horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Bericht door wrinex »

Ik heb soms met HPL deze rare horizontale toolmarks, ze komen overeen met de DOC, bij normaal hout merk ik deze nooit op maar met hpl dus wel.

Gek genoeg zie ik 2 lijntjes plaats van 3 het is ook te zien dat de 1 en 2 pass wel in elkaar over lopen en nog glad zijn daarna wordt het erger.

iemand enig idee ? staat mijn spindel scheef ? in beide richtingen dan, want bij een vierkant hebben alle zeiden deze lijntjes. soms wat meer en soms bijna niet.

Afbeelding


https://imgur.com/Rs08G96
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Slijtage van de frees ?
Elke keer moet het puntje het werk doen, dat wordt dus het eerst bot.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Bericht door serum »

Als je een finish-pass doet op volle diepte, ben je er vanaf. Je (misschien wat botte) frees en machine verbuigt als je gaat frezen, dat zie je terug in je freesbeeld. Misschien een beetje chatter erbij voor de totaalsom. Ik heb het overigens niet met 6mm dik trespa dat in 2 halen met een 3mm freesje is gefreesd. Misschien is de geometrie van je frees niet optimaal voor HPL, waardoor de krachten/verbuigingen iets groter zijn.

Zo te zien aan je gerafelde rand links is je frees bot.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Bericht door wrinex »

dank jullie beide ! ik gebruik 3mm freesjes van dick best. best scherp :) aha 3mm in een keer :) ik durf het meestal niet aan mag ik vragen wat voor een voer snelheid en spindle rpm je daarbij gebruikt ?

ik heb nog een vers freesje zal die morgen een proberen. finish passes heb ik wel eens gebruikt voor de TAB toolmarks maar eigenlijk nooit voor normaal werk. ik ga het morgen eens proberen als ik er aan toe kom.

ik moet toegeven dit freesje is een van de weinige die het zoooo lang volhoud dus het kan best zijn dat hij wat botter is inmiddels :) zijn aardig wat meters Hpl doorheen gegaan :)


als die freesjes 3mm in een keer trekken scheelt dat al de helft aan slijtage van de punt :) dus als dat zou kunnen, dat zou perfect zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: horizontale toolmarks ? lijntjes DOC

Bericht door serum »

2000mm/min bij 21000rpm
Plaats reactie