Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Dimitri en ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben dus wel nog wat zoekende en ik weet niet goed of deze vraag hier thuis hoort 😔

Ik ben gestart met het plannen voor zelf 2 bedden in de vorm van een huisje in mekaar te steken voor de kindjes hier. Ik heb alles al uitgetekend, maar ik zou wel graag weten of ik hout kan frezen met frezen die we gebruiken in staal of aluminium. Ik zou in houten balken van 40x40x1390een trap willen wegfrezen van 20mm diep en 40mm ver. Ik heb thuis niets van materiaal voor hout te frezen maar ik zou dit wel op het werk kunnen proberen. Ik zit namelijk in de matrijzenbouw en heb dus wel wat ervaring met het frezen van staal en aluminium.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door xander janssen »

Mijn ervaring is dat het gaat, maar het is zoeken naar voedingssnelheid, snede diepte en aanzet. Zelfs dan is het resultaat niet echt zo mooi als een echte houtfrees.

Frezen die gebruikt worden in een bovenfrees (zelfs al zijn ze uit de 5 Euro bak bij de bouwmarkt) geven bij mij beter resultaat. Dit komt omdat frezen voor hout een rechte snijkant hebben en dus het materiaal niet richting de freesspindel trekken.

https://www.vanmelis.nl/media/catalog/p ... 60185b.jpg

Frezen voor staal en aluminium hebben (vrijwel) altijd een spiraalvorm waardoor zeker in vezelmateriaal (wat hout ook is) een minder mooi freesbeeld geeft.

Er bestaan trouwens ook frezen waarbij de spiraal net de andere kant op draait en dus het materiaal naar beneden drukt. Dit geeft een hele mooie rand omdat er niets uit gaat brokkelen, echter drukken ook de spanen de groef in ipv eruit, dus niet zo geschikt voor diepe smalle groeven te maken.

Xander
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door hfjbuis »

Ik frees en draai vaker hout met mijn alu en staal beitels/frezen. In de harde hout soorten (beuken, eiken, meranti, bankirai) geeft het een voor mij goed resultaat en ook multiplex gaat best goed. Met name MDF stoft ontzettend, dat gebruik ik alleen als ik geen alternatieven heb. Ik zie weinig verschil met de frezen van de bovenfrees die laat ik dan ook in de garage liggen.
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

Dit weekend ga ik het hout bestellen. Het zal waarschijnlijk vurenhout worden. Hopelijk moet ik niet te lang wachten en kan ik binnen een week of 2 starten.

Vandaag eens met een collega gesproken en hij denkt ook wel dat dit zou moeten lukken. Als ik een hardmetalen frees van 12 neem voor aluminium (omdat deze beter snijden dan die voor staal) en mijn toerental rond de 5000 tr/min breng. Wat denken jullie? En welke voeding zou ik dan gebruiken en welke snede diepte zouden jullie hiervoor nemen. 5mm per keer of is dit wat veel?

Ik had ook gedacht dat ik eerst een ruwfrees neem van diameter 40 met wisselplaatjes en dan de eindbewerking doe met een frees van 12.

Ik ben ook gewoon van als ik in metaal of aluminium frees en ik neem 0,1mm speling dat dit al vrij makkelijk en losjes loopt. Hoeveel speling wordt er eigenlijk voorzien in de houtsector?
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door marten optimum »

ik zou niet groter gaan dan die 0,1 mm. als je wilt lijmen moet de lijm de speling op kunnen vullen. en hoe meer ruimte tussen je verbindingen hoe zwakker de lijm verbinding. echter kleiner dan die 0.1 wordt weer vragen om meer moeite om de boel in elkaar te persen. vind ik zelf eigenlijk mooier maar dan moet je daar wel de middelen voor hebben.
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

marten optimum schreef: 03 jul 2020 16:34 ik zou niet groter gaan dan die 0,1 mm. als je wilt lijmen moet de lijm de speling op kunnen vullen. en hoe meer ruimte tussen je verbindingen hoe zwakker de lijm verbinding. echter kleiner dan die 0.1 wordt weer vragen om meer moeite om de boel in elkaar te persen. vind ik zelf eigenlijk mooier maar dan moet je daar wel de middelen voor hebben.
Lijmen is sowieso niet de bedoeling. Alles zal aan mekaar zetten worden met vijzen en houten pennen.
Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen. Zal dit eens uitzoeken. Dan kan ik eens laten zien wat de bedoeling is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door hfjbuis »

RamiRezi schreef: 03 jul 2020 21:44 Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen. Zal dit eens uitzoeken. Dan kan ik eens laten zien wat de bedoeling is.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

Het lukt jammer genoeg nog niet om een foto te uploaden via mijn iPhone :oops:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door Ballegooijen »

Heb je de handleiding (die hierboven staat) gelezen?? :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

21347
21348
RamiRezi
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2020 22:29

Re: Kan ik hout bewerken met frezen voor staal of aluminium?

Bericht door RamiRezi »

Ballegooijen schreef: 06 jul 2020 22:28 Heb je de handleiding (die hierboven staat) gelezen?? :roll:
Ja ik had deze gelezen maar van op mijn gsm lukte het niet. Dus laptop genomen en nu gaat het wel
Plaats reactie