Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 17:49 Zo dik staal frezen nee begin ik niet aan met de ospf, dan zou ik een niet portaalmachine adviseren, gewoon iemand met een pro industrie machine.
Ik denk dat dat wel lukt. Goede Fz kiezen, toerental aanpassen aan een voorzichtige feed, niet te veel DOC, en frezen maar! Goeie Phantom frees erin, hoef je niet te koelen. Kan prima!
Pas ook nog gedaan op mijn routertje, ging perfect 👌
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 09:49
Kars-cnc schreef: 24 nov 2020 09:09 1. op de freesbank met behulp van de draaitafel een ronde sleuf frezen tot het middenstuk er uit valt.
Ik ga voor deze, heel logische oplossing. Kun je in een moeite die 4 montagegaatjes ook prikken.
Als je deze mogelijkheid hebt, waarom zou je uberhaupt nog een andere overwegen?

't past ook wel op de Draadvonkmachine.. wat is je tolerantie?.. :lol:

Grote gaten op een verdeeltafel, inderdaad.. gleuf frezen tot de kern eruit valt, overmaatje aan houden, en dan op maat napoetsen..
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door staandeklok »

Afhankelijk van de toleranties, wil ik die plaatjes wel op een conventionele manier klaar maken. Ik zit voor jou ook niet te ver uit de buurt(Vaassen), dus dat moet te doen zijn. Laat maar weten of dit je interesse heeft.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door Kars-cnc »

Nou, ideeën genoeg! Bedankt hiervoor, maar wat kies ik nu...

Voor wat betreft dat uitfrezen op een draaitafel, de stabiliteit van een BF20 is al matig voor een sleuf van 12mm diep in staal en op de draaitafel wordt dat nog slechter dus dat worden iets van 12 rondjes van 1mm. Verder heeft mijn draaitafel nogal last van backlash dus je moet erg oppassen steeds tegenlopend te blijven frezen anders krijg je nare dingen. Het gaat vast lukken maar ik zie er nogal tegenop om dat 6 keer te moeten doen.

Het gat hoeft niet nauwkeurig te worden, de FF15 en FK15 lagerhuizen hebben een schacht van rond 40mm met een montage flens. Het is mijn bedoeling de speling in de montagegaten van de flens (0.5mm) te behouden voor het uitlijnen dus moet die 40mm minimaal 0.5mm groter worden.

Het idee van een gatenzaag ga ik eens proberen. Ik dacht altijd dat zoiets alleen geschikt was voor hout e.d. maar ik hoor hier dat metaal ook moet kunnen. Ecotools heeft er een van precies 41mm en het ding kost maar weinig. Veel vertrouwen heb ik er nog niet in maar goed, als het mislukt ben ik een paar euro armer en een ervaring rijker :lol:

Als de gatenzaag niks wordt is uitbesteden misschien nog wel het beste.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door JoepS »

Goedkope gatenzagen willen best nog wel eens een paar tienden van een millimeter afwijken wat betreft maatvoering ;-) Edit: Meestal wel groter dan kleiner.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door mark3 »

een gatenzaag kost wel behoorlijk wat koppel, oppassen dat je boorkop niet muurvast komt te zitten.
Als je toch de verdeeltafel gaat gebruiken, met een accuboormachine erop, draait die makkelijker, sneller, eenvoudiger en regelmatiger rond.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 24 nov 2020 19:57
Het idee van een gatenzaag ga ik eens proberen. Ik dacht altijd dat zoiets alleen geschikt was voor hout e.d. maar ik hoor hier dat metaal ook moet kunnen. Ecotools heeft er een van precies 41mm en het ding kost maar weinig. Veel vertrouwen heb ik er nog niet in maar goed, als het mislukt ben ik een paar euro armer en een ervaring rijker :lol:

Moet je wel de gewone bi metaal nemen die TCT wekt niet lekker ( vindikdan)
Houder er ook bij bestellen anders kan je er nog niet veel mee.
Toerental laag / heel laag, < 150 zou ik zo zeggen, en wat snijsnot er aan.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het gat hoeft niet nauwkeurig te worden, de FF15 en FK15 lagerhuizen hebben een schacht van rond 40mm met een montage flens. Het is mijn bedoeling de speling in de montagegaten van de flens (0.5mm) te behouden voor het uitlijnen dus moet die 40mm minimaal 0.5mm groter worden.
Ja.. dan is een Gatenzaag wel de makkelijkste optie, 't zal even duren, maar ik heb in het verleden genoeg gaten in staal gemaakt met zo'n ding.
zoals @Spinningwheels al aangeeft.. Snijsnot.. (die houden we erin).. beetje koeling, en vooral smering.. 't beste resultaat heb je onder een kolomboor, lijn je werk uit, zet het vast.. en regelmatig even de spanen lossen, om te voorkomen dat je zaag volloopt..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 24 nov 2020 22:22
. 't beste resultaat heb je onder een kolomboor, lijn je werk uit, zet het vast.. en regelmatig even de spanen lossen, om te voorkomen dat je zaag volloopt..
Kolomboor gaat niet werken, meeste van die dingen draaien veel te snel , Dan zie je eerst een paar blauwe spaantjes, gevolgd door wat vonkjes en daarna een rood gloeiend cirkeltje , Dan kan je nog steeds wel de zaag laten zakken, maar dan word het gat niet dieper alleen de zaag steeds korter,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Handboor in een standaard dan?..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door assink »

Eventueel een paar gaatjes tangentiaal aan de binnendiameter. Zo kunnen de spanen makkelijker afgevoerd worden en maalt dat ding zich niet kapot in z'n eigen spanen.
Op de freesbank kan het toerental over het algemeen wel laag genoeg, dus lijkt me geen probleem.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door XL500SZ »

als je het materiaal nog niet hebt laten lasersnijden/waterstraalsnijden en dan alleen de pasvlakken nabewerken.
Is meestal als je een stuk of wat onderdelen van dezelfde dikte laat snijden niet eens zo duur.

als je het wel al hebt zou ik ook voor kernboor en dan nakotteren gaan.

heb het ook wel eens met zo'n dunne bimetaal gatenzaag gedaan op de freesbank, maar dat is niet echt leuk werk.
Dus de opmerking over de boorkop die heel vast kan gaan zitten kan ik beamen dat dat het geval is ;-)
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door JanSr »

Ik kotter dergelijke gaten op mijn eeuwenoude AI FR1. Moeiteloos. Kom maar op. Soest.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Een gat van 41mm rond maken in 12mm staal

Bericht door assink »

Tja, gewoon aan beginnen en dan zie je vanzelf wel of het lukt.
Niet denken in problemen, maar in oplossingen.
Ik had het gat er waarschijnlijk al wel in gehad :lol:
"simpel" boerenverstand en een beetje creatief denken kom je een heel eind.
Je kunt ook nog je werkstuk vast op de slede van je draaibank monteren, en kotteren met een beitel in de vierklauw :lol:
Kun je met 2 klauwen de beitel excentrisch zetten.
Plaats reactie