Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door keesfrees »

Over zaagvloeistof.
Ik gebruikte eerst een melk achtige vloeistof maar dat gaf problemen door stukjes die in de tanden bleven plakken en het zaagsel ging overal vast zitten.
Na een flinke boen en bik actie ben ik toen overgestapt op een olie kleurige vloeistof, ook met water verdunbaar, ik weet niet hoe het heet, het is ooit overgegoten in een andere verpakking, jaren geleden.
Het werkt goed, ook nu ik die zaag nog maar weining gebruik geen probleem met aankoeken enzo.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Breaker »

benkr schreef: 17 nov 2018 18:30 op zoek naar Kool Mist 77, maar dat is redelijk moeilijk verkrijgbaar en/of redelijk duur, de Jokisch S-91 is flink goedkoper en naar horen zeggen ook goed bruikbaar.
Jokisch en ook die Air Cutting Oil worden voor zover ik kan zien onverdund gebruikt, Kool Mist in verhouding 1:32 met water dus dat maakt het wel een tikje goedkoper dan de € 15 /liter ex. die je nu uitgeeft.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door diode »

Ik heb de zaagolie en het blad vandaag ontvangen. Beide komen bij Veldman vandaan, de tijd zal uitwijzen hoe goed beide zijn.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Caesar »

Een klein kickje omdat ik eigenlijk met dezelfde vraag zit, maar ik kan niet echt een antwoord vinden in dit draadje.

Ik heb vandaag een Bewo afkortzaag gekocht (heel oud model, maar wel een 'echte', type plaatje is vergaan, maar vergelijkbaar met moderne 250 denk ik) en heeft 2 toerenstanden (op 400V): ik denk rond de 60 toeren en 120 toeren, op het blote oog.

Op een instructie plaatje staat dat ik de lage toeren selecteer voor staal en hoge toeren voor aluminium. Hoogtoerig uiteraard relatief want het blijft maar max 120 RPM denk ik.

Nu zit er een zaagblad bij: HBM HSS-DM05, 250x2.0x32, Z250. Die lijkt mij redelijk bot, want het duurt ellelang door een stuk staal of aluminium te kopen. Hij haalt niet echt materiaal weg, hele kleine schilfertjes, niet echt zagen.

Ik wil de zaag voornamelijk voor aluminium gaan gebruiken, dus is mijn vraag; welk blad is het meest geschikt om op laagtoerig (+/-120 rpm dus) aluminium te zagen? Als ik op aluminium zagen google kom ik behoorlijk grof getande bladen tegen, dat lijkt mij niet ideaal voor een laagtoeren-systeem. Is het aan te raden weer een 250 tands blad te pakken of toch beter wat grover, idealiter een blad wat zowel staal (voornamelijk koker en zo nu en dan rond staf van 40mm) als 80% aluminium zal zagen.

Hoeft geen super strakke zaagsnede te zijn want ik wil hem voornamelijk gebruiken om van lang staf materiaal een stukje te kunnen zagen die onder de CNC frees komt te liggen.

Is slijpen van een 250tands blad trouwens financieel interessant of beter investeren in een blad van een kleine 100 euro?

Overigens zit er ook een koelpomp bij dus dat is geen probleem om aluminium te zagen zonder te verstoppen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door keesfrees »

Er zit vast een gereedschapslijperij in je omgeving, er was een vereniging van gereedschapslijperijen met ledenlijst op de site maar die is er blijkbaar niet meer, dat stond eerder vermeld op de site van een gereedschapslijperij.
Maar, de zoekfunctie van de kvk.nl werkt goed (beetje beperkt maar eindelijk heb ik eens iets aan die club).
https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q ... te=kvk2014
Heb je dit gezien : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=16489#p184966
Laatst gewijzigd door keesfrees op 02 okt 2020 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Zee&Zee »

Caesar, je moet eerst zeker weten of je de ht of de lt versie hebt. Met de ht zaag je hoog non Ferro en laag staal, de lt hoog staal en laag rvs.

Bladen slijpen heeft zeker zin. Een blad slijpen kost mij ongeveer 15 euro. Zoek op gereedschap slijperij.

Als je trouwens enkel snel alu profielen door wil halen voor nabewerking kan dat ook prima ( sneller ) met een afkortzaag.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In Brabant: https://www.kmwetoolmanagers.com/
Maar ik laat er de cirkelzagen ook slijpen, ze zijn niet kieskeurig als je toevallig geen Brabander bent, sterker nog, ze rijden met hun haal en breng service zelfs buiten Brabant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Caesar »

Kees,

bedankt voor je reactie, ik had inderdaad over dat tabelletje en rekentooltje heen gelezen. Hoewel in de handleiding niet gesproken wordt over verschillende materialen; alleen dikte en massief/hol.

@ Zee&Zee, goede vraag; ik kan de toeren niet lezen, maar er staat een sticker erop (grote letters zoals ook op de sticker, niet schreeuwerig bedoeld :P)
Attentie:
stalen-pijprofiel en massief staal zagen met de LAGE SNELHEID

Alum, Brons, Messing en kunststoffen zagen met de HOGE SNELHEID
Toerental/versie kan ik echt niet meer lezen omdat het type plaatje echt helemaal vergaan is.

Als bladen slijpen 15 euro is, dan breng ik hem vanmiddag eerst eens weg, kijken wat daar uit komt. Dat is al een goed begin om te kijken wat ik ermee aankan.

@ Hugo,

thanks, maar ik woon hartje brabant, dus misschien krijg ik er ook nog een Boschebol bij ook :p.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door BlueGTT »

Zo te horen is het een LT, die zijn eigenlijk net te langzaam voor aluminium.
Het gaat wel, op de hoogste snelheid en met een fijnvertand blad gaat het ook goed.
Niet zo snel als met een HT, maar die is voor RVS dan weer te snel.
Heb zelf een 250 lt, en zaag ook aluminium, en zoals gezegd met een t2 gaat dat echt goed.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door TomAndKobus »

Als we dan toch in dit topic weer zijn begonnen ;-) ,
Ik lees dat Breaker de Air Cutting Oil gekocht heeft bij Hagoort en ik lees in de data sheet, dat Air Cutting Oil reukvrij is en geen kankerverwekkende stoffen in zitten. Is deze Air Cutting Oil een goed of beter alternatief voor Fenella? Ik ben nog niet met frezen begonnen, maar heb wel al een ME minimaalsmering van Sorotec met een liter Fenella gekocht. Volgens de data sheet gebruik je maximaal 0.1 ml vloeistof/min. Dit betekent 6ml per uur. Met 1 liter kan je dus 166 uur frezen :!: Dat is wel heel veel :!: Is dit dan goed af te stellen? Aan de andere kant, als ik er 50 uur mee doe, dan vind ik het nog best lang.
Alvast bedankt, Tom.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Caesar »

BlueGTT schreef: 03 okt 2020 00:00 Zo te horen is het een LT, die zijn eigenlijk net te langzaam voor aluminium.
Het gaat wel, op de hoogste snelheid en met een fijnvertand blad gaat het ook goed.
Niet zo snel als met een HT, maar die is voor RVS dan weer te snel.
Heb zelf een 250 lt, en zaag ook aluminium, en zoals gezegd met een t2 gaat dat echt goed.
Zou goed kunnen, ik weet het echt niet, maar ik ben eergister langs Mastermate geweest met het blad om te informeren om hem te laten slijpen. Ze konden me geen exacte prijs geven voor de kosten hiervan, maar dit zou makkelijk richting de 50+ ex btw gaan.

Aangezien een nieuwe, 160tands (die van mij is een 250 tands) 75 euro ex btw was heb ik die maar meegenomen. Ik denk dat 250 tands sowieso veel te fijn is voor aluminium. Gister meteen wat proefstukjes geprobeerd en eigenlijk gaat dat heel goed. UIteraard met koeling erbij, er komen mooie plakken vanaf.

Enige wat ik moet doen is de rem op de hoekverstelling reviseren/aandraaien, verstekverstelling zit niet super vast dus met wat druk kan hij uit zijn ingestelde hoek draaien. Verder eigenlijk wel heel tevreden over.
Plaats reactie