Opspan of spantafel maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Opspan of spantafel maken

Bericht door prensel »

Hallo,

Ik wil voor mijn freesbank (Bridgeport Interact) een soort van opspantafel/plaat maken om snel platte stukken materiaal te kunnen vastzetten en frezen.
Daarom zit ik te denken aan een alu plak of strip van 10mm dik en afmeting ongeveer 200*500mm.
Deze spanplaat zelf zet/klem ik dan vast aan/op het freesbed.

In de spanplaat wil ik dan een rasterpatroon boren met M6 of M8 schroefdraad waarin ik dan op bepaalde plaatsen een T-vormige 'kikker' (heet dat geloof ik) kan inschroeven.
Evt met een veertje om het schroefdraad om verdraaien te voorkomen.
De dikte van het te vrezen materiaal bepaalt dan de hoogte waarop de kikker wordt in of uitgdraaid.
Het T-hoedje van de kikker zorgt dan dat het materiaal eronder blijft zitten.

Dan twee (verplaatsbare) vaste geleiders op de X en Y as en op de tegenovergestelde zijden dan een twee variabele geleiders met excentrische 'kikkers' zodat deze kan aanklemmen tegen het materiaal.

Vraag: heeft iemand zoiets al eens gemaakt ?
Wat zou een mooie onderlinge afstand zijn voor het rasterpatroon ?
Andere iedeeen ?

Groet,

Paul
elmowww
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2016 22:17
Contacteer:

Re: Opspan of spantafel maken

Bericht door elmowww »

Ik heb iets soortgelijks op mijn freesbed van mijn portaalmachine. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het beste is, maar een aantal aandachtspunten:

- Ik heb alleen een raster van M6 gaten en 6mm pasgaten gemaakt, geen T-sleuven (die kan ik er nog wel tussenfrezen mocht ik de onhoudbare drang krijgen).
- Ik gebruik veel mallen (platen alu of trespa waar ik onderdelen gemakkelijk op kan klemmen); als ik die uitlijn met de pasgaten, dan hoef ik verder niet meer te klokken om binnen een mooie tolerantie te kunnen werken. Scheelt veel tijd!
- Als je een combi maakt van pasgaten en schroefgaten, let dan op dat je een verdeling maakt waarbij je je mal ook 90 graden kan draaien. Dit kan soms voordelig zijn.
- Afhankelijk van het werk dat je freest, kan het handig zijn om ook met kikkers te werken. De grootte van je kikkers dicteert de afstand van je gatenpatroon om altijd makkelijk/goed te kunnen klemmen.
prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Opspan of spantafel maken

Bericht door prensel »

Ik heb inmiddels een 10mm dikke plaat alu van 200x500 voorzien van gaten een raster van 20x20.
Eerst heb ik de plaat aan de onderkant voorzien van 2 deuvel-groeven die overeenkomen met de middelste t-sleuf in het freesbed, Daarin twee blokjes/deuvels zodat de plaat altijd evenwijdig ligt met het freesbed op een vaste plaats op de y-as. Onderrand plaat is nu altijd 0 op de y-as. Langs de x-as kan ik hem nog schuiven mocht dat nodig zijn.

Vanuit die positie ben ik toen aan de bovenkant in een raster van 20x20mm 5mm gaten gaan voorboren en boren. in totaal dus 440 keer :-)
Gelukkig gaat met dat cnc wat makkelijker maar dit was voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets ging maken. Maar het is gelukt !
Ik wil nu nog 6mm draad in de gaten tappen. Er zit wel een tapstand in de besturing maar ik heb geen variable tapkop en zonder dat wordt de draad niet exact goed heb ik gemerkt.
Voor wie nog een iso30/sk30 tapkop heeft liggen houd ik me aanbevolen...

Voor nu kan ik met 5mm boutjes en klosjes of bijv T-hoedjes iets vast zetten of uitlijnen op elke positie. Voor het aandrukken zit ik te denken aan iets met een excentrische moer of bout oid.

Ik moet nog wel eens een voorfrontje of deksel van een behuizinkje frezen en maak daar meestal een klein malletje voor maar dat is nog wel altijd een gedoe om die altijd netjes recht vast te kunnen zetten.
Met deze plaat gaat het stukken makkelijker.

Bij damenCNC zag ik ook een t-slot plaat liggen in de breedte 200 of 250, dat is ook wel mooi spul maar wel prijzig. Die hebben ook wel aanklem middelen mocht het zelf niet lukken.
Plaats reactie