edge finder

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: edge finder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan weet je toch nog steeds niet waar de nul van je werkstuk zich bevind. :?:
Daarom schreef ik ook:
na meting weet de machine tenslotte hoe lang het tool is, Zelf meet ik mijn werk Z in met een toolbitje.. gewoon tool boven het werk zetten.. naar beneden joggen tot de toolbit net klemt, Z=10.. klaar..
Als je op die manier werkt.. dus de gereedschapslengtecompensatie gebruikt, kun je nadat je met je eerste gemeten gereedschap je Z-hoogte van het werkstuk hebt ingesteld, gewoon wissellen, meten en door..
En het mooie is, dat kan ook in een programma.. vanaf het M6 Tx commando neemt de Toolchange en Meetmacro de boel over.. als dat klaar is.. gaat het programma met het nieuwe gereedschap verder waar het was gebleven.

Ik zit momenteel tot mijn nek in het werk, maar als dat een beetje achter de rug is, ga ik weer een 3D taster maken, en een Toolsetter, dan zal ik wel een keer een videootje maken..
't is gebleken dat er veel CNC-ers nog niet precies weten hoe dat nou allemaal in zijn werk gaat.. 'k weet nog wel dat op één van de eerste CNCzone Meetings, nog in Hooglanderveen, er heel wat mensen versteld stonden van hoe dat allemaal werkte.. omdat ik toen ook al eens mijn machine mee had, en er een Toolsetter op de machine stond.
Plaats reactie