Geen mooi glad resultaat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Geen mooi glad resultaat.

Bericht door Drekovski »

Dag,
Als ik frees in aluminium heb ik geen mooi glad vlak. Wel zo een spiraalvormig met een rechte streep waar de zijkant van de frees eindigd. Ik heb al gezien bij sommige die een spiegelglad resultaat hadden. Of is zoiets niet mogelijk bij alu?
grts
Dre
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door henkzelf »

Je spindel moet uitgelijnd.
Zie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door benkr »

Je freespaden zie je altijd, maar of je ze ook kunt voelen ligt aan de (mis)uitlijning, als de frees scheef staat dan kun je de zijkanten van de toolpaden voelen, de frees snijdt dan aan de ene kant wat dieper dan aan de andere kant en dat is niet goed. dat kun je er met uitlijnen uithalen.
Wat ook kan is dat je kleine ribbeltjes gaat zien, dat is het gevolg van resonantie en speling, dat is wat moeilijker om op te lossen maar met een micrometer en wat trekken en duwen kom je er wel snel achter waar je probleem zit. Zo kon ik de kolom van mijn BF25 in de standaard uitvoering makkelijk vele tienden omduwen, na de kolom flink verstevigd te hebben zijn dat nu hooguit nog honderdsten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door Kars-cnc »

Ben, een beetje off-topic, maar ik ben erg benieuwd hoe je de kolom van je BF25 verstevigd hebt.
Heb zelf een BF20 die volgens mij ook wel wat versteviging kan gebruiken...
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door Drekovski »

Bedankt Henkzelf, Bjornski1976 en Benkr voor jullie raad. Zal deze eens proberen uit te testen. Benkr, ik zie alleen maar spiraaltjes en streepjes, maar alles voel gelijk aan. Ik voel geen groefjes of ongelijkheden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door benkr »

als je niets voelt is er niets aan de hand
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door motormuis »

Hoi ik verspaan alleen kunststof
als ik met bvb vlakken de kringen van de frees in het materiaal heb haal ik met een diamant blok de scherpe hok van de frees weg

ik maak dus een topradius werk perfect en het vlak wordt glad.De scherpe punt isweg en kan geen krassen meer malen.
de zijkanten nafrezen in een keer van +/-0.1 als de snijlengte het aankan en ook dit is glad
hoop dat je wat aan heb
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door Drekovski »

In orde Benkr.
Lijkt wel iets logisch , Motomuis, maar wordt de snijkracht van de frees dan niet verminderd? Kan jij frezen herslijpen?
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Geen mooi glad resultaat.

Bericht door motormuis »

Hoi Drekovski, je moet niet de hele frees slijpen maar alleen de punten
Plaats reactie