maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Beste forumleden, ik ben ten einde raad heb al van alles geprobeerd, maar blijf maatproblemen hebben. Misschien zijn het beginners fouten.
Wat heb ik allemaal gecontroleerd:
* werkelijke maat met display maat op mijn Planet CNC MK2/4 over 390 mm op X as
* idem op de Y as.
* machine op de hoeken van een vierkant van circa 400 X 350 mm gaatjes va 1,5 mm geboord in spoilerboard, Pythagoras erop..prima
* diverse malen met klokje nulpunt gecontroleerd bij + en - bewegingen op X as....., 0,01 mm nauwkeurig.
* Microsteps gewijzigd, heeft ook niet geholpen.
* Diverse uitlijn methodes geprobeerd kantantester, frees tegen werkstuk, bij raakpunt nullen.
* met de Z-as heb ik geen probleem.

Wat probeer ik te frezen:
Een messing asje van rond 5 mm, zowel,links als rechts axiaal 1,62 X 1,62 mm over de lengte uitfrezen.
Om de foutkansen zo min mogelijk te maken, gaat de machine alleen heen en weer op de Y-as over de as, met stapjes van 0,1 of 0,2 mm op de Z-as naar beneden. Als één kant klaar is, tel ik de dikte van de frees ( 4 mm ) en de dikte van de rib op de as bij elkaar op en verplaats de frees over deze afstand en start het programma opnieuw.
IK heb zeer veel testjes gedaan met korte asjes van circa 60 mm en krijg steeds verschillende waarden, zowel links als rechts!!!
Het zijn afwijkingen van tienden van millimeters tot zelfs 0,4 mm!
Rara, is het de onnauwkeurigheid van de Planet CNC ??? Je zou het haast denken. Maar als ik zonder te frezen meet gaat het goed??

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Nog ter info: ik stel de machine in met de muis en de jog functie omdat een pendant niet werkt op de MK2/4
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Hierbij nog een foto van de freesopstelling voor het asje in het klemhulpstuk19629
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Ballegooijen »

Staat je klem wel 100% uitgeklokt, dus parallel aan de as?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Jazeker, heb zelfs een paar hondersten uit de groef van de klem gefreesd! Hij staat dus 100% goed. Moet nu alleen iets harder de klemschroeven aandraaien om het asje goed vast te zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Kjelt »

Als je in stilstand met motoren op spanning aan de brug trekt in de X of Y richting krijg je daar dan iets beweging in ? (meten door een klokje aan de andere kant te nullen en daar naar kijken of die uitslaat.
Gedachte hierachter: ik zie dat je spoed van je KO's best groot is, wellicht dat dit wat minder goed tegen zwaardere freeskrachten kan ?

Had je overigens closed loop steppers ? Die zouden dit moeten corrigeren en detecteren.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

Ligt het niet gewoon aan de vering in het hele dunne freesje, dit in combinatie met mee- en tegenlopend frezen?
Ik doe ook maar een gok, je zult het uiteindelijk toch zelf uit moeten vinden want wij zien er helemaal niets van hier.

Veel succes met dit probleempje. En dat zal waarschijnlijk niet het laatste zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 18 dec 2019 09:52 Als je in stilstand met motoren op spanning aan de brug trekt in de X of Y richting krijg je daar dan iets beweging in ? (meten door een klokje aan de andere kant te nullen en daar naar kijken of die uitslaat.
Gedachte hierachter: ik zie dat je spoed van je KO's best groot is, wellicht dat dit wat minder goed tegen zwaardere freeskrachten kan ?

Had je overigens closed loop steppers ? Die zouden dit moeten corrigeren en detecteren.

Niet mee eens, die closed loop detecteert echt alleen maar verloren stappen. Wil je afwijkingen op je tools corrigeren (en dus de speling van je KO spindels) dan heb je b.v. glaslinialen nodig en een stevig extra regelalgoritme om om te gaan met de diverse spelingen die er verder in het hele systeem zitten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 18 dec 2019 09:58 Niet mee eens, die closed loop detecteert echt alleen maar verloren stappen. Wil je afwijkingen op je tools corrigeren (en dus de speling van je KO spindels) dan heb je b.v. glaslinialen nodig en een stevig extra regelalgoritme om om te gaan met de diverse spelingen die er verder in het hele systeem zitten.
Klopt dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde dat afhankelijk van je step error threshold instelling en stappen per mm schakelt die bij fouten >0,1 - 0,3 mm wel gewoon af.
Je weet dan meteen wat er fout zit. Daar doel ik op. Niet dat je daarmee je werkstuk wel goed kunt frezen maar als hij teveel stappen mist dan schakelt die de motor af.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt voor de reacties!
Ik frees er per gang 0,2 mm af met een frees van 4 mm. Is dit misschien dan wat veel? Toerental circa 7000; feed op 220. Feed z-as 50.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Grafjan »

Zet je de volle diepte ervoor, en dan 0.2 in de x of de y richting? Dan zou ik er een keer op dezelfde stand nog een keer langsfrezen. Ik sta er soms versteld van hoeveel vering er op een frees zit. Ook al sta ik op een zeer stabiele prof. Machine ( wel een verrekes oudje)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 18 dec 2019 11:01 Bedankt voor de reacties!
Ik frees er per gang 0,2 mm af met een frees van 4 mm. Is dit misschien dan wat veel? Toerental circa 7000; feed op 220. Feed z-as 50.
Ik doe meestal 0.4 per pass. Toerental heb ik dan rond de 12000
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 18 dec 2019 09:55 Ligt het niet gewoon aan de vering in het hele dunne freesje, dit in combinatie met mee- en tegenlopend frezen?
Ik doe ook maar een gok, je zult het uiteindelijk toch zelf uit moeten vinden want wij zien er helemaal niets van hier.

Veel succes met dit probleempje. En dat zal waarschijnlijk niet het laatste zijn.
Daar zit natuurlijk een valkuil, maar ook de backlash is een dingetje.
Als ik het zou moeten testen / uitsluiten,
Zet je klem onder 45 graden en frees dan dat asje. En dan beide kanten tegenlopend frezen. (Ja ik weet het, dat lijkt niet heel simpel even gedaan, maar zal best meevallen met een paar listen)
Waarom ? als je echt de moeite gaat nemen om dat te doen wil ik er wel wat energie insteken om het uit te leggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Kjelt, heb je test gedaan. Althans, heb een klok op het uiteinde van de brug gezet en in de X ri de klok op nul gezet. (De brug is bij mij de Y as). Aan de kant waar de klok zit heb ik in de ri +x en -x zo heel hard geduwd en getrokken. Met en zonder houdstroom op de stappen motoren. Kon er amper 1,5 honderste uit persen. Dus daar zit het probleem niet.(Mijn asjes die ik frees staan parallel met de Y. Dus het probleem ondervind ik in de X richting).

In de X richting “nul” ik de frees tegen het asje en vervolgens type ik de te frezen breedte in 1,6 mm, en ga in de Z richting met stapjes naar beneden. En die 1,6 is geen 1,6! :cry:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

Okee, maar dat moet hoe dan ook een reproduceerbare afwijking opleveren, anders wordt je geplaagd door meer dan één probleem.
Je schrijft zelf dat het juist niet reproduceerbaar is, dus dat zal niet het enige probleem zijn denk ik.
Maar backlash kan ook in de Z-as optreden, waarom niet?
Stop een zo dik mogelijke staaf in je spindelmotor, meet dan de hoogte na een op gaande en na een neergaande beweging.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 18 dec 2019 17:29 Kjelt, heb je test gedaan.
Dus daar zit het probleem niet.
dat is in ieder geval goed nieuws dat je een stabiele basis hebt .
Plaats reactie