Koelvloeistof

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MvE frezer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2020 17:11

Koelvloeistof

Bericht door MvE frezer »

Heey

Ik ben pasbegonne bij mijn nieuwe baan als cnc frezer meteen van school uit. Nu heb ik alleen een vraagje over het gebruik van koelvloeistof.
Bij welke staalsoorten (rvs, alu, enz.) gebruik je nou koelvloeistof en bij welke bewerkingen (voorfrezen, nafrezen, boren enz.)?

Alvast bedankt voor jullie reacties
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door mark3 »

Weet je werkgever dat niet?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Koelvloeistof

Bericht door Grafjan »

Denk niet dat de gemiddelde werkgever zich daarmee bemoeid. Maar volgens mij is het belangrijk om te weten waarmee je verspaand, HM of HSS of wisselplaten enz. Met HSS moet je meestal wel koelen, maar als je bij een beetje modern bedrijf werkt zal je daar wel niet mee werken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Koelvloeistof

Bericht door andrefc101 »

mark3 schreef: 08 mar 2020 12:23 Weet je werkgever dat niet?
Wat doe jij in het dagelijks leven?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelvloeistof

Bericht door DaBit »

Het beste kijk je welk merk/type frezen je gebruikt of aan wil schaffen, welk materiala je wil gaan frezen, en kijk je in de documentatie van de fabrikant van die frezen wat ze aanraden kwa koeling.

Het verhaal is namelijk iets ingewikkelder dan wel/niet; ook het type koeling is van belang. Met hogedruk-koeling door de spindel zal het antwoord vrijwel altijd 'ja, gebruiken!' zijn, met een druppelstraaltje uit een flexibel slangetje kun je de koeling vaak maar beter uit laten staan. Mits je de frees spanen kunt laten maken die de warmte afvoeren. Tenzij... Enzovoorts. Geen eenduidig antwoord dus.

Als je Engels voldoende is:
https://www.cnccookbook.com/cnc-coolant ... h-spindle/
Laatst gewijzigd door DaBit op 01 mei 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MvE frezer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2020 17:11

Re: Koelvloeistof

Bericht door MvE frezer »

DaBit schreef: 08 mar 2020 13:22 Het beste kijk je welk merk/type frezen je gebruikt of aan wil schaffen, welk materiala je wil gaan frezen, en kijk je in de documentatie van de fabrikant van die frezen wat ze aanraden kwa koeling.

Het verhaal is namelijk iets ingewikkelder dan wel/niet; ook het type koeling is van belang. Met hogedruk-koeling door de spindel zal het antwoord vrijwel altijd 'ja, gebruiken!' zijn, met een druppelstraaltje uit een flexibel slangetje kun je de koeling vaak maar beter uit laten staan. Mits je de frees spanen kunt laten maken die de warmte afvoeren. Tenzij... Enzovoorts. Geen eenduidig antwoord dus.

Als je Engels voldoende is je kunt langs bergen reclame navigeren:
https://www.cnccookbook.com/cnc-coolant ... h-spindle/
Hey dankjewel voor je reactie en voor de link. Ik kwam er namelijk niet uit wanneer wel en wanneer niet te gebruiken. De ene collega zei dat ik wel koelvloeistof moest gebruiken en de andere weer niet. Het zal dan wss ook gewoon veel proberen zijn en ondervinden wat het beste is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelvloeistof

Bericht door DaBit »

MvE frezer schreef: 08 mar 2020 14:35 Hey dankjewel voor je reactie en voor de link. Ik kwam er namelijk niet uit wanneer wel en wanneer niet te gebruiken. De ene collega zei dat ik wel koelvloeistof moest gebruiken en de andere weer niet. Het zal dan wss ook gewoon veel proberen zijn en ondervinden wat het beste is.
Ja, maar uiteindelijk zit er ook gewoon een groot deel wetenschap achter. Daarvoor hoef je niet zelf doctorandus in de snijkunde te worden, maar wel luisteren naar wat de fabrikant van de frezen te zeggen heeft. Desnoods even de telefoon pakken en ze bellen.

Die wetenschap is vandaag de dag wat verder gevorderd dan 30 jaar geleden, en de snijmaterialen en coatings zijn verfijnder. Dat mag je in je achterhoofd houden als je collega's om advies vraagt; iemand die al 30 jaar het kunstje op dezelfde manier doet kan je heel veel zaken en handvaardigheden uitstekend leren, maar dat is waarschijnlijk niet de meest aangewezen persoon voor wel/geen koelvloeistof en toerental/voeding vragen. Niet oneerbiedig bedoeld hoor, zo werkt het nou eenmaal bij mensen. Ik ben soms ook wel blij met zo'n eigenwijze dondersteen op de werkvloer; iedereen roest vast in zijn gewoonten als-ie lang hetzelfde doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Koelvloeistof

Bericht door serum »

Het verschilt erg. Stukje zwarte magie denk ik.. bv in 7075 aluminium met een 0,5 of 0,8mm freesje de laatste 0,02mm weghalen als finish op 50krpm voor in een spuitgietmal kan geen koeling weer een beter effect heeft. (minder chatter). Terwijl er wel met emulsie wordt gewerkt die speciaal voor aluminium bedoeld is..
In staal kan je beter uit de voeten zonder koelmiddel dan met aluminium, omdat aluminium zich graag versmelt met je frees. (dolgraag zelfs) Koelmiddel gebruik je voor meerdere dingen. Verwijderen van chips is bij bv aluminium misschien wel belangrijker dan het smerende effect. Maar ook hier, bij het hippe HSM verspanen gelden weer andere regels.

Bel met de leverancier. Op koelmiddel kan je je master halen.

En eigenwijs; Dat woord is ook helemaal vern*&kt... Is dat niet juist dat je je gewoonte hebt gemaakt om je eigen (wijze) ingelopen olifantenpaadjes te blijven bewandelen? een oudgediende, is dat niet juist het toppunt van eigenwijsheid? Ik denk dat je meer een nieuwsgierige dondersteen bent dan een eigenwijze. :mrgreen:
Plaats reactie