wat is goeie MDF primer

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door assink »

Persing van bouwmarkt MDF of houthandel MDF is ook heel verschillend, soortelijk gewicht is ook heel anders.
Heb eerder vrachten MDF verzaagd, dat V313 werkt inderdaad heel mooi.
Maar we hadden normaal ook altijd het zwaardere MDF, de bouwmarkt kwaliteit ook eens gezaagd, maar meteen veel minder strakke zaagsnedes etc.
Was ook wel merkbaar lichter, wat ook wel prettig was :lol:
ergo65
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2016 12:03

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door ergo65 »

Shellac sluit MDF mooi af waardoor het niet meer zuigt. Ik weet niet of je hier wat mee kunt maar ik had shellac nog niet voorbij zien komen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door Grafjan »

Mag ik ook even mee liften op dit lijntje? Ik moet nogal wat tandwielen frezen,module 4 ongeveer,komt niet trut , het is voor speelgoed.
Maar als ik een tandwiel maak met 84 tanden,heb ik geen zin om ze allemaal te schuren .het is mdf 9mm dik.hoe kom ik van die haren af?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 16 feb 2019 01:05 Mag ik ook even mee liften op dit lijntje? Ik moet nogal wat tandwielen frezen,module 4 ongeveer,komt niet trut , het is voor speelgoed.
Maar als ik een tandwiel maak met 84 tanden,heb ik geen zin om ze allemaal te schuren .het is mdf 9mm dik.hoe kom ik van die haren af?
Voorfrezen, impregneren, nafrezen. Moet je zorgen dat je pennen op de machine hebt zodat je nulpunten vastliggen, maar volgens mij hoef ik jouw dat niet uit te leggen. ;-)
En ik denk dat impregneren met epoxy dan beter werkt, volgens mij heb ik Dabit daar al eens over gehoord. Zijn die tanden gelijk wat harder, zal in ieder geval niet nadelig zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door DaBit »

Dat doe ik inderdaad meestal als ik wat groter 3D-freeswerk wil doen.
Voorfrezen en daarbij 0,1-0,25mm laten staan, epoxy er overheen en die even lekker warm maken zodat het goed in het hout trekt, uit laten harden, en nafrezen. Daarna licht opschuren en met een spuitbusje er overheen, en iedereen denkt dat het een harstikke luxe en duur materiaal is waar het van gemaakt is.

Het voorfrezen brengt mooi de open structuur van het MDF naar boven zodat de epoxy als een spons opgezogen word; die epoxy komt tot ruim een millimeter onder het oppervlak. Het hout zwelt er ook iets van op, dus vandaar dat bij het voorfrezen een haartje laten staan wel genoeg is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door demian »

Goeiedag, en bump.. :-)

Ik zit ook met het probleem van de MDF zijkanten goed in de primer krijgen.

Wat ik lees is dat randsealer een goede oplossing kan zijn, maar de expoy methode lijkt me ook een goede.

Je zit met het nafezen wel dat je alles weer in perfecte positie terug moet zien te leggen.
In mijn geval frees ik logo's en letters van MDF, die moeten gelakt worden. Als ik de letters van de tafel haal, krijg ik ze nooit meer op de oude plek terug, dus nafrezen is dan niet echt mogelijk lijkt me.

Daarnaast vraag ik me af of ik hezelfde freesje (wat voor MDF geschikt is) moet gebruiken om de met epoxy ingesmeerde zijkant na te frezen. Ik kan me zo voorstellen dat dat freesje er niet goed tegen kan ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door hainjedaf »

demian schreef: 20 jun 2021 08:28
Je zit met het nafezen wel dat je alles weer in perfecte positie terug moet zien te leggen.
In mijn geval frees ik logo's en letters van MDF, die moeten gelakt worden. Als ik de letters van de tafel haal, krijg ik ze nooit meer op de oude plek terug, dus nafrezen is dan niet echt mogelijk lijkt me.
Kan je in die letters geen paspen of aanligvlak ontwerpen.
dan kan je de letters daarna daarop uitlijnen.
Eventueel gewoon met schroeven op je spoilboard.
Dan moet je alleen met een beetje plamuur de schroefgaten
weg te werken voor het lakken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door demian »

Dank je. Dat wordt iets te bewerkelijk allemaal denk ik.

Ik heb wat randsealer besteld van Frencken, ik ga 's kijken of dat me verder helpt.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door keesfrees »

Randafwerking is bij veel plaatmaterialen een probleem, zeker bij moeilijke vormen.

Maar, terugleggen op de machine zeker mogelijk.
hainjedaf schreef: 20 jun 2021 12:27 . . . gewoon met schroeven op je spoilboard.
Dat gaat best goed en nauwkeurig.

Of, als je de tijd hebt en de machine even kan missen gewoon op de machine laten zitten.
Zo deed ik dat eens met een composiet aanrechtblad inzetstuk.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door demian »

Vandaag wat letters uit MDF gefreesd van ca 20cm hoog / 16mm dik en met Frencken Randsealer de zijkanten gedaan, het aanbrengen viel me goed mee, het blijf snel dekkend zitten, nu 48u laten drogen en dan schuren en volledig in de primer zetten.

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe makkelijk het weer glad wordt na het schuren, wat dus ook de reden is waarom ik niet voor een verdunde houtlijm oplossing ben gegaan, bang dat ik me een ongeluk sta te schuren straks met een schuurpapiertje in alle hoekjes. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door Rocnc »

Niet bedoeld om het nòg ingewikkelder te maken, maar het ziet er uit als speelgoed. Dan zou ik zelf ook in mijn achterhoofd willen houden dat wat je erop smeert niet giftig is.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door keesfrees »

Rocnc schreef: 30 jun 2021 18:44 het ziet er uit als speelgoed.
Dan heb je het ws over de openings vraag, dat is niet waar de laatste berichten over gaan.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door Rocnc »

Dan heb je het ws over de openings vraag, dat is niet waar de laatste berichten over gaan.
Dat klopt. Terwijl ik aan het typen was kwamen al die berichten erbij. Maar mijn punt blijft wel relevant, denk ik. Soms fixeer je helemaal op het probleem zelf. Het is niet zo'n gek idee om soms even een stap terug te nemen en na te denken over andere dingen die ook kunnen meespelen, toch?
Ik weet niet of dat in dit geval geldt. Het was gewoon iets dat bij mij opkwam en ik besloot het te posten.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wat is goeie MDF primer

Bericht door assink »

Zorg in ieder geval voor een goede harde persing MDF, niet van die bouwmarkt brol. Dat scheelt al bergen met het rafelen van de kantjes. Dat weet ik uit persoonlijke ervaring.
Dat scheelt al genoeg, en dan ook nog het goede gereedschap(daar heb ik geen verstand van)
Plaats reactie