afsteek freeshouder?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy2
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2015 22:47

afsteek freeshouder?

Bericht door eddy2 »

Hallo
ik kocht een Chinese afsteekbeitel inserts met bijhorende houder.

https://www.banggood.com/SPB26-3-26mm-P ... rehouse=CN


Nu blijkt dat de inserts niet helemaal in de houder passen, de ze steken er 3 mm uit .
Is dit de bedoeling? Kan dit kwaad?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door serum »

Laat eens een foto zien? ze horen er wel iets uit te steken, maar 3mm is fors.
eddy2
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2015 22:47

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door eddy2 »

hallo
beide kanten identiek 21927
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom denk je dat ze niet goed zitten?
Die ruimte achter het plaatje heb je nodig om hem met het sleuteltje er weer uit te drukken
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door DaBit »

Zo zit het bij mijn (Sandvik) afsteekmes ook ongeveer. Als je 'm gebruikt gaan ze dieper zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
eddy2
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2015 22:47

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door eddy2 »

Hallo
ik zie 2 redenen
- zou de snijklant niet beter ondersteunt zijn als de plaatjes 3 mm dieper erin zaten?
- voor mijn draaibank ( redelijk standaard 2500 euro chinese draaibank) zit de snijkant +/- 1 mm boven center als ik de plaat monteer in de houder.


ps met een houtblokje erin geklopt , en ze gaan waarschijnlijk niet verder geraken?
eddy2
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2015 22:47

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door eddy2 »

Hallo
nog een vraagje heeft iemand ervaring met afsteekbeitels van 1 mm breed ( om een borg ringetje 'Circlip' in te plaatsen).



mvg
eddy
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door assink »

Zou ik zelf van een toolbitje slijpen.
Zal vast wel te koop zijn van horn of sandvik, maar ik denk dat je schrikt van de prijs.
Heb zelf al eens een HSS afsteekbeitel smaller geslepen voor zoiets.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door hfjbuis »

- voor mijn draaibank ( redelijk standaard 2500 euro chinese draaibank) zit de snijkant +/- 1 mm boven center als ik de plaat monteer in de houder.
Dat gaat niet werken, dan drukt de voorkant in het materiaal i.p.v. de snijkant.
Je kunt van de houder een stuk af frezen of slijpen om hem op de goede hoogte te krijgen. Letop, als hij te laag komt te zitten dan gaat het plaatje kapot op de laatste mm bij wat harder materiaal. Bij harder materiaal bijvoorkeur een mm laten staan, leven de plaatjes langer.

Ik maak de houders passend voor de draaibank met een acenter voor een kleine hoogte aanpassing omdat er verschil in plaatjes is.
https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/album/1287

Ik heb een afsteekmes van HBM, pisbakkenstaal, Paulimot pisbakkenstaal en van Ali (goedkoopste), zo hard dat ik het niet frezen kan met mijn HSS frezen, maar gelukkig wel met de dremel slijpen!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: afsteek freeshouder?

Bericht door hfjbuis »

nog een vraagje heeft iemand ervaring met afsteekbeitels van 1 mm breed ( om een borg ringetje 'Circlip' in te plaatsen).
Ik heb heel lang met een 1.2 mm HSS met op de kleine HBM 300 draaibank afgestoken. Dat gaat echt heel goed ook met staal. Die maat (1.2 x 25) is zeker geslepen in een T of taps (voor mij) niet betaalbaar verkrijgbaar. Daarom ook op de kleine bank tegenwoordig met 2 mm beitelplaatjes.

Voor het maken van groeven gebruik ik een 3x12 mm HSS toolbit, dat ik (zacht) soldeer aan een houder waarin een passing (3x12) is gefreesd. Daarna is de 3 mm dikte geslepen op de juiste maat (1 mm).
Plaats reactie