Diep frezen

Moderator: Moderators

Juliavrijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 02:48

Diep frezen

Bericht door Juliavrijn » 17 dec 2018 11:23

Hi,

Ik ben met een project bezig waarbij ik in een 18mm dikke plank een 6mm brede sleuf wil hebben van circa 80mm diep.

Is dit mogelijk?
Zo niet, waarom niet?
Zo wel, zijn er bedrijven die dit aanbieden?
En wat voor soort frees wordt er gebruikt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Julia

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 661
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door joopbos » 17 dec 2018 11:39

Cirkelzaag? Of loopt de gleuf niet door van begin tot eind?

Floppy
Berichten: 634
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door Floppy » 17 dec 2018 12:01

In een18 mm dikke plank 80mm diep frezen kan ik me niet goed voorstellen.
Kun je nog eens duidelijk maken wat je precies wilt?

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1903
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door Breaker » 17 dec 2018 12:05

Zal wel aan de kopse kant/zijkant zijn, anders wordt het inderdaad lastig. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door Ballegooijen » 17 dec 2018 12:09

Misschien bedoel je vanaf de zijkant? Een soort slotgat? Met een lange frees moet dat kunnen, in niet te grote stappen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4248
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door Sven » 17 dec 2018 12:27

Moet dat dan wel cnc?

Langsgatboor? Veel houtbewerkers hebben zo'n machine
En vroegâh werd dat soms met een kettingfrees gedaan (minikettingzaag) maar die zijn denk ik dikker dan 6 mm.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Kjelt
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Diep frezen

Bericht door Kjelt » 17 dec 2018 12:29

Gewoon met een handfrees inderdaad en plank vastzetten en een aanslag gebruiken waarlangs je beweegt.
Moet de lengte heel precies zijn dan nog begin en eindstop met lijmklem vastzetten of blokje hout er in schroeven.

Ik weet niet waarvoor het zo diep moet zijn maar voor constructies worden ook vaak andere oplossingen bedacht zoals Festool's domino systeem.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7154
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk » 17 dec 2018 13:20

Frees van 6, 80 mm diep zal inderdaad een uitdaging zijn.
Helaas is de bijlage nog niet gelukt volgens mij.
De oplossing is wel een beetje afhankelijk of het aantallen zijn of 1-malig.
En hoe strak het er in moet zitten.
Als zo'n kettingfrees er niet is in 6, maar alleen b.v. 10 mm zou je ook met 2 vulplaatjes de gleuf weer 6 kunnen maken.(of asymmetrisch en 1 vulplaatje)
Gaatjes boren van 6 mm precies naast elkaar van 80 diep is misschien nog wel te doen, maar dan moet je nog wel behoorlijk bijwerken. Is dus eigenlijk alleen een optie als het een eenmalig ding is.
Als het flinke uitlopen mag hebben zou de cirkelzaag een goede mogelijkheid zijn.
Mijn zaagblad van 315 mm (?) haal iets meer dan 80 diep, kun je zelf wel verzinnen wat de uitloop is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Juliavrijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 02:48

Re: Diep frezen

Bericht door Juliavrijn » 17 dec 2018 13:23


Gallerij Link

Dit is wat ik wil creëren in een plank met hoogte van 18mm

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7154
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk » 17 dec 2018 13:28

Dan zou het met de cirkelzaag gewoon moeten lukken.
Even een hulpstukje maken misschien om de boel een beetje recht te houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Juliavrijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 02:48

Re: Diep frezen

Bericht door Juliavrijn » 17 dec 2018 15:03

Ballegooijen schreef:
17 dec 2018 12:09
Misschien bedoel je vanaf de zijkant? Een soort slotgat? Met een lange frees moet dat kunnen, in niet te grote stappen.
Kunt u naar de afbeelding kijken die ik in de reacties geplaatst heb.
Is dit mogelijk met een frees?

willy wonka
Berichten: 1099
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Diep frezen

Bericht door willy wonka » 17 dec 2018 15:24

Gewoon zagen zoals al is aangegeven
Een 6mm met een snijkant of vrijloop van >80mm is zeldzaam zo niet onvindbaar of $$$ als het om maat gemaakt moet worden.


Met de circelzaag
Of e.v.t. op deze manier
Daar zijn 6mm zaagbladen voor te krijgen. Wel niet heel goedkoop (+/- 80 euro gok ik voor een fatsoenlijke)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door willy wonka op 17 dec 2018 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Kjelt
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Diep frezen

Bericht door Kjelt » 17 dec 2018 15:26

Als dat de bedoeling is zou ik het inderdaad met een tafelcircelzaag doen icm een jig om de plaat vertikaal onder 90 graden te houden tijdens het zagen.
Het makkelijkste is dan een tafelcircelzaag te nemen waar je het zaagblad naar je toe kunt trekken en de plaat dan vooraf tussen twee blokken hout met lijmklemmen op te spannen.
Je hebt dan bij kleine circelzagen wel minstens twee zaagsnedes om die 6mm te bereiken maar zal het mooiste resultaat geven.

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: Diep frezen

Bericht door abs02 » 17 dec 2018 15:39

Of de mogelijkheid om van 2 kanten 40 a 41 mm diep te frezen??!!

Plaats reactie