ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Jasper »

Hey,

M'n frees gebruikt ER11 en ik heb nu al 3x eer werkstuk verkl##t omdat het freesje los liep bij de 2e keer heb ik de andere 6mm spankop gepakt en nu na een maand of 2 met de nieuwe ook weer loslopen als hij een uurtje bezig is.

Ik ben er zelf van overtuigd dat ik hem vast getrokken heb met de sleuteltjes maar twijfel dus aan de Chinese kwaliteit van de spankop. Of zou het eerder in de moer en draad kunnen zitten?

Motor is een GDZ-65-800A
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Geldof »

Ik gebruik ook de standaard gele doosjes ER11 maar heb er nog nooit een los zien komen?
Heb je misschien veel vibratie of probeer je het door je materiaal te rammen?

Anders een keer een goeie kopen bij een gerenomeerd bedrijf ipv China om te kijken of het dan wel goed gaat.
Click buy play
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even naar de bekende weg vragen:
1. Weet je hoe je zo'n spantang op de juiste manier in de moer monteert, zodat ie vast zit in de moer?
2. Maak alles eens heel goed schoon.
3. controleer de spil of er geen barst in de konus zit.

Welke maat spantang voor welke maat frees gebruik je? (6mm spantang, en frees ook 6 mm?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Caesar »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 sep 2020 18:29 Even naar de bekende weg vragen:
1. Weet je hoe je zo'n spantang op de juiste manier in de moer monteert, zodat ie vast zit in de moer?
2. Maak alles eens heel goed schoon.
3. controleer de spil of er geen barst in de konus zit.

Welke maat spantang voor welke maat frees gebruik je? (6mm spantang, en frees ook 6 mm?)
Met Hugo;

Ik heb met ER25 ongeveer 1.5 jaar verkeerd de tangen in de moer gemonteerd; je moet de spantang eerst volledig in de moer klikken zodat de kop van de spantang flush ligt met de kop van de moer. Dan halve slag je moer op de spindel draaien en dan je freesje erin en dan aandraaien.

Dus niet (wat ik dus deed): je spantang in je spindel, dan je moer erop draaien en dan je freesje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door serum »

Heb je enig idee van aanhaalmoment? die dingen moeten knap vast. Vaster dan je zou vermoeden.. :mrgreen: ER32 meen ik met 120 a 130Nm
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door benkr »

Hier vind je iets over aanhaalmomenten:

https://us.rego-fix.com/system/files/do ... t_EN_0.pdf

En hier nog eentje met weer iets andere waarden:

https://www.productivity.com/wp-content ... ection.pdf
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Kjelt »

ER11 tot 3mm is 8Nm en grotere diameter 13Nm.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Jasper »

Ja ik ben er mee bekend dat de conus in de moer klikt en je dus kan rammelen wat je wilt en hij er niet uit komt.

Er staat 6mm op gedrukt en op het freesje ook, ik ga er dus vanuit dat het geen 1/4 houder is geweest. Van de eerste durf ik dat niet meer te zeggen omdat die inmiddels weg is.

Ik was eikenhout aan het frezen in stappen van 3mm diep dus met een snelheid van 1500 (omdat de Y as niet sneller kan) dus niet bijzonder volgens mij.

Er zitten 2 ijzeren sleutels bij van 8 en 12 cm lang waarmee ik hem vast trek. Hoe vast, geen idee maar wel met volle handpalm en niet tussen twee vingers.

Scheur zal ik eens kijken en zag net wel dat er een heel klein stukje metaal tussen een van de sleuven in de conus zat.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: ER11 spankop 6mm van betere kwaliteit

Bericht door Jasper »

Net de spankop en moer mee naar de hobby lamp van de vrouw genomen en er zit toch meer rotzooi in dan ik in eerste instantie zag.

Bedankt allemaal, ik ben nu met een gebogen naald aan het schoon krabben in de moer en zal er alvast een nieuwe bij bestellen.
Plaats reactie