Fogbuster fogt?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Sinds afgelopen week een fogbuster DIY syteem gekocht bij Sorotec inclusief een flesje fenella. Dit is mijn eerste ervaring met actieve koeling/smering en heb daarom twee vragen: De fogbuster fogt alsnog? Ik heb mijn frees in een omkasting staan en na verloop van tijd ontstaat er gewoon mist in de kast. Is dit normaal of ligt dit aan mijn settings oid? Aangezien ik die mist niet wil hebben probeer ik zo min mogelijk vloeistof te gebruiken. Zowel vloeistof als lucht staan op +/-0,9 bar. Het valt mij ook op dat de Fogbuster een beetje sputtert als je de vloeistof minimaal probeert af te stellen. Hebben meer mensen dat?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door serum »

Koolmist werkte bij mij perfect in de fogbuster.

Als je mist creëert heb je een veel te rijk mengsel. Je hoeft amper iets van je beneveling te zien. Minimaalsmering is wat de naam inhoudt. Minimale smering. De lucht doet het leeuwendeel van het werk, de spanen afvoeren. Alleen in kritische situaties kan je de knop iets verder opendraaien. (Slotten bv).
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Maar ik zie niks van de verneveling. Zelfs op een papiertje zie je t minimaal. Daarnaast zou je zo'n apparaat toch wel iets rijker moeten kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door serum »

Ik heb met die fogbuster goede ervaring met koolmist. In mijn mds icm fenella ook een rookmelder die afgaat bij een iets te rijke afstelling.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Klopt t dat hij gaat sputteren als je hem heel minimaal instelt? T is bij mij uit--> sputteren --> constante spray. Met sputteren bedoel ik af en toe een spraytje zodat je ziet dat een papiertje nat wordt afgewisseld met helemaal geen vloeistof geven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door serum »

Inconsistente flow dus. Eigenlijk zou je de luchttoevoer moeten scheiden van de druk op de ketel en de laatste altijd hoger hebben dan de eerste. De fogbuster heeft zijn werking gebaseerd op een identieke druk op de vloeistof en de nozzle
Met een water gebaseerde vloeistof had ik dat probleem niet. Fenella is wat minder viscose dan water.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Ok bedankt. Koolmist, waar koop je dat? Waarom bevalt jou dat beter dan fenella?

Ik lees nu op een duits forum dat fenella vrij vluchtig is en ook gewoon vernevelt door het draaien van de frees. Sorotec maar eens mailen hierover en wellicht jokisch proberen dat minder vluchtig schijnt te zijn. In t ergste geval een afzuiging in de kast bouwen.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Even een update; het werkt een stuk beter nadat ik de tank een meter boven de spuitmond heb geinstalleerd. Een beetje hydrostatische druk op de vloeistof lijkt goed te werken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gaat ie dan niet hevelen als de boel uit staat? Of zit er een klep (gestuurd) tussen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Fogbuster fogt?

Bericht door seense »

Niets van gemerkt vooralsnog. Ik zal t niveau in de gaten houden.
Plaats reactie