maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Andere optie, frees een vierkantje, en dan zakken.

Code: Selecteer alles

X0 Y-2
X2.8 (halve frees + halve dambreedte)
Y160 (of wat die lengte is +2)
X-2.8
Y-2
X0
En weer Z een stapje dieper
Dan gaat het frezen in ieder geval wat meer symmetrisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Zo ben ik begonnen Hugo, maar ben er met maatafwijkingen van af gestapt.
Maar nu ben ik een stuk verder op de leercurve en denk dat de maatafwijkingen te wijten zijn aan de flexibiliteit van de 4 mmm frees en te veel in één keer er af te frezen.
Ben nu na jullie aan en opmerkingen terug naar 0,1 mm per stap naar beneden en een langzamere feed en bereik betere resultaten.
Alleen heb ik nog moeite met het “ nullen “ in de X richting tegen de ronde as. Misschien gebruik ik de verkeerde frees. Aan de onderzijde van de frees is de juiste maat, maar de schacht, direkt boven de snijpunten is dunner. Bijvoorbeeld een twee snijder van 4 mm gaat naar 3,8 mm.
In de Z richting gaat het wel goed omdat je nog met hele kleine stapjes naar beneden gaat tot je de frees hoort raken op de bovenzijde van het asje.

Nu ik de machine van links naar rechts en de stapnauwkeurigheid heb gemeten is het idd beter terug te gaan naar het frezen van rechthoekjes, dan kan ik het ook zo in het programma instellen dat ik alleen maar “ tegen” frees. En na ieder rondje met de Z 0,1 mm naar beneden. Blijft het probleem van uilijnen ( nullen). Een kanterzetter is me niet zo goed bevallen. Zijn er andere methoden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even resumeren:
Je hebt een asje van messing, diameter 5 mm en wilt daar in de lengte 2 'sponningen' uit frezen. De lengte is me nog onduidelijk.
Zoiets ?
19643
1e uitdaging, over gehele lengte stabiel klemmen, zo te zien is dat wel ok.
2e uitdaging: frezen.
Dan heb je natuurlijk een waslijst mogelijke dwarsliggers.
Wat voor freesspil gebruik je. ( als je Kress gaat zeggen, zeg ik stop maar, moet je maar eens een exploded view bekijken)
Freesje, messing freest best lekker, maar je moet wel een echt goed freesje hebben, messing is nogal hard en de frees zal al snel weggedrukt worden.

Ik ben van mening dat dat hoekje er makkelijk in 1 gang uitgefreesd moet kunnen worden.

Uitklokken: proefstukje frezen, fout uitrekenen, nulpunt verschuiven. (maar ik vind een kantentaster handiger, kun je 600 toeren draaien ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door motormuis »

Hugo klopt
Freesje, messing freest best lekker, maar je moet wel een echt goed freesje hebben, messing is nogal hard en de frees zal al snel weggedrukt worden.


ja of de frees trekt zich in het materiaal messing is rot materiaal om te bewerken ie moet echt de juiste frees hebben anders wordt het knudde
Hans
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Hugo, je tekening geeft het precies weer!!! 1,62 hoog en 1,62 mm breed is de hap die eruit moet. De volgende stap is omdraaien, op de rib inklemmen en weer twee hoeken eruit. Daarna naar een vriend die het asje op 4,76 mm afdraaid. Dan heb ik een metalen LEGO asje voor mijn kleinzoon.
De asjes zijn 100 mm lang.
Ik heb als eerste freesjes goekope van Ali gekocht. Maar die zullen wel niet goed zijn omdat ik de problemen heb. Als je op een ronde as gaat frezen denk ik dat er zijdelinkse krachten ontstaan loodrecht op de as in het horizontale vlak.

Welke freesjes zijn geschikt voor dit wek en waar te kopp?

Ik heb een watergekoelde HF spindel, een chinees, en kan op 600 toeren draaien. ( zie foto). Heb met een chinese kantentester op 600 toeren gedraaid en uitgericht, maar had nog afwijkingen. Maar zoals je al schrijft er zijn vele beren op de weg.
Nu maar eerst een goede frees aanschaffen
19544
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 98?tId=765
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 05?tId=512

Ik zou één van deze nemen. Lekker kort, puntje gebroken (45 graden) dan is die wat sterker en jij merkt daar in de lego niets van terug.
Als je op [bladerkatalogus] klikt heb je wat meer info.
Snijsnelheden bij hoffman zijn redelijk conservatief tov. wat je bij grotere merken ziet. Die 90m/min die bij het 2e type staat betekend dus 'slechts' 4700 toeren/minuut. Met een aanzet per tand van 0.1 x 3 tanden zit je F dus boven 1000mm/min. (maar langzamer mag altijd )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door audiomanics »

hobbycnc23 schreef: 19 dec 2019 10:14 Welke freesjes zijn geschikt voor dit wek en waar te koop?
Nu maar eerst een goede frees aanschaffen
Ik denk dat je voor dit werk heel gelukkig wordt van de 1/8" Kyocera VHM 2 snijdertjes… Ik heb er een stuk of veel van besteld en die zijn ondertussen aan hun lange reis vanuit Amerika begonnen (met de militaire post omdat mijn schoonzoon straaljagerpiloot is daar kan ik ze voor slechts 6,95 laten versturen ipv 80 euro.. maar het duurt dan meestal wel iets langer..)
Op het moment heb ik er nog maar 2 spiksplinternieuw liggen, de rest is al eens gebruikt.. Maar als je er een wil hebben en ik je daarmee uit de brand help wil ik er wel een opsturen..
Afhankelijk van de messinglegering is een beetje smering wel wenselijk.. De harde MS58 kwaliteit gaat prima zonder. Om torsie vervorming, warmteontwikkeling en krachten die het werkstuk uit de klem drukken of doen draaien, zou ik niet meer dan 0,5mm per keer afnemen.
Eventueel een final-pass toolpath waarbij je de zaak op maat freest.. Meelopend is meestal iets te groot en tegenlopend iets te klein.. Hoeveel? dat is meestal een kwestie van proefondervindelijk bepalen. kan 0,0001 zijn, maar ook 0,2.. Factoren daarbij zijn de flex in je hele machine, de opspanning, het materiaal, het freesje zelf en ook hoe scherp is je freesje, hoe is het geslepen (upcut, vlak etc). Ergo: te veel om op te noemen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

Als vering in het freesje het probleem is, waarom dan niet een 8 of 10mm frees of zo gepakt?
Waarom zou dat niet kunnen?
Het is en blijft toch gewoon rechttoe rechtaan frezen, helemaal niks moeilijks toch?
Of ga ik nu veel te kort door de bocht?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Floppy »

Hoe heb je eigenlijk dat asje ingeklemd? Zo'n dun asje tussen platte bekken klemt ook niet geweldig.
Heb je er ook een strip onder zitten zodat het goed op hoogte blijft?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

heb twee Alu strippen van 10mm dik tegen elkaar geklemd met een gedeeltelijke spleet van 2mm en daar vervolgens een groef van 5 mm in gefreesd van 2.6 mm diep. Dus 0.1 mm over het hard van de as zodat hij goed klemt. Zie foto in dit topic
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Grafjan »

0.1 over het hard vind ik wel weinig, als er een klein radiusje aan het randje komt zit je al gauw onder het hart, en dan zit het dus niet meer vast.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door Ballegooijen »

Probeer eens wat Ben zei: gebruik eens een dikke frees om te proberen
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

hoi Grafjan, klopt helemaal, maar ik kan niet veel meer, want de rib die er uiteindelijk overblijft is maar 1,76 mm dik. Ik heb dus 0,88 mm vanaf het hard over. Ik kan het voor alsnog vast genoeg inklemmen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Johan ben al naar 5 mm gegaan en ga het idee van Ben een keer uitproberen. Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat een freesje van 5 mm buigt bij slechts 0,1 mm diepte en een breedte van < 2mm. Per pass haal ik er 0,1 mm af.
Plaats reactie