Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door diode »

Ik heb een gebruikte Huvema afkortzaag voor staal gekocht (Bewo model). Zaag is nog in nette staat maar het zaagblad is bot en de zaagolie ontbreekt.
Iemand een goed adres voor de zaagbladen en eventueel informatie over het aantal tanden of de tandsteek die geschikt zijn om staal (voornamelijk koker) te zagen? Ook zoek ik een goed adres voor de zaagolie.

Alle info is van harte welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist informatie opgevraagd van Jokisch S-91 om dat te gebruiken als vervanger van de BioEthanol die ik nu in mijn mist koeler / smeerder gebruik, ik durf de BioEthanol niet samen met de Propaan gaskachel te gebruiken in mijn schuur, na een paar uurtjes frezen wordt ikzelf bijna high van de lucht, ik vermoed dat die lucht ook een hoog plofgehalte heeft en ik heb geen zin om dat uit te gaan proberen. In eerste instantie ging ik op zoek naar Kool Mist 77, maar dat is redelijk moeilijk verkrijgbaar en/of redelijk duur, de Jokisch S-91 is flink goedkoper en naar horen zeggen ook goed bruikbaar. Jokisch S-91 wordt in Nederland verkocht door de fa. Haagoort uit Hilvarenbeek, dat is bijna op fietsafstand, maar zeker binnen de 15 autominuten. Zij hebben een heel scala van snij en smeer oliën, bovendien waren ze op de Technishow flink aan het uitdelen en promoten, reden om daar naar toe te gaan voor mij.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door diode »

Bedankt voor je reactie. Ik heb dat spul even opgezocht en dat lijkt vrij universeel toepasbaar. Ik vraag me echter af of dat spul ook bedoeld is om rondgepompt te worden in plaats van verneveld.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door spinningwheels »

online besteld emtor van kroon olie
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door DaBit »

Offtopic:
benkr schreef: 17 nov 2018 18:30 ik durf de BioEthanol niet samen met de Propaan gaskachel te gebruiken in mijn schuur, na een paar uurtjes frezen wordt ikzelf bijna high van de lucht, ik vermoed dat die lucht ook een hoog plofgehalte heeft en ik heb geen zin om dat uit te gaan proberen.
Lower explosive limit van ethanol is 3,3% v/v, wat neerkomt op ongeveer 70 gram ethanol per kubieke meter lucht. Dat ga je niet makkelijk halen, zelfs niet als je er vanuit gaat dat de concentratie in de buurt van de machine hoger is. En ventileren zou ik toch doen, ook als je ander smeermiddel gebruikt. Van teveel Koolmist77 krijg je ook een loopneus en een vieze smaak in je mond.

Moet je uit het Jokisch gamma trouwens niet de 'air cutting oil' hebben voor mistsystemen?

Ontopic: is het spul wat er in zo'n zaag gaat niet dezelfde soort koelemulsie die bij frezen ook gebruikt, dus een paar % olie in water?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 17 nov 2018 20:20 Offtopic:
benkr schreef: 17 nov 2018 18:30 ik durf de BioEthanol niet samen met de Propaan gaskachel te gebruiken in mijn schuur, na een paar uurtjes frezen wordt ikzelf bijna high van de lucht, ik vermoed dat die lucht ook een hoog plofgehalte heeft en ik heb geen zin om dat uit te gaan proberen.
Lower explosive limit van ethanol is 3,3% v/v, wat neerkomt op ongeveer 70 gram ethanol per kubieke meter lucht. Dat ga je niet makkelijk halen, zelfs niet als je er vanuit gaat dat de concentratie in de buurt van de machine hoger is. En ventileren zou ik toch doen, ook als je ander smeermiddel gebruikt. Van teveel Koolmist77 krijg je ook een loopneus en een vieze smaak in je mond.

Moet je uit het Jokisch gamma trouwens niet de 'air cutting oil' hebben voor mistsystemen?
Ik heb ze gevraagd wat zij het beste vinden dus ik hoop dat ze me het beste adviseren, ik wacht even af.
Feit is dat ik dit zo in Hilvarenbeek kan gaan halen en dat Kool Mist uit de USA moet komen wat eigenlijk even duur is maar minimaal 70 Euro extra aan verzendkosten extra kost, en dan nog een paar extraatjes natuurlijk. In België kost het iets van 135 Euro, direct uit de USA kom je ook zo ongeveer op dat bedrag.

En wat betreft dat ventileren, de centrifugaal afzuiger heb ik al zeker een half jaar in huis, en daar voor had ik al zeker een jaar een andere, maar ik denk niet dat die er nog voor de winter op gaat komen, ik weet het eigenlijk wel zeker.
Als die afzuiger er zou zitten dan was ik niet zo bang, maar nu durf ik het toch echt niet aan, ik heb daarom gisteren nog zonder kachel en met de deur wijd open gefreesd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 17 nov 2018 20:20 is het spul wat er in zo'n zaag gaat niet dezelfde soort koelemulsie die bij frezen ook gebruikt, dus een paar % olie in water?
Dat lijkt mij wel, misschien een iets vettere mengverhouding, maar dat is onderbuik gevoel.
Bij de 'gewone' metaalhandel verkopen ze dat onder de noemer 'boorolie' of 'boormelk'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door diode »

Dank voor de info. Ik heb de handleiding van een Bewo gedownload, dat is in feite dezelfde machine. Daar staat in vermeld "Gebruik hiervoor zaagkoelvloeistof en beslist GEEN
boorolie". De machines die ik in werking heb gezien maken gebruik van een melk achtige substantie. Boormelk zou dus best eens kunnen, ga ik opzoeken. Tevens de tip van Spinningwheels eens nazoeken.

Iemand nog tips qua zaagbladen en een leverancier hiervan? Zelf kwam ik Veldman slijptechniek tegen. Qua prijzen leken die redelijk interessant.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door willy wonka »

koelemulsie gebruiken
even kijken op oliehandel of olieonline. Daar staan zoveel varianten. Ook die geschikt zijn voor zagen.
Spul meng je met water (5% - 20%) en heeft de kleur van melk inderdaad
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Zee&Zee »

Tandsteek van je bladen heeft te maken met wanddikte die je gaat zagen, grotere tandsteek is sneller door materiaal, bij grotere wanddikte. Je moet dus een afweging maken wat je het meeste zal zagen bij benadering TOV snelheid. Of meerdere bladen kopen en wisselen. Ik doe het laatste, heb 3 verschillende tandsteken en de veel gebruikte maten dubbel. Als je bv rond 100 massief zaagt, en niet 1 keer maar 10 keer, is het de moeite om je blad te wisselen. Als ik erna 100 keer een kokertje met wanddikte 2 moet zagen gaat dat niet met T5 ( trek je koker kapot IPV zagen en gaat stuiteren met risico dat je bald breekt etc etc ) dus dan bv een T2 blad erop. Bladen kun je overal kopen, online het goedkoopst. Als je veel gaat zagen zou ik er twee kopen, dan kan er 1 geslepen worden terwijl de ander op de machine zit. Maar als het voor de hobby is kan je er ook op wachten.

Koelen met emulsie idd voor zagen. Kan je bv ook bij bewo of elders online kopen.
CNC you later
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door keesfrees »

Gaat dit over de zwarte bladen gemaakt uit een stuk plaat, zonder ingezette tanden dus ?
In dat geval :
viewtopic.php?t=12530&start=28#p134219
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door diode »

Zee&Zee,
Dank voor de toelichting. IN de handleiding van Bewo zag ik inderdaad een tabel voor welke tandsteek je bij welk materiaal/wanddikte nodig hebt. Ik heb bij Veldman een zaag en koelemulsie besteld.

Kees, het gaat inderdaad om stoomontlaten zaagbladen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door Zee&Zee »

Hier trouwens nog een handig tooltje als je een keer een blad elders kan kopen (bv MP of een el cheapo webshop) en de tandsteek staat er niet bij.
https://kinkelder.nl/zaagadvies/zaagtoo ... tandsteek/
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zaagbladen en zaagolie (waar te koop)

Bericht door benkr »

Offtopic, maar is wel aan de orde geweest:
Ik kreeg vandaar eerst een telefoontje van de Fa. Haagoort, daarna deze aanbieding:
Zoals telefonisch besproken is de S91 snijolie voor u niet het meest geschikte product.

Hiervoor bieden wij u onze Air Cutting Oil MF aan die voor aluminium en snelle spindel een beter verspanend vermogen heeft. Het vlampunt van deze vloeistof ligt boven de 200 graden Celsius.

De Air Cutting Oil MF voor 5 liter kost 15,35 euro per liter, dus totaal 76,75 euro exclusief BTW en transportkosten.
Onze prijzen zijn opgebouwd in staffels, dus de kortingen zitten verwerkt in de grootte van afname.
Die ga ik dus morgen halen.
Plaats reactie