Onverwachte verplaatsing in X-as tijdens job

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onverwachte verplaatsing in X-as tijdens job

Bericht door DirkSchipper »

Tja, in elektrisch opzicht weet ik inderdaad maar beperkt wat ik doe.
Daarom heb ik me ook gehouden aan het strenge advies uit het open-source-portaalfrees draadje: ster-aardes en geen aardlussen.
N.B. als een oxiderend alu-profiel er op termijn voor kan zorgen dat de weerstand aan een van beide kanten veranderd waardoor alsnog rare stromen kunnen gaan lopen, dan weet ik het wel: ster-aarde, dan wordt de aarde hooguit slechter, maar geen rare zwerfstromen.
terlouw
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2020 11:06

Re: Onverwachte verplaatsing in X-as tijdens job

Bericht door terlouw »

Beste allen,

Dank voor jullie reacties. Dit weekend heb ik heel wat verschillende jobs geprobeerd en ik bleef rare resultaten krijgen. Daarom heb ik met een stift eens proberen te plotten en er bleven nog steeds onverwachte dingen gebeuren. Wat er uiteindelijk aan de hand bleek te zijn, is echt iets heel sufs. In Fusion 360 staat de feedrate op mm/minuut. Echter, in de gcode staat geen eenheid (dit zag ik pas toen ik stapsgewijs ging debuggen met de gcodes). WinPC-NC (niet de meest gebruiksvriendelijke software ooit) bleek ergens verborgen een setting te hebben, waarbij de eenheid van de feedrate in mm/seconden staat. De machine kreeg hierdoor dus altijd een feedrate binnen die boven de maximale snelheid van de machine lag. Ik heb alles dus steeds heel secuur de snelheden in Fusion ingevuld, maar herkende door gebrek aan ervaring niet dat dit helemaal niet overeen kwam. Eigenlijk nog een groot wonder dus dat er zoveel goed ging :roll:
Plaats reactie