Vierkant gat frezen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het plaatmateriaal maar 4mm dik is kan ik me voorstellen dat ze gefreesde gaten willen.
En er zijn ook klanten die weten heel goed waarom ze iets willen, gewoon maken en je prijs rekenen.

Ik zelf wordt altijd knap sacharijnig als toeleveranciers denken het beter te weten, dan vraag ik ze wel om advies.

Uit het verhaal lijkt het daar op, want er wordt blijkbaar niet voorgeboord.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door motormuis »

21510215112151221513
is dit geen optie?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door stekkestim »

Allemaal bedank tvoor het meedenken.
Ik heb het aan de klant voorgelegd en deze vind het de meerkost tov hoe het nu is niet waard.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door andrefc101 »

stekkestim schreef: 23 aug 2020 14:13 ....en deze vind het de meerkost tov hoe het nu is niet waard.
Waarom herken ik dat.... ze willen alles, behalve als het geld kost. Dan was het toch niet zo heel erg nodig ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door Kjelt »

Ik blijf denken dat als je een rondgat boort dat net de randen van je vierkante gat raakt en je een handtooltje maakt met een pen van dezelfde diameter als dat ronde gat in het midden en eromheen een vierkante beitelbehuizing zoals die vierkante gaten boren, dat je met 1 hamerslag je vierkante gaatje te pakken hebt. Maar het is al opgelost.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 23 aug 2020 16:13 Ik blijf denken dat als je een rondgat boort dat net de randen van je vierkante gat raakt en je een handtooltje maakt met een pen van dezelfde diameter als dat ronde gat in het midden en eromheen een vierkante beitelbehuizing zoals die vierkante gaten boren, dat je met 1 hamerslag je vierkante gaatje te pakken hebt. Maar het is al opgelost.
Ga jij een paarduizend gaten met je hand hameren? ik geef de voorkeur aan een machine bewerking. Dit is een veelvoorkomend gevalletje dat er een onkundige tekenaar bij de klant zat zonder gevoel voor materiaal of kennis van zaken.

Als je klussen aanneemt kom je dat vaker tegen. Meestal vraag je 'weet je zeker dat je dat wilt, want' en krijg je als reactie 'och, tuurlijk, wist ik niet, doe maar gewoon een gat ipv vierkant' en soms heb je een volhardende tegenspeler die zijn gebrek aan kennis niet toe kan geven en zijn poot stijf houdt. (of zit er een inkooptijger tussen die er nog minder affiniteit mee heeft dan de tekenaar en leveranciers op voorhand maar lastige zeikerds vindt die liever lui dan moe zijn).

Maar gelukkig hebben we meer te maken met leuke bedrijven die je bedanken voor het meedenken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 23 aug 2020 16:54 Ga jij een paarduizend gaten met je hand hameren? ik geef de voorkeur aan een machine bewerking.
Op zich Helemaal mee eens. Ik las uit de opdningspost 40 gaten en op den duur kunnen het er meer worden dus dacht aan pak m beet honderden.
Als ik dan ook lees dat met een 1,5mm frees nafrezen dik 30 minuten duurt, ik denk leg de volgende plaat er op is de cnc weer bezig en met een scherp vierkant handbeiteltje je minstens drie gaten per minuut haalt als het niet meer is en je vraagt vanwege het handwerk een meerprijs , ook prima toch?
Maar goed ik vind het ook wel leuk hout met de hand te bewerken, het is bij mij hobbie bij jullie werk. Als het inderdaad duizend gaten per maand zijn dan houdt het snel op.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door serum »

Voor mij is het ook betaalde hobby hoor!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door DaBit »

Gaten met scherpe 90-graden binnenhoek in een tekening zijn zo'n beetje eerder regel dan uitzondering in tekeningen van 'klanten'. En gelukkig zelden echt nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het komt toch best met enige regelmaat voor dat een functioneel vierkant gat handiger is dan een inzetstuk met ronde hoeken maken.
En dat doen we meestal zo:
21519
Even nasteken met de frees waarmee je het gat ook gefreesd hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door DaBit »

Ja, zo doe ik het ook (of de nog sneller te tekenen variant met 1 radius extra onder 0/90 ipv 45), maar dan ben je al aan het afwijken van wat de 'klant' origineel vroeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vierkant gat frezen.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb gelukkig eigenlijk geen klanten die zulke vragen stellen, ik verzin voor die klant meestal de oplossing en dat geeft natuurlijk meer vrijheid. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie