Binnenmaten en buitenmaten frezen

Moderator: Moderators

boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door boorgraag »

Hi.

Ik loop tegen het volgende aan:
Ik wil een stuk hout (multiplex) op maat frezen, zodanig dat het 'zuigend' past in een houten vatting.
Voorbeeld: multiplexplaatje van 50mm breed in een vatting van 50mm breed.
Nu heb ik al gemerkt, dat dat niet past als je dat precies zo tekent in Fusion.

Dus ik heb de vatting rondom 0,5mm extra gegeven, dan wordt de maat van de vatting dus 51mm breed en het plaatje dus 50mm breed.
Nu kom ik met finishing passes in de strategy aardig in de buurt (moet nu wel nog de nodige handkracht zetten om het erin te krijgen.. maar het gaat beter dan eerst, toen paste het totaal niet.)
1mm rondom extra is weer te groot....

Nu mijn vragen:
- houden jullie rekening met 'toleranties' van het materiaal?
- heeft meelopend of tegenlopend frezen nog effect hierop?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door xander janssen »

Geen ervaring met hout met dergelijke passingen. Wel in metaal. Zuiger met max 0.01 mm speling in cilinder geeft een situatie waar de zuiger door de zwaartekracht door de cilinder valt, maar wel luchtdicht is, zelfs zonder zuigerveren.

Meelopend of tegenlopend frezen geeft een andere maatvoering omdat de frees anders weg zal buigen van het materiaal. Ook de dikte van de laatste finishing pass maakt uit.

Bij nauwkeurige passingen altijd testen en als je een bewerkingsreeks hebt gevonden, niet meer zomaar aanpassen. Het kan al uitmaken of je 4, 4 en 1 mm afneemt of 4, 3 en 2 mm.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door benkr »

Ik frees gewoon alles op precies de maat die ik wil, dan past het gewoon precies.
Maar inderdaad, mee- en tegenlopend frezen kan schelen, en dat ligt aan een heleboel kleine dingen, maar vooral aan vering van je frees zelf en aan speling op de diverse punten van je machine die daar invloed op kunnen hebben.
Het is daarom zaak om eventuele vering en speling voor beide pasdelen zodanig te kiezen dat die effecten dezelfde uitwerking hebben op die delen.
Hier zijn geen echt duidelijke regels voor, vooral proberen (met proefstukjes) en passen en vooral daar van leren door beredeneren wat er gebeurd is de weg naar succes.

Omdat de ene machine niet de andere machine is, zal het vooral aan jezelf zijn om voor jouw machine de juiste weg te vinden.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door Caesar »

Wat sowieso belangrijk is om te voorfrezen (rough) en nafrezen (finish); rough is om materiaal weg te halen, finish om de juiste maatvoering te krijgen.

Bij aluminium werk ik met rough een stepover en feed wat de frees en motor wegkrijgen, maar voor finish gebruik ik 0.3 en 0.1 en zelfs dan moet ik regelmatig 0.1 nog een keer na frezen om hem op pas te krijgen zoals ingetekend. m.a.w. tweemaal 0.1 op dezelfde diameter/maat. die tweede keer komt er een heel dun velletje uit en hoor je de frees licht raken, maar dat is net het verschil tussen een lager net niet passen/strakke klempassing en net wel passen (0.03mm).

Voor hout heb je sowieso grotere toleranties nodig denk ik omdat het een redelijk ruw/werkend materiaal is en dus geen super gladde afwerking en dus makkelijke wrijving als iets 'te pas' gemaakt is. Ik zou nafrezen op 1 en 0.5mm denk ik, maar dat is een beetje experimenteren en helemaal afhankelijke van je freesmachine.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door boorgraag »

Goeie reacties, dank!

Deze video laat zien wat ik bedoel:
https://www.youtube.com/watch?v=ESnE2bEvMg0

Ik zal eens proberen met climb milling en conventional milling. Standaard zet fusion t blijkbaar op climb milling.
Trouwens, als je zegt "nafrezen", dan kan dat natuurlijk alleen als t stuk nog in machine past op precies dezelfde plek lijkt me... Dat gaat niet altijd, vandaar dat ik op zoek ben naar een soort 'workflow' waarbij t altijd in een keer goed gaat :-)
Maar dat is dus een beetje 'knutselen' met de machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die video maakt de boel weer aardig verwarrend, (let er op dat ie het over offset 0.01" heeft, de speling van dat blokje is dan dus 0.5mm, 2x0.254mm) maar is ook gebaseerd op het gebruik van de Shaper, wat ik eigenlijk best een leuk ding vind.
Als je nu eerst eens een proefblokje freest (voor en na-frezen) en gewoon opmeet wat het geworden is, vervolgens reken je de echte freesdiameter uit en die voer je in in de tooltabel waarmee fusion rekend.
Dan zou de boel al aardig strak moeten passen.
IK ben nog nooit een frees tegen gekomen die exact freest wat er op staat, meestal toch wel iets van 0.05mm dunner. (er bestaan wel duurdere merken die wel aan de maat zijn)
boorgraag schreef: 13 sep 2020 23:15 Trouwens, als je zegt "nafrezen", dan kan dat natuurlijk alleen als t stuk nog in machine past op precies dezelfde plek lijkt me... Dat gaat niet altijd, vandaar dat ik op zoek ben naar een soort 'workflow' waarbij t altijd in een keer goed gaat :-)
Maar dat is dus een beetje 'knutselen' met de machine.
Nafrezen doe je direct achter de voorfrees gang aan, je werkstuk ligt dan nog op de machine. Wanneer je het werkstuk los-freest, zou je de ruw pas 1mm minder diep kunnen frezen en de finish wel op diepte. Dan heb je ook al veel minder vering in de frees.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door boorgraag »

Wat ik uiteindelijk heb gedaan (voor de geinteresseerden...):
Ik heb een proefstukje gemaakt waarbij ik 4 keer dezelfde vatting maak, maar telkens 0,125mm ruimer.
De 1e vatting begon op 0,5 mm rondom ruimer dan het deel wat moet passen.
De 2e vatting is dan 0,625mm rondom ruimer dan het passende deel.
De 3e vatting is dan 0,75mm rondom ruimer dan het passende deel.
De 4e vatting is dan 0,875mm rondom ruimer dan het passende deel.
Elke vatting begint met een roughing passes tot hij op t einde 3 finishing passes van 0,3mm gaat maken (op 1/3e van de snelheid van de roughpasses)

Nu blijkt dat voor mijn teststukje de 2e vatting al goed pas is, de 3e het soepelst met een zeer minimale speling.
De 1e vatting past net niet (met wat forceren msischien wel, maar dat zet spanning op t hout), de 4e vatting is gewoon te ruim, te veel speling.

Dank allen voor de inzichten!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar de geprogrammeerde (getekende) maat en de product maat.
0.625 rondom is toch 1.25 mm vind ik wel heel erg veel.
Heb je zowel positief als negatief deel beide met deze correctie gefreest?

Het kan natuurlijk van alles een beetje zijn, elke afwijking komt faktor 4 terug in zo'n passing.
Dus 0.05 backlash geeft een gat wat 0.1 kleiner is en een blokje wat 0.1 groter is.
Maar ook de freesdiameter afwijking doet dat, en ook de vering van het geheel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door Floor »

Let ook op of je frees wel de exact maat is die je denkt dat die heeft. Ik vind de de waardes die je vond wel erg ruim. Ruimer dan ik zelf gebruik.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door keesfrees »

Uit het archief :
hoe breed freest het freesje nu echt ?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=12570
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door boorgraag »

Hi

Ik ben met je eens dat de 'verwachte' afwijking wat groot is. Dus, naar goed advies, ben ik maar eens gaan meten :roll:

De freesdiameter (het houdertje vermeld 6mm) is IRL 5,94mm
A: Het blokje uit hout is getekend 50x50mm, IRL: 50,5 x 50,3 mm
B: de nul-vatting (negatief van het blokje) is getekend 50x50mm; IRL 49,50 x 49,2 mm
C: De vatting die net aan past is getekend 51 x 51 mm (ofwel 0,5 mm rondom extra in fusion); IRL 50,5 x 50,25 mm
D: De vatting die mooi past is getekend 51,25 x 51,25 mm (ofwel 0,625 mm rondom extra in fusion); IRL 50,75 x 50,4 mm

Maw: mijn machine is niet geheel nauwkeurig.
Maar ook: de afwijking tussen blokje A en vatting D is dus niet 0,625mm rondom (zoals getekend) maar IRL 0,125 mm rondom. Dat lijkt me ook logischer. ;-)
((vatting D - blokje)/2 = (50,75 - 50,5)/2 = 0,125 mm
Als je nu eerst eens een proefblokje freest (voor en na-frezen) en gewoon opmeet wat het geworden is, vervolgens reken je de echte freesdiameter uit en die voer je in in de tooltabel waarmee fusion rekend.
Mijn vragen:
Ik weet niet zo goed waar ik die correctie zou moeten invoeren, (in de tooltabel? waar vind ik de tooltabel, bij toollibrary?)
Ik zag wel dat ik in fusion mijn machine kan invoeren, bedoel je dat?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door Caesar »

Op basis van deze resultaten lijkt het dat de frees 'te weinig' freest; m.a.w. omtrek wordt te dik en een gat wordt te klein.

Ik zou allereerst eens kijken wat de backlash van het systeem is en dan specifiek de Y en X as. Als er backlash/omkeerspeling is dat is te klein frezen daar een logisch gevolg van.

Backlash kun je meten met een tastertje (0.01mm gradatie het liefste). Als je die niet hebt, dan zou ik daar in investeren want dat is altijd handig om te hebben ind e freeswereld.

Backlash/omkeerspeling lijkt me de meest logische en ook de makkelijskte om uit te sluiten.

Als het namelijk backlash is, kun je dit meten en die waarde in mach 3/edingcnc zetten zodat de software deze eruit programmeert. Hoewel je altijd moet proberen om dit eerst mechanisch zo klein mogelijk te maken; dat kunnen we je wel uitleggen als je dit opgemeten hebt.

Als je misschien een foto van je machine laat zien, en dan specifiek je aandrijving van de x en y as, dan kunnen we ook een beetje een inschatting maken waar we de afwijjkingen moeten zoeken
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door boorgraag »

Ik heb een vierkant uitgefreesd van 150mm x 150mm, dus een vierkant houtje gemaakt dus. Dit heb ik opgemeten en de waarden hier ingevuld: https://www.xixxeaon.com/tools/cnc-axis ... alibration
De X buitenmaat meet: 150.3
De Y buitenmaat meet: 150.75

De uitkomst van de rekensom (ofwel de steps/mm) heb ik weer ingevuld in mn GRBL controller en opnieuw het vierkantje gefreesd.
Nu is het gefreesde vierkant 150.03 en 150.00. Precies goed dus.

Ben benieuwd wat mn eerdere werkje nu doet....
Mn eerdere werkje, met de verschillende vattingen is netter gefreesd; effectief kan het ik blokje van 50x50 (wat nu 50,0 en 50,2 meet) nu in het gat van +0,25 rondom krijgen.

Ik gebruik antibacklash-nuts, daarmee is het natuurlijk niet volledig weg, maar is de machine wel constanter in zn resultaat van bewegen.
Ik gebruik geen Mach3, maar bCNC... Dus ik weet niet of de backlashcompensatie kan programmeren...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Binnenmaten en buitenmaten frezen

Bericht door keesfrees »

boorgraag schreef: 14 sep 2020 20:03 opgemeten en de waarden hier ingevuld:
Heel mooi en handig, ik doe zoiets in een rekenblad, even zelf uitvogelen, leuk en leerzaam, maar het resultaat zal het zelfde zijn.
En in dit geval hoef je alleen een kleine correctie te doen op het bestaand getal en de hele mechanica doet er niet toe.
boorgraag schreef: 14 sep 2020 20:03 Ben benieuwd wat m'n eerdere werkje nu doet....
Voor de passing zal het geen (of heeeel weinig) verschil maken.

Het is ook interessant om 2 gelijke vormen te frezen waar bij je er 1 voor een 2e keer freest om te zien wat de machine doet onder zijwaartse belasting, ook nog mee en tegenlopend doen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie