wat is goeie MDF primer

Moderator: Moderators

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door demian »

Wat betreft die harde persing, dat is zeker een punt wat mijn aandacht heeft. Ik zit nu nog met een klein voorraadje MDF platen die niet hard geperst zijn, ze zijn ook niet van de meest zachte persing, het zit er wat tussen in.

Maar ik moet inderdaad een leverancier zien te vinden die betaalbaar een betere kwaliteit MDF bij mij kan bezorgen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door keesfrees »

Leveranciers in overvloed voor de gangbare platen, afhankelijk van je locatie (!) de een of de ander.
De V313 is ( was?) ~1 euro extra / m2
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door Swets »

DaBit schreef: 16 feb 2019 08:50 Dat doe ik inderdaad meestal als ik wat groter 3D-freeswerk wil doen.
Voorfrezen en daarbij 0,1-0,25mm laten staan, epoxy er overheen en die even lekker warm maken zodat het goed in het hout trekt, uit laten harden, en nafrezen. Daarna licht opschuren en met een spuitbusje er overheen, en iedereen denkt dat het een harstikke luxe en duur materiaal is waar het van gemaakt is.

Het voorfrezen brengt mooi de open structuur van het MDF naar boven zodat de epoxy als een spons opgezogen word; die epoxy komt tot ruim een millimeter onder het oppervlak. Het hout zwelt er ook iets van op, dus vandaar dat bij het voorfrezen een haartje laten staan wel genoeg is.
ik weet niets van dat spul.... waar koop je dat? waar moet je op letten?
ik frees ook wel eens gereedschap bakken en zo van mdf...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door DaBit »

Epoxy bedoel je?

Ik gebruik vaak deze: https://www.carbonwinkel.nl/harsen/epox ... m_215_gram
(bij grotere hoeveelheden is direct bij r-g.de kopen goedkoper).

Heel traag kwa uitharden, erg vloeibaar, en transparant ipv iets gelig.
Je kunt er ook nog de GL1 harder bij bestellen, dan kun je door de mengverhouding tussen GL1 en GL2 harder te varieren de verwerkingstijd beinvloeden.

Verder kun je epoxy krijgen bij MrBoat, polyservice, enzovoorts. Doet het allemaal; als je ooit wat bijzonders nodig hebt dan weet je ook wel wat je zoekt en waarom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door Caesar »

Zonder het topic te willen kapen, misschien is dit wel een klein beetje de juist plaats voor mijn subvraagje!

Ik ben bezig met uitgebreide verbouwing en ik zou zelf een aantal inbouwkasten willen gaan timmeren/hobby-en, maar vooral broddelen.

Ironisch gezien was ik van plan om voor aftimmering/voorzijde MDF te gaan gebruiken, maar toen zag ik dit topic. :lol: .

Binnenzijde/frame was ik van plan om met vuren van een gerenommeerde houthandelaar/grootverkoper te gebruiken zodat het een beetje recht is, maar wat is geschikt voor de deuren/zichtbare panelen/schappen? Plan is om er een beetje victoriaanse/engelse look aan te geven en ik heb liever geen fineer. Alles gaat geschilderd worden, en dat is nou net het probleem met mdf!

Sommige kastjes komen ook in de badkamer dus beetje vocht vast zou fijn zijn (groen MDF?), maar meeste andere kasten in slaapkamer etc.

Wat kan ik het beste gebruiken, wat een goede afwerking geeft qua schilderen/schuren? Goed zaaggereedschap voor strakke zaagsnedes is in de bestelling, dus ik ben minder bezorgt over rafels etc.

Ik zat zelf te denken aan multiplex, wit voorgegrond, of ben ik dan compleet fout bezig?

Beetje dit idee:

Afbeelding

Dit wordt notabene geadverteerd dat het met MDF gemaakt is:
Afbeelding
Plaats reactie