Verspanen kunstof

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek_Cnc
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2020 08:18

Verspanen kunstof

Bericht door Freek_Cnc »

Beste allemaal,

Ik ben nou een klein jaar van school af en heb al verschillende materialen mogen verspanen van aluminium tot super duplex. Nou hebben wij bij ons in het bedrijf een aanvraag gekregen voor het maken van producten die van het materiaal: polyethlene, high molecular zijn. Wij als bedrijf zijn niet zo thuis in het verspanen van kunststof vandaar deze post.

Nou zijn er een aantal vragen ontstaan bij mij waar ik graag antwoord op zou hebben als dit mogelijk is.

Wat voor soort frezen is slim om te gebruiken? HSS of Aluminun frezen? 2 of 3 snijders?
Hoe reageert het materiaal wanneer deze niet meer geklemd is, springt deze naar boven?
Hoe het product het beste te klemmen? Vacuümplaat, klemmen of dubbelzijdige tape?
Buitencontour de frees ineens op diepte laten gaan met een lagere Ae en hoge voeding of andersom Hoge Ae lage voeding?
Het product moet 55mm dik worden. Uitgangsmateriaal zo dicht mogelijk bij de maat of eerder wat groter?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,

Freek
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Verspanen kunstof

Bericht door serum »

mijn 2 centen;

Bij dergelijke lengten ontkom je eigenlijk niet aan een 2 snijder, HMPE 1000 verspaant super. In de dikte waar jullie in moeten werken bestaat het volgens mij alleen in gegoten plaat, welke redelijk spanningsvrij is. Ik gebruik het liefst een 1 snijder, maar ik heb ook nog geen 55mm dikke werstukken gemaakt in het materiaal.

Ik verspaan alles met carbide frezen (tungsten, widia, VHM, geef het een naam)

de manier van klemmen hangt voor 100% af van het product dat het moet worden. Ik gebruik doorgaans een vacuum, al dan niet een voor de klus gemaakte opspanmal. Om verschuiven te voorkomen kan je een stukje schuurpapier in je opspanmal gebruiken. (en de malkosten kan je prima doorbelasten aan de klant als je vertelt dat de stuksprijs ervan naar beneden gaat).

De loskomende stukken/stukjes kies ik tussen voor volledig verspanen, ook vastleggen met vacuum of een stukje dubbelz. tape

55mm op volle diepte; kan, maar wel afhankelijk hoe stevig het vastligt en het vermogen van je machine. Ik vind het erg enthousiast en zou eerder wat gereserveerder te werk gaan. Liefst plunge je niet in het materiaal, maar ook dit; 100% afhankelijk van het werkstuk. Het is redelijk vergevingsgezind materiaal, maar het klemmen om er flink doorheen te duwen kan een uitdaging zijn bij kleinere werkstukken.

Of je het uitgangsmateriaal zo dicht mogelijk op de maat moet hebben is ook weer 100% afhankelijk van je manier van klemmen en dus van het werkstuk.
Plaats reactie