Werkstuk vastzetten.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eite
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 20:38

Werkstuk vastzetten.

Bericht door Eite »

Hoi . Heb al veel topics doorgelezen maar nog niet mijn antwoord gevonden. Ben nieuw hier en misschien staat mijn vraag hier al omschreven dan mijn excuus hier voor . Ik heb het dan gemist.
Maar mijn vraag is hoe zet ik een witte poly plaat van 2 mm vlak vast zodat ik er 1 mm van af kan frezen.
Ik doe aan modelbouw van landbouwminiaturen en wou graag zijwanden voor mijn werktuigen frezen, ongeveer de vorm van damwand.
Heb wat gelezen over een vacuüm tafel en over in water oplosbare lijm en dubbelzijdige tape.
Weet niet wat het beste is en het beste resultaat heeft.

Groet EITE
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door Leeuwinga »

Mijn eerstre reactie is ook een vacuum plaat,
Zie site
https://www.vakuumtisch.de
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door keesfrees »

Kans op kromtrekken is dan wel erg groot, alhoewel dat per materiaal verschilt, wat is poly plaat ?
Maar je kunt het in delen doen, en een ander deel vastzetten, schroeven, klemmen of gewichten.
Eite
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 20:38

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door Eite »

Polystyrol plaat heet het als ik het bestel. Zijn van die gladde witte platen die ik gebruik voor modelbouw.. Een vacuüm tafel leek mij ook goed maar heb er geen ervaring mee en dacht laat het hier eens vragen. Zal eens op die Duitse site zien.
Eerst weer bedankt voor de reactie.

Groet EITE.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zet het vaak vast met dubbelzijdig tape. Hele dunne.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door motormuis »

polystyrol is duits voor polystyreen ( PS ) ik hen in het verleden ook veel ps platen verwerkt
met dunne platen had ik met dubbelzijdig plakband eneen frees met rechte snijkant en vlijm scher de best ervaring
vacuúm werkt ook dan niet doorfrezen maar een felletje laten staan anders ben je het vacuúm kwijt en komt de plaat los
ik heb mij een freesje gebouwd met een kogellager aanloop fres 3mm lager 6 mm dia frees ik kan materiaal vanaf 0,5 mm kantenbreken binnen en buiten gaten vanaf 3mm dia
wrekt perfect
Hans
Eite
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 20:38

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door Eite »

Eerst bedankt voor de reactie’s. Zal het eerst eens met dubbelzijdige tape proberen. Ik heb nu een mdf plaat op mijn tafel vast gemaakt en maak daar mijn polystyreen plaat met punaises vast en dat gaat goed. Maar wil nu proberen om een profiel in een plaat te frezen van 1 mm diep in een 2mm dikke plaat.. Heb effe gekeken bij de vacuüm tafels op die Duitse site maar dat zijn alweer redelijke prijzen.

Groet EITE
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door keesfrees »

Hoe groot zijn de stukken die je nodig hebt ?
Hoe groot is de plaat cq je cnc tafel ?
Als je de plaat in delen kan frezen dan is dat heel eenvoudig te doen.
Eite
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2019 20:38

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door Eite »

Mijn werkstuk is 70 bij 200 mm. Mijn tafel is 230 bij 330 mm.

Groet EITE
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door hex173 »

pas een paar printplaatjes gemaakt. Deze vast gezet met - dubbelzijdig foam tape van "Action" 18 mm x 4 m x 0.8 mm dik. € 0.49 per rol. Laat zich ook goed verwijderen . Omdat het 0.8 mm dik is kun je ook gaatjes boren zonder de basis plaat te raken en ook profiel frezen. https://www.action.com/nl-nl/p/dubbelzijdig-foamtape/
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door rkr »

dan kun je toch ook een plaatje van 100x250 vastprikken met punaises en na het frezen op maat snijden? neem aan dat dat spul ook niet de wereld kost
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door keesfrees »

Ik zou het met de bovenfrees doen denk ik, een sponning frezen met een beetje brede frees, opschuiven, volgende sponning, enzzz.
Een steun, zoolverbreding, tegen het kantelen, een stukje nieuwe plaat er naast leggen, ik zie het zo voor me.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Werkstuk vastzetten.

Bericht door hex173 »

@rkr even ter verduidelijking. Ik heb een dubbelzijdige print gemaakt (50x70 mm) Deze moet na het omdraaien binnen 0.1 mm hetzelfde liggen. Doe ik door twee paspennen van 2 mm maken waarbij 1 pennetje op (0,0) (x,y) ook 1 gaatje op (0,0) boren en dit als coordinaat vast te houden en nog een gaatje op de Y-as. Ik spiegel op de Y-as. Bij mij werken punaises niet. Heb het ook met aanslagen geprobeerd ook mislukt.
De randen van een printplaat zijn niet altijd goed.
Misschien heeft TS meer tolerantie dan zijn aanslagen goed mogelijk.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie