Gat in plastic deksel frezen

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

Hey,
Ik ben een cycloon stof afzuiging aan het maken van zo'n blauw vat. Nu moet er in de deksel een gat komen van 75mm en 4 kleine graatjes.

Die kleintjes kan ik wel boren maar ik heb geen gatenzaag voor 75mm dus dacht ik die te frezen omdat ik slechts beperkte ruimte heb rondom het gat.

Kan je dat frezen en met wat voor freesje. Ik heb rechte snijders en gewone freesjes.

Bvd,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is vaak iets van PE, beetje zachte kunststof, moet je dus een heel scherp freesje voor hebben.

Het mooiste is een 1-snijder, maar anders werkt een ander scherp spiraalfreesje ook wel. En waarschijnlijk lukt het zelfs met die rechte frees.
Ik heb geen idee wat in jouw ogen een 'gewone' frees is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door andrefc101 »

Ligt aan het materiaal welke frees je kan gebruiken, maar natuurlijk kan je dat gat frezen. Geen probleem.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 feb 2020 09:47 Dat is vaak iets van PE, beetje zachte kunststof, moet je dus een heel scherp freesje voor hebben.

Het mooiste is een 1-snijder, maar anders werkt een ander scherp spiraalfreesje ook wel. En waarschijnlijk lukt het zelfs met die rechte frees.
Ik heb geen idee wat in jouw ogen een 'gewone' frees is. :lol:
Oke, De gene die je het meeste tegen komt als je een cnc frees zoekt.
Die gene die op een boor lijkt maar dan zonder punt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

Maar belangrijkste is dus scherp en langzaam?
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Tadango »

Gaatjes rondom boren en uitveilen? Kan je voorzichtig naar de rand toe....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door audiomanics »

Soldeerbout er doorheen smelten. ... Ok, het stinkt maar voor sommige plastics is de kans op breuk minder..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Swake »

Keep it simpel: Scherp breekmesje gebruiken. Probeer het, je zal zien dat het echt vanzelf gaat. In ieder geval veeeel sneller dan de CNC opzetten, dat spul vastklampen en homen op de juiste plek.

- Cirkeltje erop tekenen met de passer of een ander rond voorwerp.
- Zeker niet in één door het deksel willen snijden, eerder een keer of 5 er over gaan al naargelang hoe dik en stevig dat deksel is. De eerste pas is de belangrijkste want die gaat de volgende geleiden.

2de mogelijkheid is eerst een zo groot mogelijk gat boren om het gat te starten en dan met een, liefst afgeronde, metaal-kniptang of een kleine scherpe schaar of een gewone kniptang en daarna wat bijvijlen. Is ook zo gebeurd.

3de mogelijkheid is een wipzaag. Liefst met metaalzaagje erin of zeker toch een zo klein mogelijke vertanding en redelijk traag zagen. Eerst wat plakband erop zodat er geen krassen opkomen.

4de mogelijkheid is een heleboel kleine gaatjes met de handboor rondom en dan het breekmes er door.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door DaBit »

Ik zou die deksel op de frees leggen met een plank hout eronder. De frees de gaatjes laten boren, daar houtschroefjes in doen, en vervolgens het 75mm gat frezen. Daar kun je zowel de rechte frees als een spiraalfreesje voor nemen. In het allerergste geval is je frees wat aan de botte kant en krijg je nog een 'flapje' aan je freesrand wat je er zo afsnijd.

Heb je geen zin in opspannen enzo, dan pak je een passer, teken je het gat af, boor je een gat als begin waar een schaar doorheen kan, en knip je de circel uit met een schaar. Dan ben je klaar voor je anders je houten plaat op de frees hebt liggen.

[edit]@Swake: great minds think alike :lol:[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

Bedankt allemaal, ik ben inmiddels begonnen met graatjes boren en dan snijden om vervolgens te gaan schuren.

Eens kijken hoelang ik het vol ga houden.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

Gelukt, rondom 4mm gaatjes geboord.
Toen met een afbreek mesje doorgesneden en natuurlijk mesje te lang en knak net mijn handen gemist.
Daarna met schuurpapier om een spuitbus heen op maat gemaakt.

Nu toch soort spijt dat ik hem niet op de frees gelegd heb want mijn armen willen dit soort dingen helaas niet echt meer.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Grafjan »

Decoupeerzaag? Daar was het toch ook wel mee gegaan?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Jasper »

Wellicht wel, al ben ik niet zo'n ster met lijntjes volgen.
Met de lintzaagmachine lukt het lijntje volgen ook nog steeds niet best.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Gat in plastic deksel frezen

Bericht door Grafjan »

Als ik eerlijk ben, dat is bij mij ook het geval als ik een gat van 75 moet maken begin ik met rond 50 en vlieg dan vervolgens zo vaak uit de bocht zodat je ongeveer 75 overhoud 8)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie