Waar koop je kersen en walnoten hout?

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Leeuwinga »

wortel is erg mooi
en ook goed voor je ogen :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door DaBit »

Ik heb nog nooit een konijn met een bril gezien inderdaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Grafjan »

Jasper schreef: 05 jul 2019 23:12 Bij die links zie ik metname planken. Is dat eventueel aan elkaar te lijmen om daarna te kunnen frezen?

Ben nog niet zo ervaren met hout tenzij het kachelhout is.
Aan elkaar plakken gaat prima! Als ik een gitaarhals maak dan moet ik een balk zelfs in de lengte over de helft zagen om vervolgens gespiegeld tegen elkaar te plakken, liefst nog met een dunne strook palissander er tussen. Als je het gespiegeld aan elkaar plakt trekt het veel minder snel krom.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Kjelt »

Toxiq schreef: 07 jul 2019 10:26 Ik denk dat je je vergist, walnotenhout word heel veel gebruikt
wortel is erg mooi maar niet het meet gebruikt
Ok dat wist ik niet.
Ik ken alleen de boekjes fineer van notenwortel voor dashboards en meubelen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Grafjan »

Misschien ook nog een tip: als je een plank kunt bemachtigen die uit het midden van de boom komt(de jaarringen zo haaks mogelijk door de dikte van de plank) je zaagt hem dan in de lengte door, van de ene helft leg je de onderkant boven en plakt ze dan tegen elkaar, de naad houd je als midden van de klok, dan is de hout nerf vanuit het midden mooi gespiegeld. Word bij body’s van gitaren vaak gedaan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door keesfrees »

Wat ik heel handig vind als het om echt hout hout gaat :
gevingerlaste panelen lamellen (=zoektermen)

Oa dit maakte ik uit dergelijke platen

17013
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Jasper »

Oké dus er is best wat te maken.
Zal vanmiddag even zoeken.

Ben nu een nieuw waste board aan het maken want mijn vader nam niet de bovenkant board als nul maar bovenkant werkstuk en dan plus minus en wat extra om er doorheen te gaan.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Jasper »

Allen bedankt voor de links, ik heb mijn favorieten lijst in Chrome weer uitgebreid. Meer links zijn natuurlijk welkom.

Ik ga aankomende maand op bezoek bij Toxiq om een en ander te maken en natuurlijk te leren.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Jasper »

Helaas vandaag niet in de mancave van Toxiq geweest, denk dat hij nog met vakantie is of zo. Had een bericht gestuurd maar helaas.

Kan iemand uitleggen hoe ik van een plank die 140mm breed is er een kan maken van 360mm. Of wel, hoe lijm ik er 3 aan elkaar? En dan natuurlijk daarna het model klok eruit kunnen frezen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door hrscharft »

men Neme 3 delen van gelijke lengte. Deze delen voorziet men van lijm op de kopse kanten en vervlolgensplaatst men deze delen tegen ellaar voorzien van de nodige druk.
Voor deze laatste stap zijn er natuurlijk wel lijmklemmen aanwezig zijn
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door Kjelt »

Lang geleden maar als het echt hout is moet je eerst checken dat de zijkanten volledig haaks en schoon zijn anders even een schaaf er overheen halen.
En dan kijken naar hoe de nerf loopt, als ik me het nog goed herinner moet je om de plank de nerf de andere kant op laten lopen zodat de werking van de planken elkaar opheffen.
Lijmen onder druk inderdaad en zorgen dat er ook neerwaartse druk op de planken zit anders klappen ze naar boven uit elkaar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door serum »

Kops hout laat zich slecht verlijmen door de rietjesstructuur van het hout in de lengterichting. Wil je kops hout verlijmen moet je voorlijmen, maar sterk wordt het nooit zonder lamel of een vingerlas. Zijdelings kan je hout wel goed koud verlijmen zonder
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door hrscharft »

Gitaarbouwers doen anders niet anders maar dat zal iets van doen hebben met het feit dat het dan 30-40mm dikke stukken zijn die koud verlijmd worden met een zeer goede passing.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar koop je kersen en walnoten hout?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 14 aug 2019 18:20 een plank die 140mm breed is er een kan maken van 360mm. Of wel, hoe lijm ik er 3 aan elkaar? En dan natuurlijk daarna het model klok eruit kunnen frezen.
Volgens mij gaat het hier over de breedte, dus niet kops.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie