Aluminium frontplaatjes maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door boorgraag » 21 mei 2020 21:44

Hi,

Ik ben bezig met een aantal electronica projecten waar ik ook graag wat alufrontplaatjes voor zou maken.
Ik heb al eerder gekochte 2mm dik aluminium 19inch plaatjes gefreesd en dat ging op zich heel goed. Maar ik weet niet goed waar ik op moet letten bij de aankoop van nieuwe 'stock' voor deze plaatjes.

Nu kan ik natuurlijk bij aluminiumopmaat zomaar een stukje kopen, maar is dat eigenlijk wel 'zacht' genoeg om door een cnc frees behandeld te worden? Ik lees op andere sites dan bijv over verschillende alloys zoals 2011 of 6061.
Maar bij eerdere genoemde shop staat dat niet vermeld. Kan ik er dan vanuit gaan dat alle alu in principe zacht genoeg is?
Ik heb dus al meerdere sites gevonden die vertellen dat er verschillende kwaliteiten zijn, maar deze zeggen niet, dit is zus of zo geschikt.

Uiteindelijk wil ik tot max 2mm dikke plaat alu kopen van 40cm x 60cm om meerdere kleine stukjes uit te halen met mn machine.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij de aankoop van blank aluminium (en dan met name aangaande de 'kwaliteit' of legering)?

Dank voor alle info!

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door PE1BEY » 21 mei 2020 22:11

Hoi.....

Míjn ervaring is, dat voor frontplaten te maken, de hardere alu soorten beter geschikt zijn als dat zachte spul, mits het tenminste niet gezet hoeft te worden. Voor gewone vlakke platen; liefst wat hardere soorten. Ik noem hier geen "typenummers" want die ken ik ook niet... Harder aluminium geeft wat beter resultaat bij verspanen qua minder plakken aan de frees en vollopen van de frees. Ook is de afwerking beter. Voor de platen met het door jou gewenste formaat kun je prima terecht bij Kelders in Boxmeer, al is dat helaas de wat zachtere variant. Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat platen van hun verwerkt....

Kees

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4010
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door Ballegooijen » 21 mei 2020 22:20

Ja, het aluminium moet juist NIET zacht zijn. Eigenlijk hoe harder, hoe beter. Als het zacht is klontert het aan je frees vast, loopt deze vast en breekt meestal af. Dus geen kauwgom gebruiken!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Kjelt
Donateur
Berichten: 2629
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door Kjelt » 21 mei 2020 23:56

Misschien heb je aan dit infoblad wat informatie.
De alusoorten uit groep2 zijn goed verspaanbaar en ook weer niet zo hard dat je gereedschap er onder lijdt. Wel is het altijd aan te raden om te smeren met een verdampende vloeistof om de warmte sneller te onttrekken en aankoeken vd frees te vermijden. Bij het aankoeken ga je rafels zien en hoor je de frees meer lawaai maken, dan meteen stoppen en je frees inspecteren. Schoonmaken kan door je freesje enkele uren in HG gootsteenontstopper te leggen of natronloog (natriumhydroxide oplossing) dat lost het aluminium op.

Kelders heeft inderdaad veel alu liggen maar ze gooien alles door elkaar en klassificeren het niet. Aangezien het type legering maar mondjesmaat op een plaat staat gedrukt is het vaak lastig om de juiste te vinden bij reststukken. Bij hele platen is het geen probleem.

https://www.aluminiumcentrum.nl/wp-cont ... minium.pdf

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 8117
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door hugo stoutjesdijk » 22 mei 2020 12:57

Kjelt schreef:
21 mei 2020 23:56
De alusoorten uit groep2 zijn goed verspaanbaar en ook weer niet zo hard dat je gereedschap er onder lijdt.
Aluminium wat te hard is om lekker te frezen ben ik nog nooit tegen gekomen. En puur theoretisch gezien lijdt het gereedschap altijd wel, maar ik doe echt eindeloos met een frees die ik voor aluminium gebruik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door Geldof » 22 mei 2020 13:25

Je kan ook 19inch frontplaten kopen en die uitfrezen. (weet niet welk aluminium type het is)
Heb je gelijk een zwarte toplaag wat er mooi uitziet.

https://www.bax-shop.be/nl/19-inch-plat ... -aluminium

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5402
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door audiomanics » 22 mei 2020 16:55

Bij Aluminium-op-maat hebben ze ook geanodiseerde platen. Deze zijn over het algemeen vrij hard aluminium en frezen gewoon heel goed. (spreek uit ervaring)
Voordeel is dat je die plaatjes keurig op maat en dikte aangeleverd krijgt.
Een goed freesje (bijv die 2 snijder VHM 1/8" Kyocera-freesjes die ik veel gebruik) en een koeling (bijv een mist van fenella) zijn wel wenselijk tot noodzakelijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

PeterNl
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door PeterNl » 23 mei 2020 01:04

Ik heb ook de ervaring van Audiomanics bij Aluminium-op-maat.
Ik frees met een twee snijder (https://www.freesjes.nl/nl/vhm-freesjes/g-43) en koel met ethanol.

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3272
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door serum » 23 mei 2020 17:23

PeterNl schreef:
23 mei 2020 01:04
Ik heb ook de ervaring van Audiomanics bij Aluminium-op-maat.
Ik frees met een twee snijder (https://www.freesjes.nl/nl/vhm-freesjes/g-43) en koel met ethanol.
Met britex verrijkte bio-variant?

PeterNl
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door PeterNl » 23 mei 2020 18:38

Met britex verrijkte bio-variant?
Nee, die smaakt te bitter.... :lol:

Ik gebruik 90% bio ethanol en 10% Ipa

boorgraag
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door boorgraag » 24 mei 2020 12:32

Wat een goede reacties!

Ik zal op zoek gaan naar de geanodiseerde plaatjes.
De pdf was erg informatief, alleen is het soms lastig de exacte materialen te achterhalen bij verschillende aanbieders...
Alu 19 inch frontplaat materiaal gaat idd ook goed; dank voor de tip. Ik gebruik bijv dan materiaal zoals dit: Konig & Meyer 28210 blindplaat voor 19 inch rack 1 U, 2mm dik aluminium.

Maar ja, nu blank materiaal :-)
Dank allen!!

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 8117
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium frontplaatjes maken

Bericht door hugo stoutjesdijk » 24 mei 2020 13:39

Ik ken je behoeft verder niet maar misschien zoiets?
https://www.hecht.nl/products/9/multipl ... +aluminium
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Plaats reactie