Carbonplaten frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Carbonplaten frezen

Bericht door Oscar f1 »

Inmiddels heb ik veel ervaring met het frezen van Glas/Epoxy platen.

Maar regelmatig krijg ik verzoeken om uit Carbon/epoxy platen onderdelen te frezen.

Mijn probleem is dat de frees snel te heet word, al gebruik ik een nieuwe frees.
Ook heb ik geen idee of ik hoog of laag toerig moet frezen,
met veel of weinig voedingsnelheid.

Ik frees gals/epoxy met even veel mm/sec als de dikte van de frees.
Met als limiet voor de diepte ook 1x de frees dikte.

Wie heeft er goede instellingen gevonden ?

Afbeelding

met deze freesjes:

Afbeelding

Diamantverzahnter und diamantbeschichtete Fräser aus VHM (Vollhartmetall) Die Fräser werden mit Hilfe eines chemischen Verfahrens mit Nanodiamanten beschichtet. Das Ergebnis ist eine wenigstens fünffache Standzeit des Fräsers gegenüber herkömmlichen diamantverzahnten Fräsern (Bei korrekter Beachtung der Einsatzparameter) Das Ergebnis: Weniger Werkzeugtauschzyklen. Größere Nutzen können so gefertigt werden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door serum »

De pest met dergelijke plaat; hoe beter de plaat, hoe sneller je frees slijt.. (zo is mijn ervaring tenminste)

er zit bij mijn weten een epoxy hars in, welke toch wil smelten/verkleven; goed koelen is een vereiste.

Mijn idee om het goed te koelen en de zeer gevaarlijke stofdeeltjes binnen de perken te houden is om te frezen in een waterbad. Gewoon een cm diep water oid.. hier zijn wel constructies voor te verzinnen.

Ik heb het nog niet uitgevoerd/getest, maar dat is volgens mij de truuk. Carbide is het meest geschikte materiaal voor de frees volgens de leverancier van dit spul in Engeland.

Maar houd svp rekening met die zooi met verspanen/verstuiven. Ik verbaas me er niet over als in de nabije toekomst het spul met de zelfde aandacht wordt behandeld als dat ze nou met asbest doen.. denk niet te lichtvoetig over fijnstof in je huis/werkkamer... een paar stuivers verdienen is leuk, maar nooit ten koste van je gezondheid.

Ik heb verschillende feedrates geprobeerd, maar er zit ook weer onderling verschil in carbon en carbon qua samenstelling/hardheid en verspaanbaarheid. Sommige soorten verspanen erg goed, anderen zijn echt een hel..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef:...
er zit bij mijn weten een epoxy hars in, welke toch wil smelten/verkleven; goed koelen is een vereiste.
...
Ik heb het nog niet uitgevoerd/getest, maar dat is volgens mij de truuk. Carbide is het meest geschikte materiaal voor de frees volgens de leverancier van dit spul in Engeland.
...
Ik heb verschillende feedrates geprobeerd, maar er zit ook weer onderling verschil in carbon en carbon qua samenstelling/hardheid en verspaanbaarheid. Sommige soorten verspanen erg goed, anderen zijn echt een hel..

Inderdaad Carbonfibre wordt met Epoxy gebonden, dit om de goede chemische bestendigheid, temperatuurvastheid, en sterkte, dit in combinatie met een vrij lange "Cure" tijd, zodat de lucht alle tijd heeft om te ontsnappen ( middels Vacuum )

Met HSS kun je het sowieso shaken, VHM's the word, ik denk dat je je snijsnelheid niet te hoog moet kiezen, om in elk geval de frees zo koud mogelijk te houden..( als Carbonfibre heet wordt, loopt de wrijvingsweerstand op ( 't is bekend van Koolvezel remmen, die doen het pas goed als ze heet zijn.. )

Carbonfibre is natuurlijk een nogal abrasief goedje, de gebruikte hars speelt hier ook een grote rol ( warmte/wrijving) . ik denk dat de hardere harsen beter verspanen, omdat ze niet "Verkleven" en wriiving geven..
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door André »

Klus aannemen, en doorspelen richting een watersnijder in de buurt. :lol:

Epoxy doe ik altijd met diamant maar dat is zagen.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door Lude »

André schreef:Klus aannemen, en doorspelen richting een watersnijder in de buurt. :lol:

Epoxy doe ik altijd met diamant maar dat is zagen.
Dat is zeker geen gek id, je krijgt toch vaak een vrijblijvende offerte voor je het spul laat snijden.. moet je alleen even heen en weer rijden :)

Kijk ook eens bij de engelse concurenten van dit forum:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=12994

wel enge verhalen over stof enzo..
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door Oscar f1 »

De warmte is dus voor iedereen het probleem.

Bij zachte kunststoffen verhoog ik dan de voedingssnelheid,
maar als die juist heel erg laag is heb je ook minder warmte.

Misschien mijn afzuiging wat optimaliseren,
dat geeft dan ook meer koeling.

Bedankt voor de reactie's.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door serum »

ik weet niet wat voor afzuiging je gebruikt, maar ik kan me niet voorstellen dat hier een goed filter in zit tegen het fijnstof.

pas er mee op met die rotzooi is mijn advies.

Neem het advies ten harte en gebruik liever een waterbad.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waterbad, of Flood cooling, maar dan ook echt een FLOOD, ( zeg maar gevalletje 1953 )..
sander01

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door sander01 »

Hallo allemaal,

Er is sinds kort een nieuw soort snijgereedschap op de markt genaamt CVD (Chemical Vapour Deposition)
Deze CVD frezen functioneren prima in Carbon zie onderstaand artikel:

Wat is CVD?

(Chemical Vapour Deposition)

CVD(Chemical Vapour Deposition) is een nieuw technisch hoogwaardig snijmateriaal van het duitse fabrikaat “Karnasch”, dat voor 99,9% bestaat uit puur diamant.

Het zal, wat betreft slijtage en standtijd, de tot nu toe gebruikte PKD of diamantgecoate snijgereedschappen ver overtreffen. Het voordeel komt voort uit de combinatie van hardheid met een zeer scherpe snijkant.

CVD zal in de toekomst met de bewerking van abrasieve werkstoffen zoals composites – grafiet – GFK-CFK - titanium- Al Si > 12% in de lucht- en ruimtevaart alsmede in de automobielindustrie verder mee ontwikkelen.

Composiet probleemstoffen, ook >50% glas of AlSi30 zijn vanaf nu ook met CVD gereedschap van Karnasch proceszeker te bewerken.

In de CVD produktie groeien de diamantkristallen uit de gasfase tot een extreem dichte, harde en gladde polymeer- diamantsubstraat van 0,5 tot 1,0 mm dikte samen.

Met dit CVD materiaal wordt door een nieuw Pikoseconde-laserprocedé zowel “scherpe” 2D als 3D-snijgeometriën mogelijk. Met de tot nu toe gebruikte diamantcoatingen was een scherpe snijkant niet mogelijk.

Het inzetten van dit Karnasch CVD-gereedschap is door Pikosecondelasen probleemloos mogelijk.

Je kunt me bellen voor meer informatie op nul zes 12453053
Met vriendelijke groeten Sander
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door serum »

aan wat voor prijs moet je denken bij een dergelijke frees?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Diamantverzahnter und diamantbeschichtete Fräser aus VHM (Vollhartmetall) Die Fräser werden mit Hilfe eines chemischen Verfahrens mit Nanodiamanten beschichtet. Das Ergebnis ist eine wenigstens fünffache Standzeit des Fräsers gegenüber herkömmlichen diamantverzahnten Fräsern (Bei korrekter Beachtung der Einsatzparameter) Das Ergebnis: Weniger Werkzeugtauschzyklen. Größere Nutzen können so gefertigt werden.
ehh.. en hoe denk je dat hier de frees wordt voorzien van een laagje Diamant?.. precies.. CVD.. niets nieuws onder de zon.. CVD bestaat al jaaaren.. net als zijn "tegenpool" PVD, Physical Vapour Deposition, TiN en TiAln coatings worden op dezelfde wijze aangebracht..
marco.m
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2014 13:51

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door marco.m »

even een oud draadje omhoog

ik zou ook wat willen proberen met carbon frezen

maar zou graag als start willen weten

welke frees

toerental

en voedingsnelheid mm/min

zodat ik een goede basis heb om te starten

alvast bedankt
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door serum »

Ik heb toevallig net wat freesjes gekocht met de intentie om wat carbon te frezen, ik heb 2mm vhm/carbide freesjes gekocht met spaanbrekertjes. (diamond cut, ook wel genoemd bij mijn beste weten)

Ik ga een waterbad maken van trespa of een aluminium plaat met daarom L profielen aluminium gekit en dichtgekitte randen. Mijn plan is om het carbon vast te zetten met dubbelzijdig tape op de bodem. (of op een laagje offermateriaal)

Hoog toerental, lage feed. Je maakt geen spanen, maar stof. Je hebt carbon in verschillende soorten, zo is mijn ervaring. Ik heb wat sheets van het ter ziele gegane 'graphite elegance' Minder mooi, maar ongekend stijf en taai. Ook gewerkt met wat goedkoper carbon, wat weer heel anders bewerkt.

Mijn uitgangspunt is een mix van wat ik online heb gevonden; Snelheid 100~120mm/min toerental ~20krpm en met ~3mm DOC.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Carbonplaten frezen

Bericht door michel pet »

water bad werkt het beste denk om je longen.
freesjes ja die slijten best rap daar doe je niet veel aan.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie