Verse installatie Mach3, hulp nodig

Moderator: Moderators

Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

Dag beste mensen op het forum!
(dit is mijn eerste forum post, dus corrigeer me als ik onduidelijk ben ergens over)
Ik heb hulp nodig met een verse installatie en instellen van Mach3 bij mijn cnc frees. Dit wordt misschien een lang verhaal. Ik zal proberen het zo kort, maar duidelijk, mogelijk te houden.

Allereerst wat achtergrond:
Mijn naam is Gideon. Ik ben student industrieel product ontwerpen aan de Hanze in Groningen. 24 jaar oud. Enigszins handig met elektronica en pc’s (software), maar wel “basisvaardigheden”. In mijn vrije tijd veel bezig met 3D printen en laser snijden en dit wil ik uitbreiden naar cnc frezen (van houten platen/onderdelen voor meubilair bouw).
Nu heb ik met een maat een grote frees gekocht (2de hands) met PC en mach3 etc. er bij. We hebben hem even kunnen testen (joggen) na het opbouwen in ons eigen werkplaats hok en hij deed het prima. Wij blij. Echter gingen we verhuizen naar een eigen loods die we hebben gebouwd (in Groningen), dus niet meer er mee kunnen doen. Bij de verhuizing is helaas de bijgekomen pc stuk gegaan (de hardeschijf is helaas beschadigd geraakt).

Waar staan we nu:
We hebben dus een frees met: PDMX-122 board, 4 Gecko drivers, 1 Z motor, 1 X motor, 2 Y motoren en 2 stop knoppen. De spindel wordt handmatig bediend. (de machine doet het dus verder en er staat spanning op de steppers en de stops doen het fatsoenlijk)
We hebben een pc met daarop windows 7 32-bit, met niks anders dan Mach3 er op geïnstalleerd. Deze pc heeft geen COM poort op het moederbord, dus we gebruiken een PCI kaart ( deze).
De installatie van de drivers leek verder goed te gaan. Ik heb de (slecht vertaalde) handleiding van Mach3 er bij gehad, maar ik moet eerlijk bekennen dat alle getallen (pins en weet ik het) door elkaar enigszins verwarrend zijn. Zeker omdat ik de machine niet zelf heb geassembleerd en daar bij alles stap voor stap bijgehouden. Vandaar dat ik om hulp vraag.
Ik heb het adres van de PCI-COM achterhaald via windows control panel en ingevoerd in de Port Setup in Mach.
Ik heb de driver test gedaan en deze lijkt niks slechts aan te geven behalve ‘pulsing too slow’, ondanks dat deze wel boven de 24k zit wat goed was volgens het handboek, echter het veld waar volgens het handboek de ruis te zien moet zijn blijft wit.
Zoals ik zei hebben we de frees niet zelf geassembleerd, dus ik heb mijn best gedaan om uit te vinden welke pins bij welke motor horen en denk dat nu goed te hebben (X: 2 3, Y: 4 5, Z: 8 9, in mach). Misschien dat ik assen heb verwisseld, maar dat lijkt me voor nu onbelangrijk aangezien de machine gewoon helemaal niks doet.
Ik heb active high/low beide geprobeerd (voor de motoren) en allerlei andere opties aangevinkt gehad in het Posts & Pins menu, maar tevergeefs.
Als ik op de pijltjestoetsen druk veranderen de getallen in mach3, maar de machine gaat nergens heen.

Omdat ik geen idee heb hoe een dergelijke setup normaliter (foutloos) dient te verlopen, heb ik nu ook geen idee wat er fout gaat.
Heeft iemand tips met hoe ik dit verder aan kan pakken?

(Ps: ik kan om een of andere reden geen foto's toevoegen, dus hier een drive linkje , hoop dat dat werk :) )
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door benkr »

Hallo, welkom op het forum hier.
Ik zelf woon in Tilburg, daarom weet ik 100% zeker dat ik jullie niet daadwerkelijk actief ga helpen maar ik kan wel een paar hints in de goede richting geven.
Ik ben er van overtuigd dat er in, of in de buurt van Groningen mede forum leden zitten die jullie kunnen helpen.
Die zullen zich waarschijnlijk vanzelf gaan melden, het kan zijn dat dat even duurt omdat ook CNCers op vakantie gaan en er dus even niet zijn.

Maar het allereerste wat ik wil opmerken is dat vanaf Windows 7 32 bits de parallelle poort niet meer wordt ondersteund, je moet minimaal de 64 bits versie hebben om daar nog iets mee te kunnen doen, dat is dus het eerste punt van aandacht, misschien een extra driver bij de PCI kaart, of overstappen op Windows7 64 bits.

Omdat je zegt dat de machine verder gewerkt heeft kan het niet aan de bedrading liggen denk ik (tenzij daar wel iets is gewijzigd).
De parallelle poort kent 3 modi, slechts eentje daar van werkt dus ook die instelling is belangrijk, hoe precies vind je in de Mach3 handleiding die je hier kunt vinden: http://www.machsupport.com/wp-content/u ... _Dutch.pdf
Mocht je het makkelijker vinden in het Engels dan bestaat die ook: https://www.machsupport.com/wp-content/ ... Config.pdf

Ik denk dat je met dit manual en mijn opmerkingen al een heel eind moet komen, vooral het juist ingeven van de 'step' en 'dir' lijnen is belangrijk, maar ook het aantal pulsen per mm verplaatsing en de snelheid en acceleratie.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, ook als de machine weer werkt, je hebt ons nu nieuwsgierig gemaakt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 26 jul 2019 01:57 Maar het allereerste wat ik wil opmerken is dat vanaf Windows 7 32 bits de parallelle poort niet meer wordt ondersteund, je moet minimaal de 64 bits versie hebben om daar nog iets mee te kunnen doen, dat is dus het eerste punt van aandacht, misschien een extra driver bij de PCI kaart, of overstappen op Windows7 64 bits.
Weet je dat zeker ? ik heb eerder het idee dat sommige fabrikanten geen drivers ondersteunen, de berichtgeving hierover is wisselend.
I make use of Altium Designer software. However since I have upgraded from Windows XP to Windows 7 64-bit Professional I cannot run my software. I receive an error "Parallel Port Driver is not Supported by 64-bit Windows". According to Altium Designer support this is a Windows problem. They suggested running the program in Compatibility View but this also comes up with the same error.
En verder bestaat er hier al een topic over dit probleem
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13748
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

benkr schreef: 26 jul 2019 01:57 of overstappen op Windows7 64 bits.
Ik dacht dat de parallele poort juist niet werkt op 64-bit systemen? daarom het ik de 32-bit versie op de pc gezet. Of geldt dit alleen voor parallele ports die op het moederbord zitten en is het met PCI kaarten anders?
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jul 2019 08:37 En verder bestaat er hier al een topic over dit probleem
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13748
Oke bedankt. Zal vandaag even kijken of ik iets kan met de info van deze topic.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ken mach3 niet heel goed.
Maar m'n gevoel zegt, krijg je de noodstop situatie weg en de drives enable'd ?
Zodra de drives enable'd zijn, kun je de motoren niet meer met de hand verdraaien.

Ik neem aan dat je wel al een beetje weet hoe dat in mach3 werkt met resetten en besturing inschakelen.
Volgens mij moet/mag/kun je in je IO lijst iets van die noodstop mee pakken, zolang dat niet klopt wil die niet inschakelen.

En vervolgens moet je natuurlijk uit gaan vogelen hoeveel steps per mm je moet instellen.

En een harde schijf die overlijd door een verhuizing ???
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door boutje »

Volgens de handleiding van het breakoutboard zou de pin bezetting als volgt moeten zijn:

2 X axis Direction
3 X axis Step
4 Y axis Direction
5 Y axis Step
6 Z axis Direction
7 Z axis Step
8 A axis Direction
9 A axis

En het board werkt ook met een chargepump.
Als die niet wordt geconfigureerd dan wordt er niets vrij gegeven .

Deze zit op pin 17
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

18820
Maar volgens de foto is er op de 3e positie niets aangesloten, dus de Z zal wel op 8 en 9 zitten.
6 en 7 zal wel bedacht zijn voor de slave Y-as motor, maar als mach3 dat niet ondersteund is die 2e motor-driver waarschijnlijk aan de step/dir van de andere Y-as driver aangesloten.

Kan natuurlijk geen kwaad om dit moment aan te grijpen om de boel netjes op schema te zetten.
Gewoon een voorbeeld schema er bij pakken en nalopen / aanpassen in het schema. Je hoeft het wiel niet uit te vinden.

Er is zo te zien best veel te vinden over PMDX-122. https://www.pmdx.com/Doc/PMDX-122_Manual_112.pdf
Staat ook iets over charge pump en geko drives
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door benkr »

Gninok schreef: 26 jul 2019 08:51
benkr schreef: 26 jul 2019 01:57 of overstappen op Windows7 64 bits.
Ik dacht dat de parallele poort juist niet werkt op 64-bit systemen? daarom het ik de 32-bit versie op de pc gezet. Of geldt dit alleen voor parallele ports die op het moederbord zitten en is het met PCI kaarten anders?
hugo stoutjesdijk schreef: 26 jul 2019 08:37 En verder bestaat er hier al een topic over dit probleem
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13748
Oke bedankt. Zal vandaag even kijken of ik iets kan met de info van deze topic.
Klopt, zal de warmte wel zijn, het is inderdaad tot Windows7 32 bit, hoger en later werkt niet meer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Markus »

Stap 1: werkt de printerport wel ?

dit kun je testen door de eindschakelaars in te drukken en dan op de diagnose pagina (frees4.jpg) in mach3 kijken of groene blokjes aan en uit gaan, gebeurt daar niets (moet bij input pin 11 bij de PMDX-122 versie D) dan werkt de printerportkaart niet

check dan eerst je device manager in windows om te zien of de kaart door windows gezien wordt

https://www.youtube.com/watch?v=LYSonSxm7KQ

Ik heb ooit heel lang gelee voor mijn eigen ontworpen mach3 breakout kaart een test programma geschreven die kun je hier downloaden

http://www.markusmechatronics.com/PPI/P ... tSetup.zip

Zou moeten werken met windows 7, helaas ben ik vergeten hoe dit programmatje precies werkt (ja mijn eigen geschreven software) , en heb momenteel geen bak met windows 7 erop

Let op dit test programmatje heeft de DriverLynx PortIO driver nodig , ik weet niet waar je die betrouwbaar kunt halen

misschien hier (onderaan blz) --> http://www.winford.com/support/download.php

Greetz,

Markus
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe!

Het is een beetje veel allemaal, maar ik doe m'n best om het bij te houden. Ik kan lastig een beeld vormen bij alle termen en nummertjes (uit de handboeken etc), omdat ik de frees niet zelf gebouwd heb en ben wel gewend dingen zelf te bouwen en voor me te kunnen zien hoe alles zit zegmaar. Alles in kaart brengen is een goed idee, maar da's nog enigszins een uitdaging, omdat de bedrading amper te volgen/achterhalen is.

Thanks Markus voor het delen van je software, ondanks dat ik er ook nog niet precies achter ben hoe het werkt :lol:

Goed, over de frees:
Als ik het niet verkeerd heb dan kan ik de Pport gewoon vinden in de device manager. het adres hier van had ik ook al in mach (deze is anders dan "standaard", omdat het een PCI kaart is)
18834

ik heb in mach de chargepump op pin 17 gezet.

Ik heb de e-stop op 11 geprobeerd en ook op 10 (wat in het pdmx handboek staat)

Ik heb vanalles proberen te switchen van Active High naar Low, maar zonder succes
De frees doet nog niks.

Kan er dan van uit gaan dat de PCI Pport niet werkt?

18833
In neem ook aan dat de lampjes hier (bij de port 1 pins) uit horen te gaan, of in ieder geval iets anders horen te doen, wanneer de frees uit staat? of is dat een verkeerde aanname?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Markus »

Als ik het me goed herinner geven de met rood aangegeven blokjes wat de waarde is van elke pin van de parallele port.

18837

De echte pins dus onafhankelijk van de toewijzing die je zelf maakt in mach3. Op Pin11 hangen alle eindschakelaars volgens de aanbevolen setup van de kaart.

Dus als jullie de eindschakelaars indrukken dan zou hier (pin11) wat moeten veranderen. Gebeurt dat niet dan werkt de port niet, of wordt niet door mach3 gezien, of de reset status van mach3 staat aan en dan werken in ieder geval de outputs niet, ik kan me niet herinneren of dan ook de inputs niets meer doen.

Reset status = AAN als de grote rode reset knop kippered, dat is dus iets wat je niet wilt, Rood knipperen Reset = BAD

Greezt

Markus
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

Alright. Thanks voor de hulp tot nu toe.

Ik zal eerst dan maar even kijken hoe of ik de PCI Pport aan de praat krijg.
(vind vast nog wel iets er over op dit forum)

Is het een correcte aanname dat als de Parallel Poort werk, wat ook de pin&port instelling in Mach zijn, de machine in ieder geval wel iets doet? Al is het de compleet verkeerde as, richting of snelheid misschien.. er gaat wel signaal over de pins, dus moet er in ieder geval íets gebeuren?


btw, in hoe verre is een extern control board, via usb of ethernet, makkelijker dan een pc met COM poort? (we zijn en blijven studenten, maar als het vele malen makkelijker is en het geld waard?)
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door benkr »

Hey, we hebben het niet over Com1: he, we gebruiken LPT1: hier, dat is echt iets anders.
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

Right. Oke, ik was me er niet van bewust dat daar een verschil tussen was. Dankje! dan moet ik mijn vragen en zoektermen daar even op aanpassen. :lol:

Toch even de bios en/of device manager checken, zoals in andere (hier ook genoemde) topics wordt gesuggereerd. Ben zondag weer in de werkplaats, zal dan even kijken.
Plaats reactie