Contouren tooling plate 20mm dik

Moderator: Moderators

veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door veteq »

Wat is nou de handigste manier om uit een stuk tooling plate 20mm dik de stukken uit onderstaande afbeelding te frezen, het gaat mij vooral om de buiten contouren. totale buitenmaat van de vier onderdelen is ongeveer 450x260mm.

De freesmachine die ik gebruik is een FS4MG met 24Krpm spindel.

Als ik simpelweg het contour als een slot frees, is het dan handig om een 1, 2, 3 of 4 snijder te gebruiken, welke dieptes moet ik aan denken,welke diameter frees kijkende naar de diepte van 20mm?

Is het handig eerst een slot te frezen en daarna nog een finisch pass, of gewoon meteen op maat?

Of is het handiger om een breder contour te maken met adaptive clearing?

De stukken bijna op maat laten watersnijden en dan 1 a 2 mm contour weghalen behoort niet tot de mogelijkheden.

Oftewel, hoe zouden jullie dit aanvliegen?

16026
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door DirkSchipper »

Ben ik de enige die geen rechten heeft om het plaatje te zien?
Is dat de bedoeling?
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door veteq »

Nu wel te zien?

16027
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door Ballegooijen »

Zoals ik het zou doen:
1. op de lintzaag de plaat in 4 stukken zagen (ruwe contouren)
2. Adaptive clearing toepassen met een 4 mm frees in 2 hoogtes en 0,4 mm overmaat (de frees is niet lang genoeg)
3. Contour frezen in 2 hoogtes.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door veteq »

Lintzaag, niet aan gedacht, maar goed idee.

Is het dan met adaptive clearing niet lastig dat de freesbreedte niet regelmatig is door de lintzaag en het hele idee van adaptive clearing weg zal vallen?

nog andere smaken?
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door veteq »

Kijk, hier knallen ze door 25mm dik alu, lijkt 10mm frees

https://youtu.be/ls4yQJpsCEY?t=1m23s

Wat zou hier handig zijn, 1, 2 of 3-snijder?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door Ballegooijen »

Als mijn frees lang genoeg is zou ik het ook in 1 keer doen maar je moet ook even kijken hoe scherp de binnenhoek moet worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door Ballegooijen »

Is het dan met adaptive clearing niet lastig dat de freesbreedte niet regelmatig is door de lintzaag en het hele idee van adaptive clearing weg zal vallen?
Ja, dat is natuurlijk zo maar ik kies tegenwoordig bijna standaard Adaptive omdat dit mij nooit verrassingen oplevert. Nartlijk slaat hij stukje over waar het materiaal al weg is maar dat geeft de frees de mogelijkheid om ff af te koelen. Niks mis mee toch?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door veteq »

Ja precies, dat maakt idd weinig uit.
Lintzaag heb ik nog staan, maar eens proberen op 20mm dik.

Ga proefstukje doen o alle twee de manieren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door serum »

Lintzaag kan, die gebruik ik zelf ook nog wel eens; of met een fatsoenlijke 1 snijder uitpellen met een gereserveerde diepte per pas.

Ik heb onlangs een behoorlijk aantal 25mm platen gefreesd, maar ik zaag ze eerst op maat met een vlak/daktand zaagblad met de invalcirkelzaag. Beetje parafine (waxineblokjes) erbij voor de smering. (ook een waxineblokje bij je lintzaag gebruiken trouwens) ik zaag rondom 1,5mm overmaats (3mm totale overmaat) en frees de rest uit met een 10mm 3 snijder op ~12,5mm diepte (adaptive clearing in Fusion)

Als je wilt gaan slotten met een frees zonder chip-breakers, moet je runout echt laag zijn om chatter te voorkomen.

Audiomanics freest tientallen meters 15mm aluminium platen met een 1/8mm 2snijder uit.

https://www.sorotec.de/shop/Cutting-Too ... ec-proalu/
Dergelijke 1 snijders.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door DaBit »

in 1x een blok op de tafel leggen is ook wel makkelijk, en veel tijd of gemak ga je niet winnen met de lintzaag; daarvoor ploegen freesjes te hard door het materiaal. Met een 8mm frees kun je de 20 diep net halen, 10mm is misschien handiger als je dat kunt hebben met de binnenhoeken.

Voor sleuven trekken heb ik dan vervolgens graag een VHM 1- of 2-snijder, en dan in 3 gangen er doorheen waarbij de laatste een mm of 2 is ofzo. Dat is het punt waarop het loskomt en je een stukje stabiliteit kwijtraakt.
Als je het kunt hebben zou ik +0,3mm te ruim uitsnijden en dan nog een afwerkgang op volle diepte, tegenlopend, en op maat. Dan glimmen de zijkantjes.

Belangrijk is dat je smering en spanenwegblazing in orde is, anders klitten de spanen aan de randen vast en loopt je frees rap vol. In de ene hand een bus WD40 en in de andere hand een blaaspistooltje voldoet :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door serum »

Op 1 of andere manier vergaat het bij mij altijd van de chatter, (onmogelijk zo te frezen) zeker met 2 of 3 snijders op 5 a 6 mm diepte ineens. Dat jankt erover, tot het punt dat de frees knapt van de resonanties.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door DaBit »

Ik ga er van uit dat zo'n FS4MG stabieler is dan een BF20. Ik kan wel prima sleuven trekken met een 10mm frees, maar het blijft niet mijn favoriete bezigheid.

In dit geval zou ik het echter wel doen; de doorgangen zijn zo hier en daar zo smal dat adaptive paden weinig toevoegen en ik ben te lui om eerst een uur te zagen en opspannen om vervolgens een randje weg te poetsen als ik ook gewoon op een frees die een straal spanen uitspuugt kan wachten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Contouren tooling plate 20mm dik

Bericht door serum »

Mag ik hopen dat die machine stabieler is, maar ook daarbij kan ik mij voorstellen dat 7mm diepte met een 8mm frees echt niet lekker loopt. (weet je dat echt zeker, bij het slotten, bijna 1xd diep)?
Plaats reactie