Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kjelt »

Festo heeft van speciale kunstof gemaakte koppelingen die bestand zijn tegen diverse chemicalieen.

Wat ethanol betreft en 250ml per uur :shock: dan heb je toch wel goede afzuiging of een grote werkplaats nodig schat ik zo :?:
Ook door inademing neemt het lichaam het snel op en je wilt niet "onder invloed" komen.
Dadelijk hebben we de uitdrukking "don't mill and drive" :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 05 jul 2020 10:27 Mij werd niks gevraagd maar ik antwoord toch...
Haha, hartelijk dank daarvoor Dabit, iedereen die het weet mag het zeggen. Maar ik bedoelde eigenlijk te vragen aan Ben welk koelmiddel hij gebruikt, dat spul van 90 euro per 5 liter. Wat gebruik jij trouwens voor staal e.d.? Ik meen dat je ook wel Toolox 33/44 deed? Dat is ook serieus spul.

Wat die leidingen betreft; ik kan gewoon met 1 slang vanaf het koelvloeistof reservoir tot aan de nozzle werken. Geen koppelingen of zo nodig. Maar die slang moet dan wel goed "plat-drukbaar" zijn om door het peristaltisch mechaniek geleid te kunnen worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door DaBit »

Ik heb nog wat van die Koolmist 77 staan, dat gebruik ik voor staal (en voor de rest meestal ook).

Of die ldpe slang in een slangenpomp goed werkt vraag ik me af
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Firehunter »

Ik gebruik ook nog steeds de bio-ethanol van de Action. Bevalt zeer goed bij het frezen van aluminium. Maar het is elke keer weer afwachten hoeveel hij sproeit. Ik heb een waterfilterbehuizing gevuld met de bio-ethanol. In de onderkant zit een push-in koppeling. Vanaf daar gaat ongeveer 5 meter polyamide slang met een binnendiameter van 2,5mm naar zo'n segmentslang vlakbij de freesmotor. Aan het uiteinde zit verloop naar een stukje 6mm slang en dan weer een verloop naar een messing "micro" buisje. Ik weet zo niet wat de binnendiameter daarvan is, mischien iets van 0,1mm. Vóór de waterfilterbehuizing zit een reduceerventiel om de druk te regelen en een 3-weg magneetventiel om er druk op te zetten/drukloos te maken. Maar het is elke keer weer een verassing hoeveel bio-ethanol er door het messing buisje komt. De ene keer druppelt hij zonder druk op het tankje precies genoeg, de andere keer komt er zelfs met een paar bar luchtdruk vrijwel niets uit. En weer een andere keer komt er een volle straal uit als ik er druk op zet.

Een poosje geleden heb ik er ook een keer een naaldventiel tussen gehad, maar die lekte aan alle kanten.

Dus ik ben eigenlijk ook nog zoekende naar een wat meer betrouwbare oplossing. Ben wel benieuwd of een peristaltisch pompje dan een goeie oplossing is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door serum »

Met hoeveel bar blaas je?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

Inmiddels heb ik de hele constructie achter de freesmachine gemonteerd en daarmee wat tests gedaan. Dat ging allemaal niet zo goed...

De vloeistof toevoer was onregelmatig. Ik kon dat niet direct relateren aan de korte flow onderbrekingen van het peristaltisch pompje maar ook geen idee hoe het wel kwam. Bij de test runs op de werkbank had ik water als vloeistof gebruikt en nu bio-ethanol. Om te kijken of dat het verschil zou kunnen verklaren heb ik er lampolie in gedaan (water leek mij geen goed idee boven een gietijzeren freesbed).

Dit ging wel beter, dus een lange strook papier op de freestafel geplakt en die met constante snelheid onder de nozzle door gedraaid. De breedte van het lampoliespoor varieerde zo'n factor 1,5 Ook niet ideaal, maar acceptabel leek mij.

Afijn, daarna heeft de boel een aantal uren stilgestaan en toen ik weer verder wilde gaan was de siliconenslang in het peristaltisch pompje wat opgezwollen geraakt door de lampolie. (siliconen kan maar matig tegen minerale oliën) Ik had dat even te laat door en dus liep de slang vast, scheurde, en zat de heleboel onder de lampolie :evil:

Ik ben dus niet zo enthousiast meer over zo'n peristaltisch pompje...

Weet iemand een alternatief? Een pomp principe wat een zeer lage maar wel mooi constante flow kan produceren en daarbij redelijk ongevoelig is voor inkomende en uitgaande druk?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is een slangenpomp de meest ideale niet met medium in aanraking komend pomp mechaniek.
Waarschijnlijk moet je gewoon betere slang gebruiken, die ook specifiek voor slangenpompen wordt gespecificeerd.
Slangenpompen is wel een techniek waar toch behoorlijk wat addertjes zitten, slang moet tegen dat alsmaar afrollen kunnen, indrukking, maat van de rolletjes moet kloppen.
Ik heb ooit voor een experiment een peristaltische pomp gemaakt met 3 magneet bediende vingers, die in de juiste volgorde de slang dichtdrukten en loslieten (zoals je een koe melkt). werkte best leuk, maar die spuugde de druppels er behoorlijk hard uit.
Maar als je niet het gebaande pad: drukvat, regelnaald en een paar lucht ventielen wilt bewandelen, zou ik ook geen idee hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door serum »

Ik heb uit nieuwsgierigheid een peristaltische pomp met aansturing gekocht. Ik ga het gebruiken met IPA, bioethanol en koolmist. Kerosine ga ik niet gebruiken. Meurt de pan uit en de geur blijft zo lang hangen. En van ethanol weet je dat het als sociaal smeermiddel ook nog eens functioneel is.

Geen idee wat het gaat doen; hij adviseert een 2 bar druk op de ketel en de peristaltische pomp. Zal eens kijken of het net zo onzinnig is als ik dacht.

Ik ben benieuwd of het 'beter' werkt met mijn eigen nozzles. (die eigenlijk al prima werken).

Viton is wat beter bestand tegen een kerosine volgens mij; https://nl.aliexpress.com/item/17043496 ... 2e0eBqiXqe
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kars-cnc »

Aha... lampolie is dus eigenlijk kerosine als ik het goed begrijp 8) . Dat verklaart wel een boel. Ik wist dat siliconen niet zo goed reageert op minerale olie en had een test gedaan door een aantal stukjes 6mm slang een week lang in motorolie, snijolie, terpentine en benzine te leggen. De slang kan daar behoorlijk van opzwellen. Het origineel was met de schuifmaat gemeten 6.2mm diameter. Op de foto hieronder is te zien hoe e.e.a. na 1 week (168 uur) was.

21387

De sterkte leek niet erg aangedaan, ik kon geen van de stukjes met de hand kapot trekken.

Toen ik een "niet vluchtig" alternatief voor bio-ethanol zocht heb ik de bus lampolie die er nog stond gepakt, er vanuit gaande dat dat net zo weinig effect op siliconen zou hebben als motorolie, maar dat zat dus anders. Zo'n Viton rubber slang zal wel veel beter gaan denk ik. Het liefst zou ik eigenlijk slang met een binnendiameter van 1mm of minder hebben. Dan kan de pomp wat meer toeren maken en is de tijdsduur van de flow onderbreking korter.
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2020 22:16 Maar als je niet het gebaande pad: drukvat, regelnaald en een paar lucht ventielen wilt bewandelen, zou ik ook geen idee hebben.
Tja, dat is wel een beetje mijn probleem, ik wil altijd proberen het beter to maken dan bestaande. Soms lukt dat maar vaak ook niet. Gelukkig is het maar hobby en als ik er blij van wordt is het doel bereikt :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kjelt »

Wat betreft die fogbuster, patent (zie onder) is inmiddels verlopen en het lastigste lijkt me de nozzle die van 0.093" naar 0.047" versmalt op het einde.
Deze is los te koop voor de zelfbouwers, evt ook complete kop los te koop maar voor €155 niet grappig als je er vier wilt nemen.

21428

https://www.sorotec.de/shop/Spruehrohr- ... uster.html

https://patents.google.com/patent/US5390854A/en
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 29 jul 2020 01:07 Wat betreft die fogbuster, patent (zie onder) is inmiddels verlopen en het lastigste lijkt me de nozzle die van 0.093" naar 0.047" versmalt op het einde.
Dat is dus 2.3 mm en 1.19mm.....
Dan haal je even een paar meter verkoperde stalen remleiding van 2.5 mm dat heeft een gat van 1.3 en een stuk met een binnendiameter waar dat net inpast, soldeert een stukje in elkaar en je produceerd die buisjes voor €1.- per stuk lijkt me.
Of andere capillair.
Modelbouw en Conrad heeft 2.5x1.6 messing buis.

Je brengt me wel op een idee, ik moet nodig eens een keer een wat betere oplossing maken. :lol:

Een goed regelbaar ventiel maken is nog het lastigste.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2020 10:02 Je brengt me wel op een idee, ik moet nodig eens een keer een wat betere oplossing maken. :lol:
Dat is het mooie van die patenten je kunt zien hoe het precies werkt, zo heb ik mijn wijnbewaarsysteem met Argon tank ook gemaakt destijds, gewoon de patenten bekijken en dan zelf wat experimenteren met de druk.

Als je het echt gaat aanpakken zou ik wel een tweede drukregelaar overwegen zodat je de luchtdruk en de druk op het vloeistof vat onafhankelijk van elkaar kunt instellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2020 10:02 Een goed regelbaar ventiel maken is nog het lastigste.
Ik doe dat met een vaste restrictie en regelbare druk op het vloeistofvat. Die vaste restrictie is een stuk van die messing modelbouwbuis met een binnendiameter van 0,3mm ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel koelmiddel bij minimaal smering

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 29 jul 2020 10:09
hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2020 10:02 Een goed regelbaar ventiel maken is nog het lastigste.
Ik doe dat met een vaste restrictie en regelbare druk op het vloeistofvat. Die vaste restrictie is een stuk van die messing modelbouwbuis met een binnendiameter van 0,3mm ofzo.
Ja, dat was ik ooit ook van plan, heb wel 2 drukregelaartjes klaarliggen, moet alleen een handige plek vinden om te bedienen want dat stelschroefje direct bij de sproeier zit natuurlijk wel handig. (maar als ik het echt belangrijk vind heb ik zo een goed plekje gemaakt)
Wel een goede filter aan de aanzuigbuis, met die kleine gaatjes wil je natuurlijk geen vuiltjes in je systeem.

Snelheidsregelventieltjes voor luchtcilinders doen het heel goed als regelschroef.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie