Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stuk
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2014 12:43
Locatie: Alblasserwaard

Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door Stuk » 10 mar 2018 22:47

Beste,

Wanneer ik een gat van 10mm frees wordt het uiteindelijke zo'n 0,5mm te groot. ik frees op m'n Myford draaibak met hoogte verstelling in een lagerblokje van messing. welk type frees adviseren jullie, of moet ik een andere techniek toepassen?

Met vriendelijke groet,

spinningwheels
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door spinningwheels » 11 mar 2018 00:19

Als ik het goed lees heb je dus een hoogte support op de myford.
heel erg stabiel is dat om te beginnen al niet. Gat iets kleiner boren en een ruimer er door , dat is eigenlijk de manier om het zuiver te krijgen

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6255
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 mar 2018 09:48

Blokje in de 4-klauw en uitdraaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Stuk
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2014 12:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door Stuk » 11 mar 2018 10:45

Ruimen zal denk ik niet gaan omdat het een blind gat is van rond 10mm en 4mm diep. bedenk me nu wel dat het misschien een stuk beter gaat als ik een spantang gebruik en niet de frees in de drieklauw.

Stuk
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2014 12:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door Stuk » 11 mar 2018 10:59

Zojuist met spantang gaatje rond 10 gefreesd, resultaat niet heel veel beter. wordt dan denk ik toch in vierklauw uitdraaien denk ik. weet iemand waar kleine binnendraaibeitels te verkrijgen zijn.


Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6255
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 mar 2018 16:27

Een spiebaan frees freest in principe altijd onder de maat. (anders kun je geen spiebaan passing frezen, op een conventionele manier)
Maar als de rondloop niet zuiver is wordt het gat natuurlijk te groot. Ik zou in ieder geval eerst met 8 voor boren. En es met een klok de rondloop van de frees in de spantang controleren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Stuk
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2014 12:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door Stuk » 11 mar 2018 21:22

As van de draaibak is zuiver, heb ik gemeten met de klok. een frees meten wordt toch al een stuk lastiger. enig idee hoe ik dat het beste kan meten.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6255
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 mar 2018 22:42

Stuk schreef:
11 mar 2018 21:22
As van de draaibak is zuiver, heb ik gemeten met de klok. een frees meten wordt toch al een stuk lastiger. enig idee hoe ik dat het beste kan meten.
Meestal steekt er nog wel een stukje cilindrisch uit, en je kunt natuurlijk ook de tand meten, wel even met de hand de frees achteruit te draaien.
Een puppy-taster (zwenk taster) is daar misschien handiger voor.
Het gaat toch om de snijkanten van de frees, en de as kan natuurlijk goed lopen, de spantang hoeft dat niet te doen, en de drieklauw zeker niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

thebigbozz
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door thebigbozz » 12 mar 2018 15:57

10mm frees icm met de hoogte support is geen goede combi.
Ik heb zelf ook de hoogte support een paar keer gebruikt maar dat is echt uit noodzaak.
Met een 6mm freesje gaat het nog wel heel rustig maar echt goed stabiel zal het nooit worden.

Als ik een nauwkeurig gat in een blokje moet hebben, dan zet ik het blokje als het kan in de vierklauw.


Groeten, Mark

Stuk
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2014 12:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Gat rond 10 frezen wordt ruim 10mm

Bericht door Stuk » 12 mar 2018 23:31

Vierklauw is denk ik inderdaad de beste optie.

Plaats reactie