Renishaw

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Renishaw

Bericht door andrefc101 »

Weet iemand of Renishaw ook probes heeft met een draadje eraan? Dus gewoon een aan/uit schakelaar zeg maar.
Ik ben op zoek naar een goede (gebruikte) probe om bv. het middelpunt van een cirkel te zoeken.
Mag ook een ander merk zijn, als het maar geen prulding is, die heb ik al ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Renishaw

Bericht door Kjelt »

Zover als ik het kan zien zijn het allemaal atc probes en dus wireless, die naar een ontvanger zenden en via een interfacekastje dan wel een schakelaar (relais oid) kunnen activeren.
Alleen die prijzen :shock:
Half jaar geleden bij troostwijk geprobeerd er eentje te bemachtigen om om te bouwen naar wired, die dingen gingen tweedehands richting de €2000.- dus hoef de nieuwprijs niet meer te weten ;-)
Misschien de probes die ze in de jaren 80/90 maakten ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Renishaw

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 18:37 Misschien de probes die ze in de jaren 80/90 maakten ?
Ja, die prijzen! Zal best erg spul zijn, maar die prijzen gaan echt nergens over. Ook niet op EBay.
Ik had idd gehoopt dat iemand wat wist over de vroege wired probes van Renishaw, kan ik daar eens op gaan zoeken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Renishaw

Bericht door serum »

Wat ik ervan weet is dat ze niet zomaar werken. Je hebt er een extra kastje bij nodig om ze aan te sturen. Heb een tijd geleden naar zoiets gekeken en het is geen simpel no of nc contactje. Misschien kan je eens bij sorotec kijken, die hebben verschillende probes voor 170 en 260 euro oid (de laatste is Zwitsers) die wel een standaard signaal hebben.

Volgens mij wordt bij die bedrade renishaws een frequentie erdoor gestuurd en die wordt beinvloed door de beweging van de probe. Die manupilatie van de frequentie wordt herkend en aan de hand daarvan bepaalt het separate kastje een maak- of breekcontact.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Renishaw

Bericht door Kjelt »

Andre als je zelf wat er bij hobbiet dan is een MP10 onderkant te gebruiken.
Zie de eerste drie minuten van dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=AyEj0IRvLQw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Renishaw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zelf eentje bouwen?.. Ik heb er al meerdere gebouwd, ben momenteel bezig met het ontwerp van een nieuwe, 'k wil er één om te meten op de Beagle, één om gereedschappen te meten en één voor op de draaibank om Z-offsets van mijn beitels te meten.

Meer dan een "driepoot" met stalen (pas)pennen, en een PCB met 6 contacten is het niet..
Ik streef ernaar om mijn Probe zo klein mogelijk te maken (ø25 mm), maar ik heb begrepen dat je een flink grotere machine hebt vergeleken met die van mij.. en dan is het geen probleem als ie wat groter wordt..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Renishaw

Bericht door Kjelt »

Nou het zijn op zijn minst zes kogeltjes die een lage overgangsweerstand hebben en corrosie proof zijn, drie idem dito staafjes, zeer nauwkeurige positionering van het geheel en dan het liefst een processor die alle drie de contacten met een stroompje continu meet op variaties zodat je 0,25u repeteerbaarheid hebt zoals de Renishaw.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Renishaw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 25 nov 2020 00:00 Nou het zijn op zijn minst zes kogeltjes die een lage overgangsweerstand hebben en corrosie proof zijn, drie idem dito staafjes, zeer nauwkeurige positionering van het geheel en dan het liefst een processor die alle drie de contacten met een stroompje continu meet op variaties zodat je 0,25u repeteerbaarheid hebt zoals de Renishaw.
nou.. ik heb goede resultaten met mijn zelfgeprutste tastertjes.. Contact is contact.. en geen contact is geen contact..
en.. laten we eerlijk zijn.. 1µm is voor de meesten van ons (zelfs voor mij) nauwkeurig genoeg..
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Renishaw

Bericht door tatanka »

Ik heb een paar jaar geleden een Renishaw MP11 op Ebay Duitsland gekocht.
Werkt prima.
Voor foto's zie deze link;

https://www.cnczone.com/forums/showthre ... to=newpost

Jos Raven
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Renishaw

Bericht door Kjelt »

Als ik nu kijk zijn de goedkoopste tweede hands over de 400 euro.
Niet echt interessant meer.
Plaats reactie