edge finder

Moderator: Moderators

Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

edge finder

Bericht door Btje »

Als je een frees vervangt voor een volgende frees stap of je voorwerp opnieuw moet inklemmen gebruik je een edge finder als ik het goed heb.
Ik ben op zoek gegaan naar eentje maar niet goed genoeg gekeken en er een gekocht met een 10mm schacht. Echter heb ik een ER11 dus dat gaat niet passen.

Ik kan er echter geen vinden voor een ER11. Of doen jullie dit op een andere manier.

De hoogte doe ik met het bijgeleverde tool dat zou moeten lukken.
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: edge finder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die dingen mogen doorgaans niet harder dan 800 toeren draaien, en dat is lastig met een spilletje die ER11 heeft denk ik.
Wanneer je een andere frees er in zet, hoef je normaliter je xy nulpunt niet opnieuw te doen. Wel wanneer je je werkstuk opnieuw moet inklemmen natuurlijk.
Als die bijgeleverde tool elektrisch is, zou je ook voor de zijkanten zo'n tooltje kunnen verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: edge finder

Bericht door Kars-cnc »

Vaak gebruik ik gewoon de zijkant van de (stilstaande) frees als referentie. Met een beetje fingerspitzengefühl werk dat heel aardig. Wat beter is is een referentie staafje in de spindel, ik heb daarvoor wat 4mm en 6mm schachten van afgebroken freesjes, die hebben meestal een nauwkeurige diameter. Je hebt dan minder kans je werkstuk of frees te beschadigen en het grotere aanslagvlak maakt het wat nauwkeuriger.

Ik gebruik mijn edge finder alleen nog maar als het zo nauwkeurig moet dat elk detail telt. En dan nog twijfel ik of zo'n edge finder daar wel zo veel aan toevoegt, maar goed je hebt dan toch het idee het maximaal mogelijke te hebben gedaan.

Op een CNC machine is bovenstaande wat lastiger omdat je niet kunt voelen wanneer de tool het werkstuk raakt. Ik werk dan met een papiertje er tussen. De papier dikte moet je dan weer verrekenen met de positie. Aluminium folie kan ook, dan scheelt het nog maar iets van 0.012mm

Een echte 3D probe is natuurlijk het mooiste...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edge finder

Bericht door Kjelt »

De enigste die op een ER11 past die ik ben tegengekomen is een
Tschorn SLIMplusV2 001V2D008
Die heeft een diameter van 8mm en sototec verkoopt ER11 spantangen van 8mm.
Ga wel eerst even zitten als je de prijs opzoekt :shock:

https://www.tschorn-gmbh.de/de/produkte ... lusV2.html

Dan de vraag of het handig is, bij een ATC spindel zeker, zonder ATC lijkt het me een heel gedoe. Ik jog zelf ook tot de frees aanloopt en tel er dan de halve diameter bij de huidige positie op of af afhankelijk vd asrichting. Werkt prima.
Ook gebruik ik wel de gekleurde vierkante notitieblaadjes van de action om ertussn te houden.
Toevallig door meten met een schroefmaat achter gekomen dat die 0,1mm +/- 0.002mm zijn.
Goed genoeg voor mij en zeker voor bv de Zas te nullen :lol:
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: edge finder

Bericht door Caesar »

Kjelt schreef: 30 okt 2020 13:22 De enigste die op een ER11 past die ik ben tegengekomen is een
Tschorn SLIMplusV2 001V2D008
Die heeft een diameter van 8mm en sototec verkoopt ER11 spantangen van 8mm.
Ga wel eerst even zitten als je de prijs opzoekt :shock:

https://www.tschorn-gmbh.de/de/produkte ... lusV2.html

Dan de vraag of het handig is, bij een ATC spindel zeker, zonder ATC lijkt het me een heel gedoe. Ik jog zelf ook tot de frees aanloopt en tel er dan de halve diameter bij de huidige positie op of af afhankelijk vd asrichting. Werkt prima.
Ook gebruik ik wel de gekleurde vierkante notitieblaadjes van de action om ertussn te houden.
Toevallig door meten met een schroefmaat achter gekomen dat die 0,1mm +/- 0.002mm zijn.
Goed genoeg voor mij en zeker voor bv de Zas te nullen :lol:
Ik weet niet wat dat moet kosten, maar dan kun je beter een 3d taster nemen die een signaal uitstuurt, bijvoorbeeld deze:

https://www.sorotec.de/shop/3D-Finder-- ... -6411.html

8mm schacht, heel nauwkeurig en uiteraard te ijken. Zelf goede ervaringen mee en overweeg een 2e voor mijn andere frees te halen. Herhaal nauwkeurigheid ligt <0.01mm in praktijk. Nul-punt precisie afhankelijk hoe nauwkeurig je hem zelf afstelt d.m.v. afstelschroeven.

Voor edingcnc krijg je er ook nog hele goede macro's bij om nul-punten, kanten te tasten etc.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edge finder

Bericht door Kjelt »

Ja inderdaad dan zou zo'n 3d taster handiger zijn en qua prijs vergelijkbaar.
Ik ga zelf binnenkort een USB camera toevoegen, ik heb geen atc dus niets aan de z nulmeting en de X,Y gaat met Eding icm een USB camera super eenvoudig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: edge finder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 30 okt 2020 18:56 Ja inderdaad dan zou zo'n 3d taster handiger zijn en qua prijs vergelijkbaar.
Ik ga zelf binnenkort een USB camera toevoegen, ik heb geen atc dus niets aan de z nulmeting en de X,Y gaat met Eding icm een USB camera super eenvoudig.
Hoezo niets aan de Z nulmeting?.. als je begint met een tool dat je opmeet met de toolsetter, dan nul je daar je werk mee, elke volgende frees meten op de setter.. hoef je niets meer in te stellen..

die Mechanische edgefinders zijn best fijne dingen overigens.. Ik heb er vroeger veel mee gewerkt.. we hadden op de Mitsubishi DRO's op de conventionele freesbanken ook wel een electronische taster, maar dat ding moest je natuurlijk bij elke keer gebruiken aansluiten, lang snoer.. gedoe..
Mechanische edgefinder erin, aanlopen.. en als ie ineens een rukje opzij maakt.. sta je goed.. pennetje was 8 mm, dus +/- 4 ingeven.. klaar..
Zelfs, ondanks de centreerfunctie op de Mitsubishi DRO's in combinatie met de taster.. was centreren nog altijd sneller met de Edgefinder en een calculatortje..
Nauwkeurigheid van die dingen?.. als ze in een gereedschapmakerij gebruikt worden, zou ik me daar geen zorgen over maken.. :lol:
Kort en goed ±0.05 haal je makkelijk.. en dat is voor de meesten onder ons denk ik goed genoeg
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: edge finder

Bericht door Grafjan »

Heb weleens gehoord dat een geslepen pennetje die je met een stift kleurt dan laat draaien en daarmee het werkstuk raakt (de kleur gaat dan weg) ook zou moeten werken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edge finder

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 31 okt 2020 11:59 Hoezo niets aan de Z nulmeting?.. als je begint met een tool dat je opmeet met de toolsetter, dan nul je daar je werk mee, elke volgende frees meten op de setter.. hoef je niets meer in te stellen..
Ja als je inderdaad meerdere verschillende frezen gebruikt voor je werk dan verdien je die tijd weer terug.
Maar doe je dat niet verlies je de helft van de tijd:

We hebben geen ATC met vooringespannen opnames maar zetten dus manueel de frees en de taster in de spindel waardoor de hoogte onbekend is.
Dan krijg je dus twee manieren om je z in te meten:

A)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- 3D taster vastzetten (2 minuten)
- 3D taster bewegen naar toolsetter (20 seconden)
- 3D taster nullen op toolsetter (hoogte 3D taster bekend tov referentie). (10 seconden)
- 3D taster bewegen naar werkstuk (10 seconden)
- 3D taster nullen op werkstuk (werkstuk hoogte bekend) (10 seconden)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- 3D taster verwijderen, spantang omwisselen, frees plaatsen vastzetten (2 minuten)
- freesje bewegen naar toolsetter (20 seconden)
- freesje nullen op toolsetter (hoogte freesje bekend tov referentie). (10 seconden)
- frees bewegen naar werkstuk (10 seconden)
Aktie.
Totale tijd:370 seconden of 6 minuten en 10 seconden

B)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- spantang en freesje vastzetten (2 minuten)
- frees bewegen naar werkstuk (10 seconden)
- freesje nullen op werkstuk met papiertje of iets anders (30 seconden)
Aktie.
Totale tijd: 180 seconden of 3 minuten

Kun je heel lang discussieren over hoeveel tijd het exact kost maar orde grootte kost het inspannen van de tools het meeste werk.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: edge finder

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 31 okt 2020 13:19
Arie Kabaalstra schreef: 31 okt 2020 11:59 Hoezo niets aan de Z nulmeting?.. als je begint met een tool dat je opmeet met de toolsetter, dan nul je daar je werk mee, elke volgende frees meten op de setter.. hoef je niets meer in te stellen..
Ja als je inderdaad meerdere verschillende frezen gebruikt voor je werk dan verdien je die tijd weer terug.
Maar doe je dat niet verlies je de helft van de tijd:

We hebben geen ATC met vooringespannen opnames maar zetten dus manueel de frees en de taster in de spindel waardoor de hoogte onbekend is.
Dan krijg je dus twee manieren om je z in te meten:

A)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- 3D taster vastzetten (2 minuten)
- 3D taster bewegen naar toolsetter (20 seconden)
- 3D taster nullen op toolsetter (hoogte 3D taster bekend tov referentie). (10 seconden)
- 3D taster bewegen naar werkstuk (10 seconden)
- 3D taster nullen op werkstuk (werkstuk hoogte bekend) (10 seconden)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- 3D taster verwijderen, spantang omwisselen, frees plaatsen vastzetten (2 minuten)
- freesje bewegen naar toolsetter (20 seconden)
- freesje nullen op toolsetter (hoogte freesje bekend tov referentie). (10 seconden)
- frees bewegen naar werkstuk (10 seconden)
Aktie.
Totale tijd:370 seconden of 6 minuten en 10 seconden

B)
- beweging naar montageplek (20 seconden)
- spantang en freesje vastzetten (2 minuten)
- frees bewegen naar werkstuk (10 seconden)
- freesje nullen op werkstuk met papiertje of iets anders (30 seconden)
Aktie.
Totale tijd: 180 seconden of 3 minuten

Kun je heel lang discussieren over hoeveel tijd het exact kost maar orde grootte kost het inspannen van de tools het meeste werk.
Het is toch zoals Arie aangeeft?

tool in frees inspannen 30seconden,
dan op het werkstuk de hoogte met dat tool meten (via losse tool setter of met de papiertje) 30seconden
dan de machine de hoogte op vaste tool setter bepalen 30 seconden.

daar naar na weet de machine de offset tussen de toolsetter en het werkstuk.
daarna kan je bij de volgende frees de hoogte meten op de tool setter en kan je verder.

gr Ruud
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: edge finder

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Toolsetter Kalibreer je als je em op je machine zet..
positie XY vastleggen, en Hoogte vastleggen, met bij voorkeur een "Tool" met een bekende lengte, dat wil zeggen een vaste uitsteek, dus een pen die lang genoeg is om helemaal achterin de opname te raken bijvoorbeeld.
Dan heb je een uitsteeklengte vanuit je spanmoer die ook niet veranderd, die meet je op, en die lengte mag je gerust een beetje afronden..
elke keer als je dat "Tool" in je spindel zet.. weet je de lengte.

als je dan met een nieuwe klus begint, Materiaal opspannen, XY kun je bepalen met een Edgefinder, of met je tool.. doe je het met je tool, dan meet je die eerst, kun je meteen de Z-hoogte van je werk instellen.. na meting weet de machine tenslotte hoe lang het tool is, Zelf meet ik mijn werk Z in met een toolbitje.. gewoon tool boven het werk zetten.. naar beneden joggen tot de toolbit net klemt, Z=10.. klaar..

Als je dan een tool wisselt.. gewoon in de macro zetten dat je em gaat meten.. globale lengte ingeven. hij meet em op.. klaar..

Momenteel heb ik geen toolsetter op mijn machine, maar toen ik die wel had, eerste tool meten, werkstukje nullen.. frezen.. andere frees?.. Kop gaat omhoog, freesje wisselen.. globale lengte opgeven, start drukken.. machine gaat meten, en meteen door met het werk.

ik gooide gewoon alles in één NC bestandje, met de wetenschap dat de machine bij een toolchange gewoon omhoog ging, nieuwe frees erin.. meten, en door..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edge finder

Bericht door Kjelt »

Ah ok zo'n losse toolsetter die je op het werkstuk plaatst icm een vaste toolsetter.
Ja, ik had het over die 3D taster.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: edge finder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 31 okt 2020 15:57 Ah ok zo'n losse toolsetter die je op het werkstuk plaatst icm een vaste toolsetter.
Ja, ik had het over die 3D taster.
Nee.. Ik heb het hier over een vaste toolsetter die op een hoekje van de tafel staat.
één keer kalibreren, en gaan..

3D taster, hangt ervanaf wat voor 3D taster je hebt.. zo'n mechanische Haimer is leuk.. maar ik geef de voorkeur aan een electr(on)ische, positioneren, tastrichting kiezen.. coordinaatje instellen..
de Taster die ik had (gekanibaliseerd om de taster van iemand anders te repareren) had een vaste uitsteeklengte, gekalibreerd aan de hand van mijn "Referentietool"..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edge finder

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 31 okt 2020 17:53 Nee.. Ik heb het hier over een vaste toolsetter die op een hoekje van de tafel staat.
één keer kalibreren, en gaan..
Of we praten langs elkaar heen of ik begrijp je echt niet.
Hoe kun je nu je werkstuk op de Z nullen door alleen met een net geplaatste frees naar een vaste toolsetter te gaan.
Dan weet je toch nog steeds niet waar de nul van je werkstuk zich bevind. :?:
Plaats reactie