Mogelijk om te frezen?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Coollie

Mogelijk om te frezen?

Bericht door Coollie »

Beste forumleden,

Graag had ik jullie deskundige hulp gekregen bij volgende vraag:

"Is het mogelijk om een holte te frezen in een massief blok erthalon met buitenafmetingen: 205x184x100,
we frezen van de boven kant in het stuk naar onder toe (niet volledig door). De uitsparing die voorzien moet worden bestaat uit 2 stukken. Het eerst stuk is 140x70 116diep. Onder deze eerste uitsparing komt een tweede: 125x44 64diep (tov het de eerst uitsparing).
De totale diepte is dus 180mm. Is dit mogelijk om te frezen? of zijn er hiervoor alternatieven.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
mvg Bram V.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Damocles »

Ik denk dat het moeilijk wordt om een frees te vinden van 200mm lang. Zeker met een aanvaardbare diameter. Zo goed als onvindbaar denk ik. Dat ding gaat wrschnlk toch gaan buigen. Je kan misschien beter 2 apparte stukken frezen en die tegen elkaar schroeven? Minder mooi, maar de enige oplossing denk ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Lude »

Ze zijn er wel, zie b.v op dit filmpje:


Maar dit is wel in erg licht schuim, het materiaal waar jij over spreekt ken ik niet.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Damocles »

Depron blijkt een "schuim" achtig iets te zijn wat oa gebruikt wordt als isolatiemateriaal onder parket maar ook veel voor het maken van vleugels voor modelvliegtuigjes en zo. Heel licht dus. Misschien zou je wel gewoon een verlengstuk kunnen maken. Dus een gewoon freesje van 30-50mm lang in een as steken die je dan in je frees steekt. Lijkt me wel goed te doen. Ik dacht dat het een harder materiaal was.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Depron?.. waar lees jij Depron?..

't gaat hier om Erthalon, een hard nylon, zelf een frees slijpen lijkt me de makkelijkste en goedkoopste optie.. gewoon een stuk HSS ( al dan niet gehard en geslepen ) bestellen, en daar een paar snijkanten in slijpen, of een baar zilverstaal nemen van dezelfde afmetingen, en daar een geschikte wisselplaat in frezen.. dat geintje heb ik meerdere malen met succes ook in staal toegepast, frezen tot 12D diep..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Floppy »

Damocles schreef:Depron blijkt een "schuim" achtig iets te zijn
Ja Depron wel maar Erthalon is een nylon en daar zijn diverse soorten van zelf glasgevulde en dat freest vast niet echt lekker.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Damocles »

Haha inderdaad, waar haal ik depron vandaan??? :x Mijn excuses. Ik ging er eerst ook vanuit dat het iets nylon achtigs zou zijn, omdat het toch redelijk diep is, doe je meestal niet in schuim zo een kamers frezen.

Maar dat vraag ik mezelf nu ook wel af hoe ik bij depron kom :D Waarschijnlijk daarnet ergens tegengekomen en dan gaan googelen op de verkeerde naam :oops:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Lude »

In ieder geval weer een leuke materiaal-les voor mij erbij!! :)
Coollie

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Coollie »

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie reacties! Het is idd een diep stuk om in 1 keer te frezen. Rekening houdend met jullie commentaar heb ik het zo opgelost.

"Er komt een opening bij langs de onderkant. Dit maakt het mogelijk om zowel van langs boven als van onder de opening te frezen. Langs de onderkant blijft er echter een boordje staan (5mm) zodat de sensoren die in dit stuk ondergebracht worden er niet kunnen uitvallen. De maximale te overbruggen diepte om te frezen is nu 90mm. Ik hoop dat het zo wel lukt...wat denken jullie"

mvg Bram V.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb even in de Catalogus gekeken, lange frezen zijn er tot 3½ D, dat komt neer op 20 X 75 als langste ( nu kun je die mogelijk nog 15 mm uit de spantang laten steken, maar dan nog.. 't is een freesje van € 320,- Ex BTW..

met zo'n frees krijg je radius 10 in de hoeken.. ik weet niet of dat kan/mag.

Zelf heb ik in het verleden wel gewerkt met "Baartjes" die ik voorzag van een VHM wisselplaatje.. zo'n baar kun je zo lang maken als je wilt.. je moet alleen rekening houden met vibraties, en onbalans.. anders buigt ie in een keer om door de middelpuntvliedende kracht.. en da'wilj'ook nie..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mogelijk om te frezen?

Bericht door Damocles »

Zoals arie aangaf blijft dat nog altijd diep. Ik denk dat je inderdaad beter zelf een freesje maakt met een stang en een VHM plaatje er op. Als je dan zorgt dat je plaatje (nog) zeer scherp is en je de spindel zo traag mogelijk laat draaien lijkt het me wel mogelijk. Ik zou zo traag mogelijk gaan, onder de 2000t/m en rustig laten verspanen maar toch voldoende voeden dat hij goed blijft snijden en niet gaat wrijven. En dan natuurlijk niet te diep gaan. Ik denk dat een zware bedfrees hiervoor wel handig is. Misschien toch nog iets belangerijk, wat is de gewenste tolerantie? ;-)

En natuurlijk eerst met een gewone frees werken tot een bepaalde diepte.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie