Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door boorgraag »

Hi,

Ik heb een heel informatief YT filmpje bekeken over climb en conventional milling alvorens een nieuw stukje alu materiaal te frezen.
https://youtu.be/galm5_6SUcM

Uit de video begreep ik:
Rough cut: Conventional milling (rotatie freesmet de klok mee, frezen met de draaiing van de frees mee) (heet dat meelopend?)
Finishingpass: climb milling, climb cutting -> betere finish, lagere frees belasting

en

Frees op een niet zo hoge snelheid, want minder warmte en betere spanen.

Nu mijn ervaring vandaag:
Aan de hand hiervan heb ik conventional gekozen voor mijn contour stategy; frees 6mm, 2 snijder, 5000 RPM (lager kan ik niet), 500mm/min, 1mm snijdiepte, totaal 3mm, ramping naar elke diepte. Ik gebruik een beetje WD40 voor koeling en smering. Ik moet een vierkant gat, door en door, in 3mm alu frezen.

Het begon goed, totdat, na 1 rondje, de frees zich letterlijk, de diepte in trok, dwz: 4 millimeter lager stond ineens, DOOR het alu heen, zo het scrapboard in. Dus, boem, noodknop, job opnieuw starten met hogere snelheid RPM (16000)-> geen problemen.

Normaal frees ik deze aluboardjes met een hoger toerental (12000-16000rpm). Maar dat genereert natuurlijk ook iets meer warmte. (daarbij vind ik wd40 echt stinken... alternatief?)

Nu mijn vraag:
Zouden jullie:
- de RPM verhogen, zodat ie eigenlijk te snel gaat? (dus zeg 12000-16000 RPM en 500mm/min)
- feed verhogen en de RPM gelijk houden? (5000 RPM en 1000mm/min)
- altijd climb cutting gebruiken, zodat er geen kans op 'vastbijten' bestaat?

Ben benieuwd naar jullie adviezen!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door serum »

Wordt je frees uit de spantang getrokken of is de stabiliteit van je machine zo zwak? Beiden is niet goed. Zat de frees vol samengesmolten aluminium?

Wat voor frees gebruik je? 1,2 ,3 snijder? Voor slotten werkt een 1 snijder doorgaans lekker. Spanen afvoeren met een flinke straal lucht. Koelen doe ik met ethanol of koolmist verrijkt water. De illusie dat je betrouwbaar sleuven kan trekken zonder permanente luchtstraal/koeling heb ik lang geleden laten varen..

Eea is erg afhankelijk van het soort aluminium dat je verspaant. Boterzacht wil je met een 1, max 2 snijder, maar het blijft behelpen. En gebruik ongecoate freesjes. Van tungsten/vhm/carbide. Geen hss.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

boorgraag schreef: 18 jul 2020 22:26 Ik heb een heel informatief YT filmpje bekeken over climb en conventional milling alvorens een nieuw stukje alu materiaal te frezen.
https://youtu.be/galm5_6SUcM

Uit de video begreep ik:
Rough cut: Conventional milling (rotatie freesmet de klok mee, frezen met de draaiing van de frees mee) (heet dat meelopend?)
Finishingpass: climb milling, climb cutting -> betere finish, lagere frees belasting
inderdaad een heel goed filmpje, zelden iemand zo goed voor zien doen waarom dingen fout gaan.
Maar misschien moet je het filmpje nog een paar keer bekijken.
conventional = tegenlopend frezen, climp = meelopend frezen.
Ik weet niet of je een bovenfrees bezit, maar dan zou je es een keer met de bovenfrees een flinke sponning aan een plank moeten frezen, wanneer je dan conventinal aanhoud moet je duwen om de frees door het hout te krijgen, en met climbing gaat de frees er vandoor als je hem niet vast genoeg houd.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je in vol materiaal freest, dan speelt dat hele climbing en conventional veel minder (alleen eigenlijk nog voor de maatvoering, ivm vering frees en machine)
Als de frees uit de spantang komt zou ik de boel eerst eens uit elkaar halen en alles ontzettend goed schoonmaken (ook binnenin de conus), gewoon goed vastdraaien en dan mag dat niet meer gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door boorgraag »

conventional = tegenlopend frezen, climp = meelopend frezen.
Helder! Ik wist niet hoe je dat in het Nederlands noemde. Dank!
Wordt je frees uit de spantang getrokken
Nope. de frees zit gewoon in zn spangtang :-) Ik zal eens kijken wat ik aan maximaal vermogen toelaat op de stappenmotor op de z-as, wellicht is die gewoon te laag afgesteld en heeft ie gewoon niet genoeg kracht om dit te weerstaan. :-)

Dank allen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door Kjelt »

Ik zat wat te spelen met het frezen van een gleuf die anderhalf keer dikker is dan de frees.
Dan wil ik dus de gleuf met een marge van 0,1mm ffrezen met conventional milling en dan affrezen met climbmilling zonder die 0,1mm.
Bij FilouNC krijg ik het niet voor elkaar om dat in 1 keer te doen.
Het worden dan twee bewerkingen na elkaar.
Kan dat met Fusion360 wel dat je laatste pass over de volle diepte opgeeft en dat hij dan de andere kant opfreest dus climb milling of moet je daar ook twee bewerkingen van maken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door serum »

Nee, dat zijn 2 bewerkingen. Vermoedelijk wil je na het analyseren van je freesklus je finish op een iets hoger toerental en een iets lagere feed en een afwijkend entry-point, zodat ie op de hoek start omdat je anders je lead-in/out terugziet in je freesbeeld. (rechter muisknop op je eerste opp, ceate derived operation> 2d contour) (hij vinkt dan voor het praktisch gemak meteen je stock to leave uit).

Gewoon lekker in 2 bewerkingen blijven doen en als je tevreden bent, sla je de bewerkingen op in een template. (want, oh, wat is dat makkelijk)..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees bijt zich 'vast' in alu, feed omhoog of RPM omhoog?

Bericht door Kjelt »

Ok duidelijk. Werkte lekker en ziet er spiegelend uit
Plaats reactie