Metaal schaafbank: spanningen ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door Hessel Oosten »

Graag (nieuwsgierig) een vraagje over een metaalschaafbank.

Komt bij me op, omdat je die zo mooi aan het werk ziet, in de video's van Steve Summers op YouTube:

Hij werkt overigens VEILIGER... (hier toevallig op de foto met een horizontal mill) dan de meesten van ons …... ;-)

17980

//////////////////////

In mijn omgeving wordt verteld dat een metaalschaafbank bij het vlakschaven GEEN spanningen in het metaal oplevert, terwijldat natuurlijk wel zo is bij een freesbewerking.

1. Is dat waar ?
2. En als het waar is, wat is dan de verklaring ?

Hessel
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door Lameris »

Beste Hessel,
Schaven en frezen zijn beide verspanende bewerkingen. Op zich introduceren die bewerkingen geen spanning, echter het materiaal dat je bewerkt kan wel interne spanningen hebben. Voor de bewerking zijn die in evenwicht maar na de bewerking is een deel van het spanning dragende materiaal verwijderd waardoor zich een nieuw evenwicht instelt. Voor het nieuwe evenwicht is een vervorming noodzakelijk en dat is te meten. Als je nu voor de bewerking het materiaal spanningsarm gloeit dan is de vervorming na het bewerken te verwaarlozen.
groet
Herman
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hessel Oosten schreef: 07 jan 2019 12:37 Hij werkt overigens VEILIGER... (hier toevallig op de foto met een horizontal mill) dan de meesten van ons …... ;-)
Jij doelt op het gereedschap in z'n achterzak ?
Dan zouden wij met een flijmscherpe frees op zak ook veiliger moeten zijn tegen aanvallen van de machine, :lol:

Terugkomend op de spanningen, schaven gaat natuurlijk met een lagere snijsnelheid, en dus ook minder warmteontwikkeling, dat zou ook minder spanning op kunnen leveren, maar niet noodzakelijk, ik heb materiaal ook wel krom zien trekken nadat het met de handzaag door midden was gezaagd (in de lengte van een stuk messing strip b.v.)
Verder is het natuurlijk een verhaal uit de tijd dat er serieus geschaafd werd, en er ook nog met HSS gefreesd werd omdat HM frezen nog niet bestonden. Ik kan me voorstellen dat een scherpe HM frees minder spanning veroorzaakt dan een botte HSS frees. En HM blijft natuurlijk langer scherp dan HSS.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door assink »

Heb toen ooit nog hele grote schaafbanken gezien bij Wila, voor het produceren van gereedschap voor kantbanken.
Of ze deze nog steeds hebben weet ik echter niet.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door Robbie »

Hallo Hessel,

Een belangrijke factor bij mechanische bewerking zijn de opspankrachten en die kunnen vervormingen veroorzaken.

Frezen:
Daar heb je bewerkingskrachten in diverse richtingen tgv intree, snede en uittrede.
Om dan het werkstuk op zijn plek te houden, moet het goed zijn vastgemaakt (opgesloten), met dus grote opspankrachten.

Schaven en zeker bij vlakschaven van dunne of lage werkstukken:
Het is vaak voldoende om het werkstuk tegen aanslagen te leggen en dan net op te sluiten, dat opsluiten moet dan in precies dezelfde richting als de richting van de krachten bij het schaven.
De opspankrachten zijn dan erg klein, het is overigens wel een kunst, want er moet dan vaak met shims worden gewerkt om te zorgen dat het werk vlak blijft liggen.
Dit geldt natuurlijk alleen voor dunne werkstukken, hoge werkstukken hebben de neiging te kantelen.

groet,
Rob.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Metaal schaafbank: spanningen ?

Bericht door Hessel Oosten »

De moraal van het verhaal is dus dat de grootste spanningsfactor het onbewerkte (en niet uitgegloeide) metaal -zelf- is.

Maar de geest... zit daar nog -IN- de fles…

Bij bewerkingen komt "de geest uit de fles", maar ….. door het type bewerking, richting bewerking en de manier van fixeren kun je de "ontsnappende geest" .. wel gestuurd/gemodificeerd uit de fles laten komen.

All clear. Allemaal dank voor de verhelderende antwoorden.

Hessel
Plaats reactie