Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door serum »

DaBit schreef: 29 jul 2020 10:09
hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2020 10:02 Een goed regelbaar ventiel maken is nog het lastigste.
Ik doe dat met een vaste restrictie en regelbare druk op het vloeistofvat. Die vaste restrictie is een stuk van die messing modelbouwbuis met een binnendiameter van 0,3mm ofzo.
Moet je alleen zorgen dat de druk op je vat altijd hoger is dan de druk op de nozzle. Dat daar doorgaans dezelfde druk voor gebruikt wordt is de reden van de onvoorspelbaarheid van de vloeistof-toevoer en de roestige opstartperikelen.

Ik gebruik 2 messing buisjes in elkaar.

Je wilt voor je =<8mm freesjes echt niet met 2 of 4 van die lompe fogbusters werken. Bij een VMC komt je ermee weg, maar op een portaal lever je 400x400mm werkbereik in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door DaBit »

Als de druk op het vat lager is dan heb je geen vloeistof, simpel zat. Als je bij het gelijke-druk systeem je naaldventieltje dichtdraait ook niet, dus ik zie het verschil niet zo. In de praktijk doe je met de perslucht-druk-regelaar niet zoveel; die stel je een keer in en dan is het wel goed. De vloeistofdruk-regelaar geef je een keer een slinger en als het dan tijdens het frezen teveel is draai je 'm wat terug. Ook die hoeft niet zoveel bijstelling als je eenmaal de hoeveelheid vloeistof gevonden hebt waar je je comfortabel bij voelt (da's bij mij meestal een aardige overmaat; ik zie het nut van besparen op vloeistof nog steeds niet zo; voor de prijs van 1 gebroken frees kan ik heel wat uren de vloeistofkraan openzetten). En als je een keer met pure perslucht wil werken dan draai je de drukregelaar naar de beginstand.

Een eenwegklepje in de vloeistofleiding is zowiezo aan te raden, dan loopt niet heel je vloeistofslang naar de kop leeg als de boel stilstaat. Als-ie wel leegloopt kun je minuten wachten voor er vloeistof uit komt; ook een dun 3mm-inwendig slangetje van (bij mij) een meter of 4-5 lang heeft een aardige inhoud die dan eerst weer gevuld moet worden met als gevolg minutenlang geen vloeistof. Maar die eenwegklepjes zijn niks bijzonders; die kun je kopen van Festo & co voor 3 knikkers en die prik je gewoon tussen je leiding. Tegen alcohol kunnen ze overigens niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 29 jul 2020 11:30 Tegen alcohol kunnen ze overigens niet.
Ja, dat zie je bij mensen ook regelmatig 😂
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 29 jul 2020 14:09
DaBit schreef: 29 jul 2020 11:30 Tegen alcohol kunnen ze overigens niet.
Ja, dat zie je bij mensen ook regelmatig 😂
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je wordt vanzelf wat resistenter.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

Hieronder een update van het peristaltisch pomp experiment:

Nadat de siliconenslang gescheurd was door de lampolie ben ik gaan speuren naar een betere slang. Die heb ik gevonden in de vorm van een slang van het type "Tygon - E3603". Dit is een soepele slang van gemodificeerd siliconen bestand tegen vrijwel alle chemicaliën en speciaal geschikt voor peristaltische pompen. De slang is leverbaar in vele diameters en ook met een zeer kleine ID van 0.8mm. Deze heb ik gekozen omdat voor de zeer geringe hoeveelheden bij een minimaal smering het toerental van de pomp anders wel heel laag wordt, wat minder wenselijk is.

Omdat ik voor deze diameter slang toch een ander pomphuis moest maken ben ik meteen voor een 2-fasen pomp gegaan om de flow onderbrekingen te verminderen. Dit keer heb ik het pomphuis en de rotor uit de 3D printer laten komen. Niet zo precies als de gedraaide versie, maar goed genoeg.

21433

Ook met deze nieuwe pomp bleef ik rare effecten houden. Na veel gedoe kwam ik er achter dat veroorzaakt werd door het type nozzle. Ik was gegaan voor de "luxe" variant met een regelventiel voor de vloeistof. Uiteindelijk bleek echter dat dit type een hoog vacuüm trekt wat allerlei interacties geeft in combinatie met de pomp en een enigszins flexibele slang. In IPA en Bio-Ethanol ontstonden zelfs gasbelletjes in de slang door het hoge vacuüm. Dit is allemaal te voorkomen door de regelnaald zo af te regelen dat deze voor een groot gedeelte de vloeistof toevoer bepaalt. Maar het was nu juist de bedoeling hier vanaf te komen....

Nadat ik de nozzle vervangen heb door het "basic" type waarbij de vloeistofslang in een keer doorloopt tot in het reservoir (Aliexpress staat er vol mee) waren al die problemen in een keer weg.

Hieronder het koelmiddel spoor gemaakt met Jokisch op een strook papier. De toevoer was 20ml/uur en de verplaatsing ca. 250mm/minuut.

21430

Het spoor is mooi constant direct vanaf inschakelen en blijft min of meer hetzelfde bij verschillende luchtsnelheden. Ook het type vloeistof maakt niets uit. Ik heb Jokisch, Fenella, Bio-Ethanol en een mix van 70% IPA en 30% lampolie geprobeerd. Ook een uur later of de volgende ochtend is het resultaat weer gewoon hetzelfde. De foto is met Jokisch omdat b.v. Bio-Ethanol te snel verdampt voor een foto achteraf :lol:

Hieronder nog een foto van de pomp en luchtklep opstelling.

21432

Een en ander is nog experimenteel, maar mezelf kennende kan dat nog wel eens een tijdje zo blijven :mrgreen: . Wel moet er een bedieningspaneeltje komen. Deze opstelling biedt de mogelijkheid gemakkelijk van koelmiddel te wisselen door de pomp op hoge snelheid achteruit te laten draaien tot de slangen leeg zijn, dan een ander reservoir er aan en de slangen weer op hoge snelheid vol pompen. Om dit gemakkelijk te maken moeten er wat knopjes bij.

Het geheel wordt gevoed met een 12V/1A adaptertje. Die NEMA23 motor met TB6600 driver had ik nog liggen maar is een zware overkill. Ik heb de stroom terug geregeld naar 250mA en dat is nog ruim.

Al met al ben ik best blij met dit resultaat. Maar goed, nu nog praktijk ervaring opdoen...

Hieronder nog een overzichtsfoto van de opstelling.

21431
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door DaBit »

Ziet er heel bruikbaar uit zo!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door benkr »

Ik houd me aanbevolen voor de "details", wellicht is dit iets om aan te pakken als groepsproject, ik ben er van overtuigd dat er veel meer mensen zijn die zoiets wel kunnen gebruiken. Mijn systeempje werkt wel, maar heeft inderdaad de genoemde opstart problemen, na een tijdje gebruiken werkt het weer goed, maar iedere keer in het begin is het aanmodderen. En eigenlijk zou ik best weer terug willen naar Bio-Ethanol, maar dan wel zo dat ik niet om de haverklap ergens een lekkage moet verhelpen.
Ik smeer nu met Jokish spul, speciaal voor minimaal smering, maar (mede omdat ik denk ik standaard te veel en dus te vet smeer en steeds die opstart problemen heb) is de hele machine een smeerboel van vette spaantjes terwijl dat met Bio-Ethanol niet zo was, die kon je nadien echt perfect met de stofzuiger opzuigen zonder een spoortje achter te laten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 29 jul 2020 23:01 Ik houd me aanbevolen voor de "details", wellicht is dit iets om aan te pakken als groepsproject, ik ben er van overtuigd dat er veel meer mensen zijn die zoiets wel kunnen gebruiken.
Lijkt me leuk Ben! Met de ervaringen die ik heb opgedaan weet ik alweer een aantal verbeter punten en ook waar het eenvoudiger kan. Normaal gesproken zou ik het nu eerst laten zoals het is, het heeft al zoveel tijd gekost! Maar samen met jou en misschien nog anderen lijkt het me wel leuk om het verder uit te werken tot een goed na te bouwen oplossing.

Misschien eerst eens off-line wat bomen en een keer bij elkaar komen?

P.S. komende dagen ben ik niet thuis dus gaat reageren wat langzamer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars, heb je inmiddels al wat meer praktijk ervaring opgedaan?
En betekend dat: niets meer aan doen, of nog wat verbeterpuntjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

Ja, in de tussentijd heb ik al redelijk wat ervaring opgedaan. Benkr en ik zouden er samen nader naar kijken maar daar is nog niet van gekomen, aan de ene kant door de aangescherpte corona maatregelen maar ook omdat Ben nog steeds erg druk is met andere projecten.

Het pompje op de foto hogerop in dit topic gebruik ik nog steeds als ik iets frees waarbij koeling nodig is en ook wel als het eigenlijk niet hoeft (zoals PVC) omdat het zo gemakkelijk is om even aan te zetten. Mij bevalt het erg goed dat je gewoon steeds weet dat de ingestelde hoeveelheid ml/uur er gewoon uit komt. Als ik de stappenmotor zie draaien weet ik dat die hoeveelheid smering er ook gewoon is. Nu is mijn mening niet representatief want ik heb nooit met de gangbare "vloeistof onder druk" methode gewerkt. Het was mooi geweest als Ben het ook in de praktijk had kunnen testen maar daar is nog niet van gekomen.

Zijn er ook nadelen? Ja die zijn er zeker! Een zwak punt blijft de slang in de peristaltische pomp. Ik had Tygon 3603 slang gekozen omdat die als "bestand tegen vrijwel alle chemicaliën" werd gepresenteerd door meerdere leveranciers, maar toen ik later de chemical compatibility sheet van de fabrikant zag viel dat toch nogal tegen. Na niet al te lange kwamen er dan ook kleine lekjes in. Dit uit zich in eerste instantie door kleine luchtbelletjes in de vloeistof, niet al te dramatisch en slangetjes wisselen gaat binnen een paar minuten maar ik was er toch niet blij mee. Ik merkte wel dat het lek raken maar deels door de soort chemische vloeistof wordt veroorzaak. Ook bij het pompen van water raakt de slang op een gegeven moment lek, gewoon door het kneden van de rollers.

Ik heb toen Tygon 3350 slang gekocht. Die is soepeler en houd het langer vol maar kan weer slecht tegen petrochemische stoffen zoals lampolie en Fenella. Wat heel goed gaat is bio-ethanol en Jokisch. Ook water gaat prima dus Koolmist zal ook vrijwel zeker goed gaan. In een versnelde duurtest, met 1 liter per uur, kwam ik aan 60 tot 80 uur voordat een eerste lekje ontstond. Bij de normale opbrengst van 50ml/uur gemiddeld komt dit neer op 1200 tot 1600 uur frezen. Voor de doorsnee hobbyist genoeg voor een paar jaar en zoals gezegd, de slangetjes zijn in no-time vernieuwd. Lampolie en Fenella geven helaas bijna onmiddellijk problemen. IPA gaat wel maar de levensduur is dan toch flink minder.

Naast de slangetjes ben ik ook bezig geweest met het vereenvoudigen van het concept. Ik gebruik nu NEMA17 stappenmotoren met een bijbehorend kleiner pomphuis. Door een slimmere vorm van het pomphuis heb ik kunnen bereiken dat de flow nu erg constant is. Als driver gebruik ik een DRV8825 printje ter grote van een postzegel. Met een 17HS3430 stepper loopt er maar 100mA. Ook zonder koelprofiel wordt de driver niet warm. Alleen de de NE555 gebaseerde pulsgever kan nog eenvoudiger.

Hieronder een foto van de duurtest opstelling met twee NEMA17 motoren. Door het reservoir op de grond en een beluchting in de uitgang bij de pomp is er een opvoerhoogte van 1 meter, dit om ze ook een beetje te laten werken.
21855

Hieronder een detail van de pompjes, links een 17HS3430 en rechts een 17HS2408 (slechts 28mm lang). Op het breadboard zitten twee DRV8825 drivers, het zwarte printje is de step-puls generator. Van die 400mA op de voeding gaat 100mA naar de 17HS3430 en 300mA naar de 17HS2408. Beide voldoen goed maar de 17HS3430 werkt op diverse punten toch net iets mooier.
21856
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 nov 2020 21:09 Zijn er ook nadelen? Ja die zijn er zeker! Een zwak punt blijft de slang in de peristaltische pomp. Ik had Tygon 3603 slang gekozen omdat die als "bestand tegen vrijwel alle chemicaliën" werd gepresenteerd door meerdere leveranciers, maar toen ik later de chemical compatibility sheet van de fabrikant zag viel dat toch nogal tegen. Na niet al te lange kwamen er dan ook kleine lekjes in. Dit uit zich in eerste instantie door kleine luchtbelletjes in de vloeistof, niet al te dramatisch en slangetjes wisselen gaat binnen een paar minuten maar ik was er toch niet blij mee. Ik merkte wel dat het lek raken maar deels door de soort chemische vloeistof wordt veroorzaak. Ook bij het pompen van water raakt de slang op een gegeven moment lek, gewoon door het kneden van de rollers.

Ik heb toen Tygon 3350 slang gekocht. Die is soepeler en houd het langer vol maar kan weer slecht tegen petrochemische stoffen zoals lampolie en Fenella. Wat heel goed gaat is bio-ethanol en Jokisch. Ook water gaat prima dus Koolmist zal ook vrijwel zeker goed gaan. In een versnelde duurtest, met 1 liter per uur, kwam ik aan 60 tot 80 uur voordat een eerste lekje ontstond. Bij de normale opbrengst van 50ml/uur gemiddeld komt dit neer op 1200 tot 1600 uur frezen. Voor de doorsnee hobbyist genoeg voor een paar jaar en zoals gezegd, de slangetjes zijn in no-time vernieuwd. Lampolie en Fenella geven helaas bijna onmiddellijk problemen. IPA gaat wel maar de levensduur is dan toch flink minder.
Ik heb ditzelfde van Audiomanics vernomen dat bij Fenella de slangen snel gaan lekken.
Is er dan helemaal geen soepel plastick die tegen Fenella kan ?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door ruudderooy »

Ik gebruik dit type slang in mijn peristaltisch pompje en gebruik hen nou een maandje of 8 en er lekt nog niks.

https://www.biopharm.saint-gobain.com/p ... bpt-tubing

Ik gebruik dit pompje en wordt geleverd met dat type slang.
https://nl.aliexpress.com/item/32862605 ... 4c4doqmcV7

deze stuur ik aan via een arduino nano met een step drivertje van een3d printer.
Ik heb een paar chinese capacitieve vloeistof sensortjes besteld zodat ik een alarm kan geven als het reservoir bijna leeg is.
heb er een display op waar ik de ingestelde flow kan lezen

en een ik wil er nog een flow sensortje in zetten (als ik er eentje heb gevonden die klein genoeg is) die de pomp uit zet als er geen flow meer is en dan ook de machine in feedhold zet. als bv de slang scheurt of als hij echt leeg is.

maar moet nog even de tijd vinden om het af temaken want het werkt al best een tijdje en dan is het afmaken vaak een probleem :-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 02 nov 2020 22:21Ik heb ditzelfde van Audiomanics vernomen dat bij Fenella de slangen snel gaan lekken.
Ik had het niet over lekken, maar dat de siliconen slangen kneiterhard werden en daardoor het hele pomp-principe niet meer werkte.
De slangen bleven in de pomp gewoon plat..
7558
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

ruudderooy schreef: 02 nov 2020 23:56 Ik gebruik dit type slang in mijn peristaltisch pompje en gebruik hen nou een maandje of 8 en er lekt nog niks.

PharMed® BPT Tubing|Saint-Gobain Biopharm
With its superior flex life characteristics, PharMed BPT biocompatible tubing is ideal for use in peristaltic pumps and cell culture applications.
Interessant die BPT slang! Is ook in een ID van 0.8mm verkrijgbaar zie ik. De chemical compatibility chart geeft niet zoveel moed als het gaat om petrochemische stoffen maar ik heb gemerkt dat dat niet alles zegt. Welke koelvloeistof(fen) pomp je er mee?
Plaats reactie