Gat rond 30h7

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Gat rond 30h7

Bericht door Ballegooijen » 17 jan 2019 21:31

Ik moet gaten maken rond 30 mm met een h7 passing. Nu kan dat natuurlijk met de freesmachine maar dat is best veel gedoe denk ik; gat maken, meten, ietsje groter, weer meten, net zo lang tot het past. Nu is dat voor 1 gat niet zo'n probleem maar bij het telkens herhalen toch een beetje tijdrovend.
Nu dacht ik zelf aan een opsteekruimer van 30. Is dat een goede optie of denken jullie dat er betere of andere manieren of gereedschappen zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

willy wonka
Berichten: 1099
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Gat rond 30h7

Bericht door willy wonka » 17 jan 2019 21:34

1x de juiste offset instellen en dan gewoon elk keer frezen? Of herhaalt je machine niet goed genoeg?

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Stephan » 17 jan 2019 22:38

misschien is een kotterkop een optie

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Ballegooijen » 17 jan 2019 22:41

willy wonka schreef:
17 jan 2019 21:34
1x de juiste offset instellen en dan gewoon elk keer frezen? Of herhaalt je machine niet goed genoeg?
Die herhaling is er wel. Maar wat als je een andere/nieuwe frees gaat gebruiken? Dat is de passing wellicht weer anders?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Ballegooijen » 17 jan 2019 22:42

Stephan schreef:
17 jan 2019 22:38
misschien is een kotterkop een optie
Kotterkop dacht ik ook aan maar ik weet niet of die een h7 tolerantie heeft?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8297
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gat rond 30h7

Bericht door DaBit » 17 jan 2019 23:48

Dat gat mag dus tussen 29,98 en 30,00 liggen. Met freeswissels heb je dan inderdaad een probleem; ik zie vaak h10 als tolerantie op het snijdeel, oftewel tot zo'n 0,06mm kleiner voor een 6mm frees. Je spantangen en spindel voegen ook nog een afwijking toe. Maar als je al die gaten met dezelfde frees kunt maken in 1 gang en ze zijn niet heel diep dan is het te doen.
Kotterkop lijkt me een betere optie als je daar wat mee kunt (in een hoogtoerige Chinese spindel lijkt het me geen succes)

Weet je trouwens zeker dat het h7 is en geen H7?

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 745
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door javanree » 18 jan 2019 00:57

Ik zou inderdaad voor een kotterkop gaan of anders een machineruimer.
Voorfrezen op 29,8 en dan of kotteren of ruimen, krijg je gaten perfect rond (wat met frezen ook niet altijd lukt) en aan de maat.
Je hebt alleen niet materiaaldikte en type materiaal gegeven, dat bepaalt mede welke methode beste is

willy wonka
Berichten: 1099
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Gat rond 30h7

Bericht door willy wonka » 18 jan 2019 07:24

Ballegooijen schreef:
17 jan 2019 22:41
willy wonka schreef:
17 jan 2019 21:34
1x de juiste offset instellen en dan gewoon elk keer frezen? Of herhaalt je machine niet goed genoeg?
Die herhaling is er wel. Maar wat als je een andere/nieuwe frees gaat gebruiken? Dat is de passing wellicht weer anders?
Ja dat klopt. Maar is dat een probleem?
Zet je de wear offset weer op 0 of iets hoger. Frees het gat en stelt de offset bij en je kan er weer tegenaan.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7154
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door hugo stoutjesdijk » 18 jan 2019 07:32

DaBit schreef:
17 jan 2019 23:48
Weet je trouwens zeker dat het h7 is en geen H7?
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.
Doorgaans is de regel: een gat moet groter, is dus grote H zijn een as moet kleiner moet dus een kleine h zijn. Gelukkig begrijpen de meeste wel wat bedoeld wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Ballegooijen » 18 jan 2019 08:42

Je hebt alleen niet materiaaldikte en type materiaal gegeven, dat bepaalt mede welke methode beste is
Het gaat om aluminium van 10 of 12 mm dik.
Weet je trouwens zeker dat het h7 is en geen H7?
Dat is een goeie :roll: Ik wist niet dat daar verschil in zat ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Grafjan
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Grafjan » 18 jan 2019 09:13

Als het in een klem past, zou ik eerst alle werkstukken voorfrezen op 29.6 dan kan je de klem goed vast zetten , daarna een toolpath maken om ze na te frezen, dan hoef je de klem maar net aan te draaien en heb je minder kans op vervorming. Je hoeft dan ook je gereedschap niet meer te wisselen. En als het een doorlopend gat is en de frees begint te slijten , kan je hem de materiaaldikte dieper zetten, dan heb je weer een verse snijkant. Kotteren is idealer.

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 477
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Danny » 18 jan 2019 10:24

Of je nu een freesje, kotterkop of ruimer gebruikt, als je snijgereedschap verslijt verkleint je boring.
Met een kotterkop en zeker met een ruimer ga je wel meer boringen kunnen afwerken dan met een freesje.
Is het geen oplossing om alle boringen eerst voor te bewerken. En dan een nieuw freesje steken om ze allemaal
op maat te frezen? Met een opspanmalletje kan je uw werkstuk altijd net op dezelfde plaats terug opspannen.
Succes

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gat rond 30h7

Bericht door Ballegooijen » 18 jan 2019 10:54

Danny schreef:
18 jan 2019 10:24
Of je nu een freesje, kotterkop of ruimer gebruikt, als je snijgereedschap verslijt verkleint je boring.
Met een kotterkop en zeker met een ruimer ga je wel meer boringen kunnen afwerken dan met een freesje.
Is het geen oplossing om alle boringen eerst voor te bewerken. En dan een nieuw freesje steken om ze allemaal
op maat te frezen? Met een opspanmalletje kan je uw werkstuk altijd net op dezelfde plaats terug opspannen.
Succes
Ja, dat is allemaal wel mogelijk maar het is niet 1 serie producten achter elkaar maar telkens 1 plaat in de zoveel tijd. Als ik een kotterkop goed afstel kan ik deze gebruiken, dan wegleggen en volgende keer weer gebruiken. Dat is wel een stukje gemakkelijker.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

willy wonka
Berichten: 1099
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Gat rond 30h7

Bericht door willy wonka » 18 jan 2019 11:12

Om hoeveel gaten gaat het?
Zo snel slijten die frezen ook weer niet...
En anders zoals hierboven 1 frees voor het grove werk. En 1 voor de finish.
Als ik een kotterkop goed afstel kan ik deze gebruiken, dan wegleggen en volgende keer weer gebruiken. Dat is wel een stukje gemakkelijker.
Of je machine herhaald niet goed genoeg wat opzich best logisch is als het om een zelfbouw gaat. Dan zou ik met een kotterkop of ruimer werken.
Of je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Plaats reactie