Gaten boren messing/alu/hout

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 372
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door Toxiq » 27 apr 2018 20:17

Ik probeer al een tijdje uit te vogelen wat nu de juiste manier is om gaten te boren met de cnc maar ik ben er toch nog niet helemaal uit

Wat voor soort frees bijvoorbeeld
hoe zit er freesgang het beste uit (in cirkels naar beneden of beter rechtstandig naar beneden en dan een rondje maken
frees je met de maat die je nodig heb (dus een 6mm gat met een 6mm frees) of gebruik je een frees kleiner dan het gat, zo ja....welke percentage houd je het best aan (is er een gouden regel of is alles kleiner dan het gat goed genoeg)


Ik gebruik meestal aspire
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4596
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door audiomanics » 27 apr 2018 22:34

Eigenlijk frees ik dit allemaal met één en hetzelfde freesje: een VHM 1/8" tweesnijdertje..
De grootte van het gat maakt niet uit. Ook niet of dat gat rond moet zijn of ovaal of rechthoekig of in de vorm van een kipkachelfantje..
Er is wel 1 ding waar je rekening mee moet houden bij dikker materiaal: als het gat globaal 2,5 - 5x zo groot is dan de freesdiameter, maak je kans dat het stuk bij de laatste pass dwars in het gat slaat en de frees breekt.
Die gaten frees ik dan meestal kleiner voor of net niet helemaal door en breek dat stuk er uit voor ik de laatste pass laat frezen.
Spiraalsgewijs naar beneden geeft de mooiste kant. Bij plungen en dan een contour trekken zal er altijd een klein streepje te zien zijn waar je de frees laat duiken..
Natuurlijk kan je iedere pass met een loop-in en loop-out laten frezen... als je genoeg tijd hebt...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8938
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door Arie Kabaalstra » 22 mei 2018 17:55

Ik heb voor rondkamers en gaten een Macrootje geschreven, en dat werkt wel het lekkerste voor gewoon ronde gaten.. de frees gaat met een spiraalbeweging naar beneden, en dan met een spiraalbeweging naar buiten..

da's best even puzzelen om dat goed te proggen.. maar daarna hoef ik alleen maar de maten in te stellen, en dan kan ik em een reeks punten af laten lopen om op elk punt een gaatje te frezen..

Spiral in, en Spiral uit geeft het beste oppervlak, als je door en door moet, gewoon zorgen dat je voor je laatste snede niet meer dan een "vliesje" hebt.. en daar prik je dan zo doorheen.. of je laat het zitten, en peutert het er later uit met een priem, zakmes of iets anders scherps..

ik heb het met grote gaten ook wel zo gedaan.. en dan sla je het vliesje er in één keer uit met een kunststof hamer..

mark3
Berichten: 420
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door mark3 » 22 mei 2018 19:59

voor gaten te boren gebruik ik een boor, werkt prima

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2517
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door Ballegooijen » 22 mei 2018 20:05

voor gaten te boren gebruik ik een boor, werkt prima
Het probleem is dan dat je een gigantische voorraad boren moet hebben (dan weer 5,2 en dan weer 6,8, enz, enz.) en je heel vaak moet wisselen als je verschillende diameters wil maken.
Ik heb voor rondkamers en gaten een Macrootje geschreven, en dat werkt wel het lekkerste voor gewoon ronde gaten
Arie, zou je die macro willen delen?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 1806
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door andrefc101 » 22 mei 2018 21:39

mark3 schreef:
22 mei 2018 19:59
voor gaten te boren gebruik ik een boor, werkt prima
Is inderdaad al een vrij oude oplossing, maar werkt nog steeds prima.
Als je deze oplossing dan ook nog combineert met Gxx canned cycle, zoals b.v. G73 (er zijn er uiteraard meerdere!), gaat het helemaal uit de kunst.
Dus ook ik vind boren een prima oplossing om te boren.....

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8938
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gaten boren messing/alu/hout

Bericht door Arie Kabaalstra » 22 mei 2018 22:37

mark3 schreef:
22 mei 2018 19:59
voor gaten te boren gebruik ik een boor, werkt prima
Damn!.. dat ik daar niet opgekomen ben..!! :lol:

Voor precieze gaten.. Ja.. in sommige horlogekasten moet een busje van 2.5 mm ingeperst worden, de gaten daarvoor boor ik met een boortje van 2.45..
't lastige is alleen.. bepaalde maten boortjes kun je in een Kress niet opspannen, en de Kress loopt dan te snel, of hij heeft te weinig koppel. dan frees je het dus

Plaats reactie