelegen hebben.
Natuurlijk niet frezen in een stuk van je kostbaarste materiaal, maar gewoon een stuk zacht afval, piepschuim of whatever..
Probeer de fout te initiëren en kijk, als je het voor elkaar krijgt, om de fout te herhalen. Pas als je consequent een fout krijgt bij een bepaalde handeling onder een bepaalde voorwaarde, dan kan je het probleem de wereld uit helpen..
Anders blijft het wachten tot het verkeerd gaat en gokken wat de oorzaak was..
Erg sneu als je een gitaar van 5000 euro op je tafel hebt liggen om daar even een naam in te krassen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Heel lang geen last gehad tot gisteren. Gisteren ging de frees weer zijn eigen weg. Wat me tot nu toe opvalt is dat het gebeurd als er een heel lange file bezig is. Tussendoor stofzuigen, boren en andere dingen hebben bij mij nog geen invloed gehad.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door serum »

Je windows pc, staan daarop defender, search indexer, auto update etc uit?

Heb je er niet per ongeluk norton of mcafee op geinstalleerd? (Zijn handige apps als je wilt testen hoe langzaam je pc na 10jaar intensief gebruik werkt :).
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Je windows pc, staan daarop defender, search indexer, auto update etc uit?
Windows update staat in ieder geval uit. Defender en indexing ga ik checken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door serum »

Moet eigenlijk wel zoiets zijn.

Mijn motto is dat alles met een processor en software je vroeg of laat glashard in de kont bijt. of het nou de navigatie in je auto is, domitica, wifi, telefoon, pc, 3d printer, mac, ipad, android tablet, fietscomputer of wat dan ook.. Vroeg of laat verrast het je en meestal op de momenten dat het meest onpraktisch is. Kan er een boek over schrijven. Volgens mij zijn wij allemaal betatesters. Ben er nog niet uit of we 24/7 gemonitord om onze reacties op dergelijke misstanden te testen of dat achteraf ons hele brein gedownload om te analyseren.. (weet je ook meteen waar die resterende 99 procent van je hersencapaciteit voor dient)

Geen idee of er samenhang is tussen murphy's law en bovenstaande, maar het is vooralsnog 1 van de levenswijsheden die ik rijker ben.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door kawarider »

Da s een interessante stelling op een cnc forum, serum.

Hoe zou dat met linux gaan? Minder taken op de achtergrond? Eding en Linux moet gaan tegenwoordig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DaBit »

Ik denk niet dat het in het geval van Eding veel uitmaakt of je nou Windows of Linux gebruikt. Windows is vandaag de dag ook gewoon een fatsoenlijk besturingssysteem.

De zaken zouden veranderen als Eding de extra mogelijkheden van een Linux low-latency of realtime kernel (de centrale 'verkeersagent') gebruikt, maar die kans acht ik 0,001%
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door serum »

Jah, volledig mee eens. Windows 10 is top, op wat eigenaardigheden na.. Maar het verhaal van de processor/software /kontbijten blijft voor mij wel staan..
Plaats reactie