Filmwiel maken van MDF

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Filmwiel maken van MDF

Bericht door Guvner » 30 apr 2018 20:05

Ik ben van plan een filmwiel te gaan frezen. Je weet wel, zo'n ding waar vroegen de film op zat in de bioscoop o.a.

Nu wil ik daar dit voorbeeld voor nemen:

Afbeelding

HIer is te zien dat de buitenste rand een klein beetje op staat en de randen om de openingen ook.

De gaten moeten ongeveer 16 centimeter groot worden en daar komt wat in te zitten.

Nu zit mijn vraag in het volgende.

De gaten worden met een rond plankje van achter gevuld, dus die zal ik helemaal door en door frezen, maar is het dan beter om de randjes los te frezen en die er daarna op te plakken, of kan ik beter een dikkere plaat mdf nemen en daar het gedeelte tussen de buitenrand en de randjes van de gaten er uit frezen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

henkzelf
Donateur
Berichten: 258
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door henkzelf » 01 mei 2018 00:51

Hoe lang denk je dat zo een randje in MDF heel blijft?

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2517
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Ballegooijen » 01 mei 2018 07:55

Je kan ook een borst draaien aan het ronde plankje. Dan heb je ook gelijk een diepte aanslag.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Guvner » 01 mei 2018 18:08

Ik wil best aan een borst draaien, maar ik denk je dat niet bedoelde.

Wat bedoel je hiermee?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2517
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Ballegooijen » 01 mei 2018 19:09

Ik wil best aan een borst draaien, maar ik denk je dat niet bedoelde
Ja, en ik denk het liefste aan 2 gelijk :lol: maar dat bedoelde ik idd niet.

Als je een houten prop draait op de draaibank die precies in het gat past en daar een verdikking op maakt die gelijk is aan het opstaande randje van de haspel dan heb je dus zo'n randje op het moment dat je de houten prop in het gat monteert.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Guvner » 01 mei 2018 19:14

Ik denk dat ik snap waar je heen wil, maar ik wil achter de gaten 1 grote plank doen met hierin ledjes. Er moeten namelijk 2 stuks 7 segmenten cijfers per gat komen.
De vorm van het filmwiel is puur cosmetisch.

Maar als ik het goed begrijp is dus gewoon frezen het makkelijkste. Toch?

Dan doe ik de gaten helemaal weg frezen en de ruimte tussen de gaten en de buitenrand frees ik helemaal weg, waardoor de randjes blijven staan.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2517
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Ballegooijen » 01 mei 2018 19:18

Ja, dat is dan het makkelijkste. De vraag is alleen of MDF sterk genoeg is om het randje te laten staan. De kans is groot dat het afbreekt maar dat is een kwestie van uitproberen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Guvner » 01 mei 2018 19:21

Randje moet iets van 8mm hoog worden en 10 a 12 breed, dus dat moet hopelijk lukken.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

keesk
Donateur
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door keesk » 01 mei 2018 19:54

Als het alleen zichtwerk is zou je het MDF met een verdunde epoxy kunnen imprechneren.
Het freest dan ook strakker en stuift minder en verf wordt niet meer opgezogen!

Kees

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door Guvner » 01 mei 2018 20:07

Is dat ook zinvol als ik een 8mm weg ga frezen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

rkr
Donateur
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Filmwiel maken van MDF

Bericht door rkr » 01 mei 2018 20:16

de kern van MDF is grover van structuur en zal meer "pluizen". ook bestaat de kans dat het overgebleven mdf krom wil trekken. persoonlijk zou ik gaan voor een losse rand erop gelijmd

Plaats reactie