Speling freesmachine

Moderator: Moderators

xantus

Speling freesmachine

Bericht door xantus »

Ik wordt helemaal gek van de speling op mijn freesmachine. Dus nu maar proberen een betere te bouwen. Maar hoe.

Nu gebruik ik TR12 en een bijbehorende moer. Maar dit geeft toch net teveel speling. Hoe valt dit te verbeteren. Damen heeft nu ook delrin moeren maar voor 22,50 per stuk vind ik die toch iets te prijzig. Zijn ze ergens nog goedkoper te krijgen, of misschien een andere oplossing.

Nu heb ik 0.8Nm steppers . Door de grote afwijking heb ik het nog niet goed kunnen testen of ze sterk genoeg zijn, maar zou het misschien handig zijn hier een 3:1 overbrening op te zetten. Of is de snelheid verlies dan tegroot. De bedoeling is dat er PCB, hout, plexiglas, lexaan, PVC en misschien (heel) licht aluminium (frontplaten) mee gemaakt kunnen worden.

Heb even in het forum zitten lezen. Maar hoe zit het met bedrijven als overtoom, etc met bestellen, betalen, versturen, etc
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door Erik »

Probeer eens wat foto's te plaatsen zodat het een beetje duidelijk word waarover gepraat word.
Gr.

Erik
xantus

Re: Speling freesmachine

Bericht door xantus »

Lees je reply net te laat. Kan pas vrijdag foto's ervan schieten.

Maar je moet het simpel voorstellen als T12 trapeziumdraad met bijbehorende moer. Die moer kan nu dus 1mm in beide richtingen bewegen en +/- 0.5mm naar beide zijkanten. Ik zoek dus een (goedkope) oplossing om dit eruit te krijgen dan wel een andere moer met minder speling. De spelling die ik zoek is 0.05 tot 0.1mm.

Het zijn dus de moer en draad van damen CNC. Ik heb ook geprobeerd mij eigen moeren in delrin te tappen, maar hier kwam ik niet doorheen. Koste ongeveer 3 uur op 2 slagen in de moer te tappen.

Ik zoek dus iets zoals YABS (zie aanrip.nl), maar dan moet het of ergens goedkoop te koop zijn (dus niet €30 per moer) of goed zelf te maken zijn (zonder gebruik van draaibanken of freesmachines)
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door Brunow »

Ertalon blokken (HDPE) blokken dat je gaatje in boort (Diameter 10) & daarna schoefdraad in trekt (M12 inox)

2 Zo'n blokjes maken en ertussen een klepveer van een motor opspannen. Je speling zal serieus wat minder zijn :mrgreen:

Totale kostprijs? +- 5€
Voordelen:
-Veer zorgt dat er geen tot weinig speling op zit
-HDPE blokken zijn zelfsmerend en slijten niet rap onder niet TE zware belasting...

Het blijft een "goedkope" oplossing ... verwacht er ook geen wonderen van.
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Speling freesmachine

Bericht door Ziggy »

Ik heb er een andere oplossing voor:
Ik gebruik een stuk Teflon, maak dat iets langer, boor een gaatje tap met een stuk draadstang de schroefdraad erin. Daai aan het einde een borst aan, en zaag 4 gleuven in langsrichting. Nu doe ik er een o-ring om, die de speeling eriut haalt. Soms zijn er meer o-ringen nodig. Maar dat blijft proberen.

Mvg

Ziggy
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door aanrip »

Zonder goed snijdend gereedschap, dat bovendien de spanen goed afvoert, zal het niet lukken om een goede moer te maken. En als het wel lukt, zal je de moer op de pasvlakken moeten nadraaien. Dat ligt voor het merendeel van de leden van dit forum niet binnen bereik.
Een andere mogelijkheid is de moer te gieten uit epoxy of een hars. die bij uitharden niet teveel krimpt. Door een lossingsfolie of vloeistof te gebruiken voorkom je vastlijmen aan het draad. waar je omheen giet. Na of voor het gietproces kan de moer gedeeld worden, zodat de speling kan worden nagesteld. Op cnczone.com ben ik ooit iemand tegengekomen, die op die manier resultaten boekte.
I like the smell of hot chips
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Speling freesmachine

Bericht door ssassen »

Aanrip,

Even iets heel anders, ik zie dat je geregeld gebruik maakt van tandriemen om de koppeling te maken tussen stappen motor en schroefspindel. Heeft dat naast de mogelijkheid om een reductie in toerental en winst in koppel te verkrijgen ook nog andere voordelen? Bv. een reductie in evt. resonanties vanuit de stappenmotor? Hoe zit 't met slip en speling? Ik gebruik zelf onderstaande koppelingen maar heb ook tandriemen overwogen ipv. deze koppelingen (uiteraard met een andere opbouw dan huidig).

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door Rimpelsteeltje »

als je riemen gebruikt , heb je geen koppeling nodig en je kan eventeweel gelijk het koppel of snelheid aanpassen en je kan je motor andersom hangen zodat hij niet buiten de machine uitsteekt

groeten
Rimpelsteeltje
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door Erik »

ssassen schreef:Hoe zit 't met slip en speling?
Met tandriemen geen slip. Bij goed aanspannen van de riemen is de speling minimaal/nihil.
Gr.

Erik
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Speling freesmachine

Bericht door ssassen »

Bij goed aanspannen van de riemen is de speling minimaal/nihil.
Goed aanspannen gaat m.i. gepaard met koppelverlies door wrijving? En hoe zit 't met evt. trillingen van de motor, is de doorgifte daaraan door de tandriem kleiner dan bij de door mij gebruikte koppelingen? Zo ja, dan kan je dus met een hogere precisie frezen omdat die trillingen ook door de constructie heen propageren en uiteindelijk ook in je freeswerk zichtbaar zijn? Hoe minimaal is die speling, factoren kleiner dan bv. de backlash van een gewone omloopmoer?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door Erik »

ssassen schreef:Goed aanspannen gaat m.i. gepaard met koppelverlies door wrijving?
Ik zei goed :!: aanspannen. Niet te los, niet te strak.
ssassen schreef:En hoe zit 't met evt. trillingen van de motor, is de doorgifte daaraan door de tandriem kleiner dan bij de door mij gebruikte koppelingen?
Dat zal ongeveer gelijk zijn.
ssassen schreef:Zo ja, dan kan je dus met een hogere precisie frezen omdat die trillingen ook door de constructie heen propageren en uiteindelijk ook in je freeswerk zichtbaar zijn?
Tijd om aan microstappen te gaan denken en/of een zwaardere constructie van je machine.
Gr.

Erik
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Speling freesmachine

Bericht door ssassen »

Tijd om aan microstappen te gaan denken en/of een zwaardere constructie van je machine.
Ja, uiteraard, maar ik probeer gewoon met wat vragen links en rechts een beetje feeling te krijgen voor wat wel of niet werkt en waar de knelpunten zitten. Zo heeft mijn Kress FME 1050 freesmotor een nette lagering op de as, maar voel je de trillingen van de motor door 't frame, dit is natuurlijk bij iedere machine een bron van onnauwkeurigheid die je terugziet in 't oppervlak van je freeswerk, daar ontkom je niet aan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door aanrip »

Ik pas tandriemen toe op plaatsen, waar ik met een gewone axiale koppeling de ruimte niet heb en/of als ik meer koppel nodig heb om een grote massa te verplaatsen. Een gedeelte van de koppelwinst gaat verloren door de spanning van de riem, die als een antibacklash tandwiel moet worden gezien. Die riem mag zeker niet doorhangen, want dan heb je speling. In de constructie maakt het me niet zoveel uit. De axiale koppeling moet heel precies worden uitgevoerd en dat kost tijd. De radiale kost meer onderdelen.
Trillingen: mijn machines zijn van gietijzer, dat dempt goed.
Resonanties zijn geen issue. Als die optreden zie ik wel weer. :mrgreen:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Speling freesmachine

Bericht door aanrip »

http://diamant.ph/en/produkte/ is de link naar een firma, die MOGLICE hars verkoopt. De site van Stork verwijst ernaar, dus die gebruiken het ook. In de scheepsbouw wordt moglice o.m. gebruikt om gietvoeten aan motorenfundaties te maken
I like the smell of hot chips
Plaats reactie