Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 02 dec 2020 14:45 De hele graden ben ik wel mee eens,
ik bedoel dan alleen de cijfers achter de komma.
Dat is 2 systemen door elkaar in mijn ogen :roll:
Ja.. dat ben ik met je eens.. dat hele "imperial" gedoe is in mijn ogen sowieso onzinnig.. op zich kan ik leven met een andere maateenheid.. maar als je kijkt naar de Inch.. 12 inch is een voet, 3 voet is een yard.. da's dus 36 inches.. hoeveel Yards gaan er in een mijl?.. ik meen iets van 1780.. WTF? :shock: , en hoeveel inches zijn dat?..

't lolligste is nog wel dat al die "Imperial fanboys" zich niet realiseren dat de Inch als zodanig een METRISCHE eenheid is, van 0.0254 Meter!.. dit omdat de VS tot laat in de 19de eeuw in elke staat hun eigen Inches hadden..
(ga ook eens omrekenen van Oz-in naar lb-ft... ).. hoeveel Cubic Inch is een Gallon eigenlijk?.. hoeveel Pints of Quarts zijn dat?.. er zit totaal geen logica in..

en dan al die Hobbybobs uit de VS.. zo trots dat hun machine op "one thou" zuiver is.. ja hallo.. da's 2½ honderdste.. da's mijn basistolerantie voor grof werk.. "4 Thou" is al een tiende millimeter! (give or take een paar µm...)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door assink »

Inderdaad.. a few thou off, daar krijgt menig gereedschap maker al de griebels van.
Als je passing a few thou off is, dan is je passing al om zeep in de regel :lol:

Kijk dan nog eens voor de lol naar het assortiment boren dat een amerikaan heeft.
Letter drills voor voorboordiameters, en dan nog alle breuk maatjes :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2020 14:12 men heeft ooit een poging gedaan om een haakse hoek 100° te maken, maar dat bleek niet zo handig..
Dat zijn GON's, volgens mij gebruiken landmeters die. Wannneer je het nodig hebt is alles handig. :lol:
Volgens mij gebruikte ze die in dienst ook, zal wel met de stafkaart te maken hebben gehad, want artillerie graden zijn weer een ander verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 dec 2020 15:56
Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2020 14:12 men heeft ooit een poging gedaan om een haakse hoek 100° te maken, maar dat bleek niet zo handig..
Dat zijn GON's, volgens mij gebruiken landmeters die. Wannneer je het nodig hebt is alles handig. :lol:
Volgens mij gebruikte ze die in dienst ook, zal wel met de stafkaart te maken hebben gehad, want artillerie graden zijn weer een ander verhaal.
Nee, dat zijn Mill's of zoals de Duitsers zeggen Strich. Daarbij is 360 graden 6400 Mill of Strich, een haakse hoek is dus 1600 Mill of Strich.
Ik weet het niet zeker meer, maar waren dat geen bolcoördinaten, ruimte dingen dus?
Plaats reactie