invetten

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

invetten

Bericht door diepchess »

Hallo!

Hoe bewaar je beste de meeste frezen en dingen als hoekhaken/parallels?

Ik spuit nu wat wd40 in de plastic doosjes van de frezen in de hoop dat dat ok is.
Gewoonte nu is na gebruik eerst frees schoonmaken en dan wat wd40 erin te spuiten.

Maar dingen als hoekhaken, parallel(vlakstukken) etc, welk soort smeervet gebruik je daar?
Mijn standaard oplossing om wd40 erop te spuiten lijkt me niet zo ideaal daar. Die blokhaken zitten in papieren doosjes verder - niet ideaal voor wd40...
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door Tiny »

spuit eens wat WD40 op een open lager en kijk eens wat er met het ver gebeurd. WD40 en invetten is niet de juiste combinatie :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: invetten

Bericht door DaBit »

Als de kwaliteit van het staal in orde is dan roest dat spul voornamelijk omdat je er met je vingers aan zit. Even afvegen met een doekje doordrenkt met WD40 en het is wel goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

(Badit was nog iets sneller) :lol:
Gewoon een vette lap om schoon te vegen zou toch voldoende moeten zijn. En WD40 is daar heel goed voor. (het zijn geen lagertjes)
Volgens mij laat WD40 ook een conserveerlaagje achter als de rest verdampt is.

Er bestaat ook zoiets als conserveer olie. Ik heb het nooit gebruikt, maar een beetje wapenhandel moet wel ballistol olie verkopen, dat schijnt erg goed te zijn.

Eerlijk gezegd heb ik in al die jaren nog nooit bewust gereedschap extra ingevet tegen roesten. Maar ik heb gewoon een verwarmde werkplaats. En als er soms wel eens ergens wat bruine aanslag op gekomen is, stukje scots-brite en een beetje olie en je poets het er zo af.
Maar ik weet dat er mensen zijn die nu eenmaal handen hebben die direct bruine vingerafdrukken achterlaten zodra ze blank staal hebben aangepakt. (daar schijnen ook truucjes voor te bestaan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: invetten

Bericht door Surplus »

Ballistol
Wordt ook gebruikt als wapenolie.
Váke beij te bangge
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: invetten

Bericht door DaBit »

Ik ben er inderdaad zoeen die bruine vingerafdrukken op z'n parallelijzertjes heeft zitten :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: invetten

Bericht door Bjornski1976 »

Gewoon lager vet of zuurvrije vaseline. WD40 is een ontvetter als ik me niet vergis.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door Breaker »

Nieuw meetgereedschap komt in bakpapier en heel dik plakkerig vet, geen idee wat het precies is. Hoeft ook niet want dat wil ik er zeker niet weer terug op nadat het er afgepeld is.

Veel meetgereedschap komt ook in houten kistjes, en het viel op dat het daarin veel minder last heeft van 'verwering' dan in plastic, dus sindsdien zijn sigarenkistjes & wijnkistjes weer helemaal terug op mijn werkbank. Vooral voor dingen die ik regelmatig gebruik, die worden ook niet iedere keer ingevet.

Voor de zaken die nog geen houten opbergplek hebben of langer weggelegd worden, vaseline of vaseline spray en bakpapier. Geen gewoon papier: papier neem even vocht op maar trekt het ook aan en doet dan meer kwaad dan goed op langere termijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door diepchess »

Tiny schreef: 02 feb 2018 08:47 spuit eens wat WD40 op een open lager en kijk eens wat er met het ver gebeurd. WD40 en invetten is niet de juiste combinatie :mrgreen:
Ja voor kogellagers gebruik ik WD40 met lithium erin. Dat werkt ook stuk beter voor gladde assen met kogellagertjes type LM20UU. Lijnbaanolie werkt van geen meter voor kogellagertjes maar gebruik ik met name voor de draaibank en freesmachine voor de geleidingen.

Het gaat hier puur om het conserveren van spullen die ik niet zo vaak gebruik en ik merk op dat bijvoorbeeld de parallels die ik heb in een doosje in papiertje zitten met vettige substantie en dat na paar jaar er nog geen roest op zit, terwijl de paar die ik eruit had gehaald en zoveel gebruik dat ik ze niet eens meer terugstop, die raken verweerd, ook al spuit ik er soms wd40 op.

Ander staal hier, wat hier niet in laatjes ligt maar op schappen ligt en waar ik met spuitbus wat wd40 op doe, soms ook behoorlijke hoeveelheden, daar zie ik gewoon verwering ontstaan. Roest is te groot woord.

Misschien is kernprobleem inderdaad dat ik nooit een lap gebruik waarin wd40 gespoten is en dan afveeg met die lap. Had ik NOOIT aan gedacht. Dat moet ik maar eens proberen ;) Ik spoot het er gewoon van afstandje op.

Nu heb ik regelmatig ramen open om te luchten, maar het is verder verwarmd kantoor hier.

Blijf maar bij de WD40 voorlopig...

edit: zodra hier wat tijd over is weet ik wel dat ik gesloten schappen ga fabriceren: wat plexiglas voor de schappen ofzo. Wat ligt in de open lucht (in kantoor, dus niet buiten) met de hoge luchtvochtigheid in NL is vragen om roest.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door diepchess »

Breaker schreef: 02 feb 2018 10:02 Nieuw meetgereedschap komt in bakpapier en heel dik plakkerig vet, geen idee wat het precies is. Hoeft ook niet want dat wil ik er zeker niet weer terug op nadat het er afgepeld is.

Veel meetgereedschap komt ook in houten kistjes, en het viel op dat het daarin veel minder last heeft van 'verwering' dan in plastic, dus sindsdien zijn sigarenkistjes & wijnkistjes weer helemaal terug op mijn werkbank. Vooral voor dingen die ik regelmatig gebruik, die worden ook niet iedere keer ingevet.

Voor de zaken die nog geen houten opbergplek hebben of langer weggelegd worden, vaseline of vaseline spray en bakpapier. Geen gewoon papier: papier neem even vocht op maar trekt het ook aan en doet dan meer kwaad dan goed op langere termijn.
Ja SIGARENKISTJES, die moet ik ook gaan sparen hiervoor - goed idee. Vooral als je je realiseert dat 200 meter hiervandaan ooit de Ritmeester zat... ...waar mijn opa nogal bij betrokken was...

edit: Maar welk vet ze tussen dat bakpapier stoppen wil ik wel graag weten, want fiks wat (meet)gereedschap hier gebruik ik maar heel zelden naar verwachting. Dat bakpapier + substantie werkt wel zo enorm goed. Wat hier REDELIJK werkt is afgesloten plastic doosjes waar ik enorme hoeveelheden wd40 op gerredschap gespoten heb. Denk aan een flycutter bijvoorbeeld. Simpelweg de open lucht weghouden lijkt het allerbelangrijkst...
Laatst gewijzigd door diepchess op 02 feb 2018 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: invetten

Bericht door willy wonka »

Ik heb nog nooit parallels of frezen ingevet na gebruik. Moet er niet aan denken :roll:
En dat zit elke dag onder de koelemulsie, wel de concentratie bijhouden...
Als het goed spul is gaat het echt niet roesten.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door diepchess »

ballistol - heb eens rondgegoogled - er zijn gelukkig fiks wat discussies erover. Geen verschil met WD40 lijkt het.

Niet schoonmaken met een LAP maar dom spuiten op afstandje is hier mogelijk het probleem en feit dat veel spul niet in laatjes noch doosjes maar gewoon op schappen ligt...
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: invetten

Bericht door staandeklok »

Ik heb gewoon een luchtdroger met nauwkeurige regeling in mijn werkplaats staan en hoef daardoor ook niets in te vetten of met olie te besproeien. Dit laatste werkt ook niet plezierig.
Roest ontstaat in vochtige ruimtes en bij nat winters weer helpt een raam open zetten niet bepaald om dit te voorkomen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door javanree »

Meetgereedschap zet je na gebruik in de zuurvrije (!!) vaseline. Eerste wat ik als MTS'er leerde toen ik voor het eerst een meetkamer in kwam. Tegenwoordig een grote pot staan, eindmaten en schroefmaten krijgen steeds een mooi dun laagje op alle blanke oppervlakken.

Materialen en gewone gereedschappen : bak oude olie en even onderdompelen / WD40 / whatever, als het maar vet is. Conserveerolie is mooi, maar lastig verkrijgbaar, duur en beperkt houdbaar.
Plaats reactie